Ik maak gemiddeld zo'n 800 opnamen op een accu. Hiervoor had ik een D300 en daarme haalde ik er zo'n 1200.
Zoals eerder vermeld maakt het heel erg uit hoe je je camera gebruikt. De hoeveelheid terugkijken (en daarbij eventueel nog even inzoomen), scheelt een boel. Ik heb mijn camera wel heel vaak uren aanstaan terwijl hij om mijn nek hangt en dat maakt weer weinig uit.
Hoeveel foto's met een accu D700?
Re: Hoeveel foto's met een accu D700?
das niet helemaal waar, want de EN-EL4(a) accu is een geheel andere accu, welke gemaakt is voor de D3(x) en D700 in combinatie met de batterypack MB-D10 Deze combinaties zijn gemaakt om telkens korte bursts van hoog verbruik te leveren. Het gaat dus om een accu die veel capacteit heeft en deze kan leveren in hoge hoeveelheden. De EN-EL3 is een accu om met normale capacteit lang een constante stroom te leveren. Het laad- en ontlaad patroon van een dergelijke accus is dus heel anders. Nu geld wel voor iedere NiMH dat ze weinig of geen "geheugeneffect" hebben, maar ze hebben het wel, dus soms een keer ver (niet volledig) ontladen is zeker goed voor de accu en voor iedere accu geld dat een accu die meer dan 90% lading heeft bijladen erg slecht is, want dan haalt hij zijn maximale capaciteit niet meer en als je dat vaak doe krijg je hem ook nooit meer op zijn max.ALE schreef:Twee citaten uit Thom Hogan’s Complete Guide to the Nikon D3
"You do not have to completely discharge the EN-EL4 or ENEL4a before charging it. lithium-ion batteries do not usually exhibit the “memory” effects that NiCad batteries did, and thus can be “topped off” at almost any time without consequences. That said, generally you’re better off not charging the battery if the level is at 90% or higher, as doing so repeatedly can reduce the overall capacity slightly".
Battery Storage
"If you’re not going to use an EN-EL4 or EN-EL4a for several weeks or more, you should make sure that the battery is neither fully charged nor almost empty. Storing a fully charged battery for a long period may cause it to lose some of its capacity. A calibration on the charger will sometimes restore it. Storing an empty or nearly empty battery for a long time might damage it by triggering too deep a discharge. Thus, always store the EN-EL4 or EN-EL4a battery with a midrange amount of charge left in it".
Ik verwacht dat het voor de EL-3 niet veel anders zal zijn.
Just my €0,02
ALE
- Jur
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
De EN-EL4(a) accu is niet specifiek gemaakt vvor de D3(x) en D700, want deze werd ook al gebruikt in de D2h, D2x en D2xs. Bovendien zijn de EN-EL4(a) en EL-EN3 geen NiMH accu"s maar Li-Ion accu's, die wellicht een andere karakteristiek hebben. Overigens komen mijn ervaringen met beide accu's (in resp. D2x, D300 en D700 met MB-D10) overeen met de hierboven genoemde capaciteiten.djahugen schreef:das niet helemaal waar, want de EN-EL4(a) accu is een geheel andere accu, welke gemaakt is voor de D3(x) en D700 in combinatie met de batterypack MB-D10 Deze combinaties zijn gemaakt om telkens korte bursts van hoog verbruik te leveren. Het gaat dus om een accu die veel capacteit heeft en deze kan leveren in hoge hoeveelheden. De EN-EL3 is een accu om met normale capacteit lang een constante stroom te leveren. Het laad- en ontlaad patroon van een dergelijke accus is dus heel anders. Nu geld wel voor iedere NiMH dat ze weinig of geen "geheugeneffect" hebben, maar ze hebben het wel, dus soms een keer ver (niet volledig) ontladen is zeker goed voor de accu en voor iedere accu geld dat een accu die meer dan 90% lading heeft bijladen erg slecht is, want dan haalt hij zijn maximale capaciteit niet meer en als je dat vaak doe krijg je hem ook nooit meer op zijn max.
Jur
Het maakt niet uit of je de schakelaar op ON laat staan, want de camera gaat na een paar seconden (standaard 6 s) toch wel op standby, waarin hij nagenoeg geen stroom van de accu vraagt.Hein van Maurik schreef:Ik denk dat hoeveel foto's je met een volle accu kan maken, moeilijk is te bepalen
Het ligt er helemaal aan hoe je je camera gebruikt.
Bijvoorbeeld:
Schakel je de camera na ieder opname op OFF of staat die de hele dag op ON.
Maak je veel flitsfoto's en wat moet de accu nog meer trekken?
Zelf heb ik twee accu's en na een dag fotograferen ga ik de volgende dag
zeker met een volle accu op stap
Het maakt wel uit of je het scherm vaak gebruikt om de foto's terug te kijken.
Gewoon een extra accuutje bestellen. Arend Handelsonderneming verkoopt originele accu's voor een spotprijsje.