Objectieven voor Dummy's ;-)

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Robin

Objectieven voor Dummy's ;-)

Bericht door Robin » zo mar 25 2007 4:30 pm

Hallo,

Ik schiet al jaren mooie plaatjes met Nikon camera's (auto mode), maar heb me eigenlijk nooit afgevraagd waar al die waardes en termen voor staan en wat er precies gebeurd in de camera.
Nu ik wil overstappen op een digitale reflex camera kom ik hiermee dus eindelijk in de problemen. Ik heb namelijk geen flauw idee wat voor soort objectief ik nodig heb.

Ik weet dat er misschien gezegd gaat worden "auto mode" en "spiegelreflex" is geen goede combi ..... maar ik zal hem even snel toelichten.

Ben nog steeds uitermate tevreden met me compact camera, maar ga in juli naar Serengeti National Park. Hiervoor heb ik dus een goede zoom lens nodig een optie die me huidige camera niet heeft.

Ik begrijp dat een korte brandpuntsafstand een breedhoekopname oplevert en een lange brandpuntsafstand voor een tele-effect zorgt. Kan dit alleen niet plaatsen in de praktijk. :roll:

Ik bedoel hoever komt een 200 mm of een 300mm ?? Zit hier veel verschil tussen ?

En hoe zit het in het korte bereik ? Wat is er minimaal nodig voor een portret foto ? Kan dit ook met een 70-300 lens of moet je afstand houden of weer wisselen naar bv een 18-70 ??

Misschien stomme vragen, maar zoals ik al zei ....
Ik ben iemand die tot nu toe alleen maar zorgloos op een knopje heeft gedrukt :oops:

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

welkom

Bericht door George Fennes » zo mar 25 2007 5:12 pm

Beste Robin,

In eerste instantie van harte welkom op ons hele fijne Nikon forum.

Het is goed dat je even toelicht wat je wil gaan doen.

Als ik je een tip mag geven, ga even naar de homepage van deze site, dan kan je een link openen waar sites op staan van leden van de Nikon club.

De bovenste link is van Hans Braakhuis, dan ga je naar objectieven advies en kan je heel veel te weten komen over objectieven en hun eigenschappen.

Ik zou zeggen, lees dat eerst door en heb je dan nog vragen, stel ze dan.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Roelof » zo mar 25 2007 5:28 pm

Zo dom is dat nu ook weer niet.
Ik heb even een paar foto's gemaakt om te laten zien wat het verschil is tussen bepaalde brandpuntsafstanden (op een gecropte dslr, op een full frame 35 mm is de beeldhoek groter)
Deze foto's zijn bij mij uit een slaapkamerraam gemaakt, de lantaarnpaal waar ik op gefocust heb, staat zo'n 50 m verderop. De brandpunten zijn bij benadering. Er zit best wel verschil in beeldhoek tussen verschillende brandpunten

15 mm
Afbeelding

30 mm
Afbeelding

50 mm
Afbeelding

70 mm
Afbeelding

100 mm
Afbeelding

200 mm
Afbeelding

300 mm
Afbeelding

400 mm
Afbeelding

500 mm
Afbeelding

600 mm
Afbeelding

700 mm
Afbeelding

800 mm
Afbeelding

1000 mm
Afbeelding

1200 mm
Afbeelding

1400 mm
Afbeelding

1600 mm
Afbeelding
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

George Fennes
Clublid
Clublid

beeldhoeken

Bericht door George Fennes » zo mar 25 2007 6:35 pm

Roelof,

Mooi voorbeeld zo.
Ik was voor mezelf al met een hele uitgebreide beschrijving begonnen, maar dit spreekt veel meer tot de verbeelding.

Hier zal Robin vast wel wat aan hebben.

harry bul

Bericht door harry bul » zo mar 25 2007 7:24 pm

vanaf 1000mm word het behoorlijk onscherp?

Roelof
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door Roelof » zo mar 25 2007 7:54 pm

harry bul schreef:vanaf 1000mm word het behoorlijk onscherp?
Nee, ik heb een 300-800 mm statief met F5,6. Om daarboven te komen gebruikte ik met een 2x teleconvertor, en bij F11 heb je geen auto focus meer. Omdat het mij alleen maar om de beeldhoek ging, heb ik niet echt scherp gesteld.
Ik zal hem morgen nog een keer over doen, met wat meer rust. Nu ben ik niet meer thuis.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.

Robin

Bericht door Robin » zo mar 25 2007 11:36 pm

Hoi George en Roelof.

Bedankt voor jullie snelle reply 8)

Als Roelof zijn foto's als eerst had geplaats had ik haast gedacht dat ik hem begrepen had (bedankt voor de moeite, daar kan geen tekst tegen op :P )

En heb tevens de Nikon objectief advies gelezen van Meneer Braakhuis. Een zeer compleet document waarin zowat alles word uitgelegd, al blijft het moeilijke kost voor een leek zoals ik.

"Een ieder weet dat portret objectieven een brandpuntafstand tussen 85 en 105 mm hebben". Oh ja ? :oops:

Dus de standaard 18-70mm lens bij een D80 is dus niet geschikt om .... ??

Blijft dus complex en als ik het goed begrijp allemaal heel persoonlijk en budget gebonden verhaal. Misschien dat ik toch alleen maar een zoomlens, statief koop voor de dieren ver weg en voor snelle shots dichtbij , me oude vertrouwde oude nikon erbij pak :D

Ga binnenkort wel eens vragen in een winkel of ik door diverse objectieven mag kijken om het nog iets duidelijk te maken.

Cheers :!:

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: beeldhoeken

Bericht door Skippy » zo mar 25 2007 11:45 pm

George Fennes schreef:Roelof,

Mooi voorbeeld zo.
Ik was voor mezelf al met een hele uitgebreide beschrijving begonnen, maar dit spreekt veel meer tot de verbeelding.

Hier zal Robin vast wel wat aan hebben.

George, ik heb net 5 minuten volledig geobsedeerd naar je nieuwe avatar-plaatje zitten kijken en heb nu hele aparte beelden op mijn netvlies :shock: :shock: :shock:

yoyo

Bericht door yoyo » zo mar 25 2007 11:49 pm

Ik wou net ook al zeggen dat ie straalt...!
:mrgreen:

George Fennes
Clublid
Clublid

doe mij er maar twee

Bericht door George Fennes » ma mar 26 2007 12:02 am

Even Off-topic,

En wat vinden jullie ervan?

Riemke als je dit leest zou jij dit vogeltje wel moeten herkennen.

En nu weer On-topic.

Robin, een onbescheiden vraag, wat wil jij uitgeven voor je lenzen.

Als je de 18-70mm Nikkor als kitobjectief bij je body neemt zit je niet slecht en daarbij de 70-300mm VR, heb je voor een redelijke prijs leuke objectieven waar je heel veel mee kunt doen en als beginnerssetje, is het zo gek nog niet.

Je kan natuurlijk altijd beter, maar dan zal je een veelvoud kwijt zijn van wat het nu kost.

Veel succes ermee.

Robin

Bericht door Robin » ma mar 26 2007 12:50 am

Hoi George,

budget, tsja ....

ik begrijp dat geld snel de beperkende factor is. Het geld is er misschien wel om een super objectief te kopen, maar als ik me eigen vraag niet eens kan beantwoorden lijkt het me verstandig "simpel" te beginnen.

Net de prijs opgezocht van het objectief dat jij beschreef en vind dat acceptable, al zal ik nu wel een andere body kopen :lol:

Kom ik toch weer terug op een oude vraag.

Kun je met de 70-300mm alles schieten ?? Ik bedoel wanneer switch je van lens ?

Ik heb geen tijd om in een stoffige omgeving na net een leeuw op 150 meter afstand te hebben geschoten (foto uiteraard) even snel een 18-70 mm objectief erop te draaien omdat na 1 minuut rijden er opeens een locale inwoner op 10 meter afstand staat. Even een extreem voorbeeld ...

Hoop dat ik niet te lastig ben :roll:

Als ik lees dat voor portret 85 - 105 uitmutend is, begrijp ik die 18 -70 niet zo goed. Beter om alleen een body te kopen dus ??

George Fennes
Clublid
Clublid

toch maar twee

Bericht door George Fennes » ma mar 26 2007 1:15 am

Beste Robin,

Als er over specifieke portretlenzen gesproken wordt, heeft men het meestal over prime lenzen.

Een prime lens is een lens met een vast brandpuntafstand, b.v. de 85mm 1.4 of 1.8

Maar het wil niet zeggen dat je met je 18-70mm geen portret kan schieten.

Niets is minder waar, met een 50mm kan je zelfs een portret schieten en onze voorzitter gebruikt daar zelfs zijn 20mm voor.

Dus het is een rekbaar begrip.

Maar een All-Round lens die je overal voor kan gebruiken en nog goede kwaliteit levert, bestaat niet.

Met die 70-300 VR kan je ook heel aardig portretten schieten en dat kan met je 18-70mm ook.

Alleen wil je de optimale kwaliteit hebben, moet je naar een prime toe.

Maar dat is voor jou niet aan de orde, het is een compromis dat je moet sluiten.

Aan de ene kant het gemak en aan de andere kant wil je toch wel een redelijke kwaliteit scoren.

Als je alleen voor het gemak gaat, zou je de 18-200 VR kunnen nemen, maar dan lever je een hoop in betreffende kwaliteit t.o.v. de 18-70mm.

Bij de 18-200mm heb je op de uiterste standen niets, daar de vertekening erg groot is.

Kies je voor de 18-70mm samen met de 70-300mm VR, dan heb je veel betere kwaliteit, met als resultaat betere en scherpere plaatjes.

En het wisselen van lenzen valt ook erg mee als je bepaalde voorzorgsmaatregelen neemt.

Beide lenzen zijn redelijk hanteerbaar en redelijk wat betreft het gewicht, daar moet je ook rekening mee houden.

Zelf heb ik Twee body's, op de één een Sigma 17-70mm 2.8-4.5 Macro en op de ander een 70-200mm 2.8 VR.

Tweedehands koop je de D70s voor iets meer dan 300 euro, als je er twee heb kan je makkelijk switchen van camera en mocht er een defect raken, heb je altijd nog een resreve.

Maar het blijft een moeilijke keus.

Maar als je wat koopt, doe dat dan wel bijtijds, zodat je genoeg ervaring op kan doen met je camera(s) en lenzen.

Niets is zo vervelend dan als er een leeuw op je af komt rennen die vreselijke honger heeft en jij krijgt hem dan niet goed schergesteld of de belichting is niet correct, dat zou jammer zijn.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » ma mar 26 2007 8:52 am

"Een ieder weet dat portret objectieven een brandpuntafstand tussen 85 en 105 mm hebben"

Ik hoop toch niet dat een ieder me echt letterlijk gaat geloven. Het was al gezegd, zelf gebruikte ik op film de 20mm voor portretten, enkele voorbeelden staan nog wel op m'n site. Ik heb wat geoefend met de 10,5mm DX en ga nu verder met brandpunten rond de 12mm DX.

Ik hou van kwaliteit en dus soms ook van Nikon. Daarom ben ik niet weg van de 18-55 DX kit en vrijwel alle goedkope kit objectieven.

Ik hou zelf ook van gemak. Ik gebruik vrijwel alleen de P stand, en vergeet te vaak dat die verdomde lichtmeter alles ontzettend goed naar gemiddeld grijs vertaald.

In een nationaal park zijn landschappen, dieren, details, etc van belang. De al genoemde 18-200mm kan dit allemaal aan.
Zelf zeg ik altijd dat meer zoom, meer problemen geeft, maar de problemen van de 18-200 liggen voor mij met name in de vertekening in de groothoekstand. In de natuur heb je daar niet zo'n last van. En de kwaliteit van de 18-200 is echt beter dan die van de al genoemde 18-55 of de 28-100.

De al genoemde set 18-70 en 70-300 is beter en duurder. Maar VR heb je vanaf 100 mm echt nodig, want als je van gemak houdt, heb je waarschijnlijk geen statief bij je?

Kijk eens naar de natuur foto's van bv Frans Lanting. In de ogen van de leeuw zie een verschrikkelijk zwaaaaar statief.
Denk niet dat je met de nu genoemde opties ook de zelfde foto's als Frans Lanting kunt maken.

Frans Lanting

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » ma mar 26 2007 9:19 am

Dag Robin,

Welkom op dit forum en veel zoekplezier voor een goede lens!

En dan nu even off-topic:

Hallo George,
Met die nieuwe avatar van je kom ik niet meer aan het lezen van je posts toe!
En nu weer on-topic!

Groet, Cees :D
Laatst gewijzigd door Cees op ma mar 26 2007 4:51 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Gino
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Re: doe mij er maar twee

Bericht door Gino » ma mar 26 2007 10:18 am

George Fennes schreef:Even Off-topic,

En wat vinden jullie ervan?

Van mij mag je terug je oude avatar gebruiken eerlijk gezegd.
Doet zeer aan men ogen!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Mvg, Gino
"Every man dies, not every man really lives!!!" - William Wallace

http://www.flickr.com/photos/nikongino/

Gesloten

Terug naar “Overige fotoapparatuur”