UV filters voor 16-85 mm

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
Gesloten
Daniël

UV filters voor 16-85 mm

Bericht door Daniël » wo jul 08 2009 10:16 am

Hallo,

wie kan mij het verschil uitleggen tussen de:
  • B&W UV 67 010 MRC
  • B&W UV 67E 010
:?:

Wat is nu letterlijk het verschil naast de prijs?

joepert
Forumlid
Forumlid

Re: UV filters voor 16-85 mm

Bericht door joepert » wo jul 08 2009 10:59 am

Heb je al op de website van b&w gekeken? MRC zal wel iets van Multi R? Coating betekenen. Vaak worden filters met verschillende soorten coatings aangeboden.

Echter: weet je wel dat UV-filters voor digitale cameras overbodig zijn? Als je persé een filter ter bescherming op je frontlens wilt zetten gebruik je beter een NC (no color) filter van Nikon. Of je zet de zonnekap erop, kan de frontlens ook niet makkelijk beschadigen.

Jop
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Jop » wo jul 08 2009 11:07 am

Hoi dcschuiling,

Ik ben zelf ook erg benieuwd dus heb het even opgezocht. Ik heb zelf een 16-85, nu met een Hoya UV filter. Volgens de winkel zou dit filter uitstekend geschikt zijn voor bescherming van het objectief (strand, bos etc). Alleen na het kopen en zoeken op dit forum zag ik dat het misschien verstandig is om toch een ander filter te gebruiken (B+W is blijkbaar goed?).

B+W UV 67E 010
Het filter blokkeert de onzichtbare, vaak onscherpte veroorzakende, ultraviolette stralen. De kleurloze UV 010 heeft geen verlengingsfactor. Kan altijd op het objectief blijven zitten.

B+W UV 67 010 MRC
De coating lagen van MRC (Multi Resistant Coating) filters bieden een stabielere en hardere beschermingslaag. Op het filter zit een laag die een water-, stof- en vuilafstotende eigenschap bezit en ook een betere krasvastheid heeft. Het combineert de optische prestatie van maximale reflectievermindering met eenvoudig te onderhouden filters. Water en vocht hebben net als stof en vuil geen houvast op de oppervlakte van deze filters.

De MRC versie is dus blijkbaar nog steviger en is makkelijker in onderhoud (regendruppels e.d. makkelijk weg te halen). Maar heeft dit soort filters echt meerwaarde (lees betere kwaliteit van kleuren en meer gebruikersgemak) of zijn de Hoya filters qua bescherming genoeg (zoals de No Color filters die joepert noemt)?
Laatst gewijzigd door Jop op wo jul 08 2009 11:10 am, 1 keer totaal gewijzigd.
| It all started with the Nikon D5000 18-55 |
|
www.jopsmeulders.nl |

Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jur » wo jul 08 2009 11:08 am

MRC betekent dat het filter is voorzien van B&W's nieuwste multicoating (8 lagen per kant). Zie ook deze informatie van de B&W website:

If it says "MULTI RESISTANT" or "MRC" it has our current multi-coating.
The term "MULTI RESISTANT COATING" refers to the latest in multi-coating technology from B+ W. Each side has eight layers with the outer layer consisting of a multi-resistant coating that repels dust and water. The cleaning of filters with this hard, water-repellant system of coatings has become considerably easier. (See FAQ: What is the best way to clean my B+W filter?)
If your filter does not have any of these designations, then it does not have a multi-coating on it.
Certain information is engraved on every filter. These data have to do with diameter, filter type, or type number, and when required, the multiplying factor and details regarding the coating.
If it is a photo filter, then in many cases it has a single coating on each side (= B+W Standard). Filter types like trick, as well as infra-red and strong grey filters, are not coated. Additional details may also be found on the B+W Complete List.

Note: The quality of the coating (i.e., the components of each layer and the order of the layers) is most important, not the number of coatings per side. B+W uses only top of the line coatings for higher transmission, with fewer coats per side. In addition, if a B+W filter has this coating, it will say "MULTI RESISTANT" or “MRC” on the filter itself, as well as on the packaging.

Waarom overweeg je het gebruik van een UV filter? Digitale camera's beschikken al over een ingebouwd UV filter. Ter bescherming van de lens zou je een volledig neutraal beschermfilter (Nikon) kunnen overwegen. Persoonlijk gebruik ik een beschermfilter uitsluitend in zeer extreme omstandigheden (zand, opspattend zeewater e.d.), omdat een extra glaslaag verder alleen maar een negatief effect op de beeldkwaliteit kan hebben (reflecties e.d.). De beste bescherming voor het objectief is het consequent gebruik van de zonnekap en de objectiefdop. In meer dan 35 jaar heb ik ongeveer 20 Nikkors gebruikt, zonder ook maar 1 krasje op te lopen.
Jur

Daniël

Bericht door Daniël » wo jul 08 2009 5:14 pm

Jur schreef:Waarom overweeg je het gebruik van een UV filter? Digitale camera's beschikken al over een ingebouwd UV filter. Ter bescherming van de lens zou je een volledig neutraal beschermfilter (Nikon) kunnen overwegen. Persoonlijk gebruik ik een beschermfilter uitsluitend in zeer extreme omstandigheden (zand, opspattend zeewater e.d.), omdat een extra glaslaag verder alleen maar een negatief effect op de beeldkwaliteit kan hebben (reflecties e.d.). De beste bescherming voor het objectief is het consequent gebruik van de zonnekap en de objectiefdop. In meer dan 35 jaar heb ik ongeveer 20 Nikkors gebruikt, zonder ook maar 1 krasje op te lopen.
Wat Joepert ook zegt is een NC filter net als jij.

Dan vindt ik na wat zoeken dit:
http://www.buynikon.eu/product/7029/nik ... er_nc.html
Is dit dan zo'n NC filter. Want zoals ik het lees in de omschrijving:
Nikon 67MM filter NC

Met filters verkrijgt men o.a. specifieke kleurtonen voor creatieve effecten. Er is een breed assortiment Nikon filters verkrijgbaar, waaronder zachte-, polarisatie- en neutrale filters. Alle filters hebben als eigenschap dat ze de spiegeling elimineren.

Filters voor Kleurenfotografie
Amber A2, A12: Amberkleurige filters corrigeren de blauwzweem.
Blauw B2, B8, en B12: Blauwgekleurde filters nemen rood licht weg en maken de kleuren koeler.
Dan filtert hij dus wel. Maar wat mij voornamelijk boeit is dat hij de lens beschermd en dat de spiegeling weg haalt. Want als ik toch aan het sparen ben voor body + 2 lenzen met dezelfde filter size kan je het maar ook gelijk goed doen. Maar wat jij eigenlijk zegt is dat je met een filter die gemaakt is tegen spiegelen toch een spiegel (flare) effect ontstaat?

Ton1959

Bericht door Ton1959 » wo jul 08 2009 5:48 pm

Wil je spiegelingen weghalen dan moet je een polarisatiefilter hebben. Een UV filter bied bescherming en kost bijna hetzelfde als een filter dat alleen dient om de lens te beschermen. En als je ze koopt op de goede plaats dan kost zelfs een goed merk UV of polarisatiefilter niet veel geld. En het UV schijnt wel te werken ook bij digitale camera´s. Maar de meningen verschillen hierover. Laten we zeggen de kans op beschadigingen is kleiner met een filter dan zonder filter.

Ton

Jur
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Jur » wo jul 08 2009 7:35 pm

dcschuiling schreef:Wat Joepert ook zegt is een NC filter net als jij.

Dan vindt ik na wat zoeken dit:
http://www.buynikon.eu/product/7029/nik ... er_nc.html
Is dit dan zo'n NC filter. Want zoals ik het lees in de omschrijving:
Nikon 67MM filter NC

Met filters verkrijgt men o.a. specifieke kleurtonen voor creatieve effecten. Er is een breed assortiment Nikon filters verkrijgbaar, waaronder zachte-, polarisatie- en neutrale filters. Alle filters hebben als eigenschap dat ze de spiegeling elimineren.

Filters voor Kleurenfotografie
Amber A2, A12: Amberkleurige filters corrigeren de blauwzweem.
Blauw B2, B8, en B12: Blauwgekleurde filters nemen rood licht weg en maken de kleuren koeler.
Dan filtert hij dus wel. Maar wat mij voornamelijk boeit is dat hij de lens beschermd en dat de spiegeling weg haalt. Want als ik toch aan het sparen ben voor body + 2 lenzen met dezelfde filter size kan je het maar ook gelijk goed doen. Maar wat jij eigenlijk zegt is dat je met een filter die gemaakt is tegen spiegelen toch een spiegel (flare) effect ontstaat?
De aangehaalde tekst gaat in algemene zin over filters, niet specifiek over NC filters. Een NC filter is kleurloos en filtert verder niets. Het filter zorgt wel voor 2 extra lucht/glas oppervlakken, hetgeen niet bevoordelijk is voor het contrast en extra risico voor reflecties oplevert. Bovendien is de zonnekap met zo'n filter minder effectief dan zonder.
Ik ga verder niet meer uitgebreid in op de voors- en tegens van beschermfilters; dat is een discussie die voortdurend terug komt. Ik zit duidelijk in het "tegen"kamp en gebruik filters alleen maar als er wat te filteren is.
Jur

Daniël

Bericht door Daniël » do jul 09 2009 7:32 am

Dan is dat mij gewoon duidelijk.

Zal dan eerst lenzen kopen zonder filter. Mocht ik er niet mee tevreden zijn kijk ik wel verder.
En zoals je aanhaalt is een filter handig als je in aparte omstandigheden zit (met winter op strand met hond).

Ik kijk wel wat ik doe. Maar ik denk dat ik jou advies opvolg.

Mag van mij een slotje op omdat ik er dan niet verder op in gaat.

Alle bedankt voor de info.

Gesloten

Terug naar “Standaardzoom”