wie kan mij het verschil uitleggen tussen de:
- B&W UV 67 010 MRC
- B&W UV 67E 010

Wat is nu letterlijk het verschil naast de prijs?
Wat Joepert ook zegt is een NC filter net als jij.Jur schreef:Waarom overweeg je het gebruik van een UV filter? Digitale camera's beschikken al over een ingebouwd UV filter. Ter bescherming van de lens zou je een volledig neutraal beschermfilter (Nikon) kunnen overwegen. Persoonlijk gebruik ik een beschermfilter uitsluitend in zeer extreme omstandigheden (zand, opspattend zeewater e.d.), omdat een extra glaslaag verder alleen maar een negatief effect op de beeldkwaliteit kan hebben (reflecties e.d.). De beste bescherming voor het objectief is het consequent gebruik van de zonnekap en de objectiefdop. In meer dan 35 jaar heb ik ongeveer 20 Nikkors gebruikt, zonder ook maar 1 krasje op te lopen.
Dan filtert hij dus wel. Maar wat mij voornamelijk boeit is dat hij de lens beschermd en dat de spiegeling weg haalt. Want als ik toch aan het sparen ben voor body + 2 lenzen met dezelfde filter size kan je het maar ook gelijk goed doen. Maar wat jij eigenlijk zegt is dat je met een filter die gemaakt is tegen spiegelen toch een spiegel (flare) effect ontstaat?Nikon 67MM filter NC
Met filters verkrijgt men o.a. specifieke kleurtonen voor creatieve effecten. Er is een breed assortiment Nikon filters verkrijgbaar, waaronder zachte-, polarisatie- en neutrale filters. Alle filters hebben als eigenschap dat ze de spiegeling elimineren.
Filters voor Kleurenfotografie
Amber A2, A12: Amberkleurige filters corrigeren de blauwzweem.
Blauw B2, B8, en B12: Blauwgekleurde filters nemen rood licht weg en maken de kleuren koeler.
De aangehaalde tekst gaat in algemene zin over filters, niet specifiek over NC filters. Een NC filter is kleurloos en filtert verder niets. Het filter zorgt wel voor 2 extra lucht/glas oppervlakken, hetgeen niet bevoordelijk is voor het contrast en extra risico voor reflecties oplevert. Bovendien is de zonnekap met zo'n filter minder effectief dan zonder.dcschuiling schreef:Wat Joepert ook zegt is een NC filter net als jij.
Dan vindt ik na wat zoeken dit:
http://www.buynikon.eu/product/7029/nik ... er_nc.html
Is dit dan zo'n NC filter. Want zoals ik het lees in de omschrijving:Dan filtert hij dus wel. Maar wat mij voornamelijk boeit is dat hij de lens beschermd en dat de spiegeling weg haalt. Want als ik toch aan het sparen ben voor body + 2 lenzen met dezelfde filter size kan je het maar ook gelijk goed doen. Maar wat jij eigenlijk zegt is dat je met een filter die gemaakt is tegen spiegelen toch een spiegel (flare) effect ontstaat?Nikon 67MM filter NC
Met filters verkrijgt men o.a. specifieke kleurtonen voor creatieve effecten. Er is een breed assortiment Nikon filters verkrijgbaar, waaronder zachte-, polarisatie- en neutrale filters. Alle filters hebben als eigenschap dat ze de spiegeling elimineren.
Filters voor Kleurenfotografie
Amber A2, A12: Amberkleurige filters corrigeren de blauwzweem.
Blauw B2, B8, en B12: Blauwgekleurde filters nemen rood licht weg en maken de kleuren koeler.