Ik schiet al jaren mooie plaatjes met Nikon camera's (auto mode), maar heb me eigenlijk nooit afgevraagd waar al die waardes en termen voor staan en wat er precies gebeurd in de camera.
Nu ik wil overstappen op een digitale reflex camera kom ik hiermee dus eindelijk in de problemen. Ik heb namelijk geen flauw idee wat voor soort objectief ik nodig heb.
Ik weet dat er misschien gezegd gaat worden "auto mode" en "spiegelreflex" is geen goede combi ..... maar ik zal hem even snel toelichten.
Ben nog steeds uitermate tevreden met me compact camera, maar ga in juli naar Serengeti National Park. Hiervoor heb ik dus een goede zoom lens nodig een optie die me huidige camera niet heeft.
Ik begrijp dat een korte brandpuntsafstand een breedhoekopname oplevert en een lange brandpuntsafstand voor een tele-effect zorgt. Kan dit alleen niet plaatsen in de praktijk.

Ik bedoel hoever komt een 200 mm of een 300mm ?? Zit hier veel verschil tussen ?
En hoe zit het in het korte bereik ? Wat is er minimaal nodig voor een portret foto ? Kan dit ook met een 70-300 lens of moet je afstand houden of weer wisselen naar bv een 18-70 ??
Misschien stomme vragen, maar zoals ik al zei ....
Ik ben iemand die tot nu toe alleen maar zorgloos op een knopje heeft gedrukt