Welke nieuwe camera?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
EelcoD7100
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: Welke nieuwe camera?

Bericht door EelcoD7100 » vr jul 10 2009 9:32 pm

joepert schreef:Zo, even de kinderen naar bed gebracht, meteen weer een hoop leesvoer...

Guy, de D90 dus!

Soulpic: Het feit dat je pixels kunt tellen op een billboard heeft niets te maken met het objectief dat is gebruikt maar met de resolutie van de plaat (dus met de gebruikte camera of met de apparatuur waarmee de afdruk is gemaakt). Afgezien van de D3x is denk ik niet één Nikon camera echt geschikt voor dat soort werk. Ik denk eigenlijk dat men voor dat soort werk eerder Mayima of Hasselblad gebruikt. Ben je dan pas een pro als je een D3x of nog duurdere camera hebt? Als je voor de krant fotografeert komt je plaat heel belabberd afgedrukt over. Boeit het vaak eigenlijk geen zak wat voor objectief je gebruikt. Snap je nou wat ik bedoel?
Dankjewel Joepert.... jij zegt het, ik dacht het... :D
http://500px.com/EelcoVandeKamp

soulpic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door soulpic » vr jul 10 2009 10:46 pm

D-90s schreef:
joepert schreef:Zo, even de kinderen naar bed gebracht, meteen weer een hoop leesvoer...

Guy, de D90 dus!

Soulpic: Het feit dat je pixels kunt tellen op een billboard heeft niets te maken met het objectief dat is gebruikt maar met de resolutie van de plaat (dus met de gebruikte camera of met de apparatuur waarmee de afdruk is gemaakt). Afgezien van de D3x is denk ik niet één Nikon camera echt geschikt voor dat soort werk. Ik denk eigenlijk dat men voor dat soort werk eerder Mayima of Hasselblad gebruikt. Ben je dan pas een pro als je een D3x of nog duurdere camera hebt? Als je voor de krant fotografeert komt je plaat heel belabberd afgedrukt over. Boeit het vaak eigenlijk geen zak wat voor objectief je gebruikt. Snap je nou wat ik bedoel?
Nee, dat heeft ook niets te maken met welk objectief je hebt gebruikt. En inderdaad word voor dat soort werk een Hasselblad of Mayima gebruikt.
Er is ook geen Nikon camera (wellicht de D3x ja) geschikt voor dat werk. Het is ook niet mijn bedoeling om een indruk te wekken dat je pas een pro bent als je Hasselblad / Mamiya of een D3x gebruikt. Foto's komen inderdaad in de krant slechter over dat ze zijn, maar er zijn genoeg foto's die gewoon echt slecht worden aangeleverd. Ik heb 't vaak genoeg meegemaakt in de drukkerij. Ook komt er bij kijken dat kranten gedrukt worden op rollenpersen, welke constant aan het draaien zijn. Even stoppen kost veel te veel geld.
Bij vellenoffset is dit weer anders, hier hebben ze veel meer tijd en zijn ze veel meer kwaliteitsgericht.

Los daarvan, vind ik dat je als pro kwaliteit moet leveren, of deze foto nu slecht gedrukt wordt of niet, dat is dan niet jouw zaak, maar dat van de drukker.
Als jij als fotograaf dan het origineel kan laten zien op de monitor, kun je ook aantonen dat JIJ als pro kwaliteit geleverd hebt, en de drukker als vakman niet.
Ik begrijp jullie heel goed, maar ik vind dat ik ook een punt heb.

Als je jezelf als prof fotograaf betiteld, vind ik dat je de juiste kennis / creativiteit en apparatuur moet bezitten om datgene te bieden wat een pro hoort te bieden naar klanten toe. En wat hoort een pro te bieden? Optimale beeldkwaliteit.. en optimale beeldkwaliteit kun je best met een 18-200 halen. (als je op vakantie bent voor vakantiekiekjes) maar niet na klanten toe voor opdrachten. Nikon maakt niets voor niets onderscheidt in pro en consumentproducten.
"Imagination is far more important than knowledge"

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » za jul 11 2009 12:50 pm

Over het drukproces heb je een punt, maar daar ging het niet over.
Als de opdracht is: maak voor een artikel in een tijdschrift een foto van een koe in de wei, dan kun je dat prima met een 18-200mm doen. Die foto is scherp genoeg. Toevallig klaagt er nu iemand op het forum over de scherpte van de 18-200, maar dat is erg bijzonder: scherpte is doorgaans geen probleem bij dit objectief. Ik blijf erbij dat een pro met dit objectief kan en zal werken als het zo uitkomt.
Verder: iemand die weet wat-ie doet, heeft niet de fabrikant nodig om voor hem uit te maken welke spullen "pro" zijn en welke niet (dit nog daargelaten de opmerking hierboven van Warner over de site van NPS).

pietje-nukem
Forumlid
Forumlid

Bericht door pietje-nukem » za jul 11 2009 5:43 pm

soulpic schreef:
Ree schreef:
soulpic schreef: Dus een foto moet technisch gezien wel pro kwaliteit hebben (in mijn ogen)
Waarmee je wilt zeggen dat er met een 18-200 geen scherpe foto's gemaakt kunnen worden?
Kan zeker, maar dan wel met een goede fotograaf.
Jordy geeft zelf aan dat een goede fotograaf met de 18-200 wel goede foto's kan maken, een pro reken ik als goede fotograaf :?
Of wel scherp maar niet goed genoeg voor professioneel gebruik :roll:
soulpic schreef: Ik heb 't vaak genoeg meegemaakt in de drukkerij. Ook komt er bij kijken dat kranten gedrukt worden op rollenpersen, welke constant aan het draaien zijn. Even stoppen kost veel te veel geld.
Bij vellenoffset is dit weer anders, hier hebben ze veel meer tijd en zijn ze veel meer kwaliteitsgericht.
Ik snap wat je bedoelt, staat er wel wat raar.
In de vellen offset zijn ze (als het goed is) niet meer kwaliteits gericht, het is alleen "makkelijker" in de gaten te houden.
Om de 100 vellen er 1 uithalen of 150 meter per minuut draaien en met een monitor een beeldopname zien.
Of alleen maar op het oog
Ik kan het weten, ben zowel vellen als rotatiedrukker (zoals je nog wel wist)

Misschien had de fotograaf waar het om draait, wel het allerbeste en allerduurste materiaal beschikbaar, dan is hij een professional
Maar die is nu als hobbyist bezig en wil gewoon lekker makkelijk werken, is dan nog steeds die zelfde professional, maar toch niet meer goed bezig :shock:
Als we nu z'n naam e's wisten.....
Maar welk advies voor camera?? Ik zou die D90 nemen, lekker mee gaan fotograferen en ben je voor jezelf verder met de techniek e.d, die D90 verkopen en dan weer een stapje hoger
Succes met je keuze
Nou, van mij ook de groeten

fonzy

Bericht door fonzy » za jul 11 2009 5:53 pm

Bedankt voor de snelle reacties,
maar ik heb net de knoop door gehakt ik heb een imagetank aan geschaft en de Vosonic VP8860 160gig is mischien niet de aller snelste maar dat maakt niet uit. Ik wilde eerst de Epson maar die had maar 40gig en volgens de verkoper was er geen verschil tussen de epson en de Vosonic dus heb ik de Vosonic maar aan geschaft.
Ik ga voor vertrek nog wel 2 extra kaartjes halen voor de zekerheid :mryellow:

mvg
Ivan

soulpic
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door soulpic » za jul 11 2009 8:27 pm

@ Pietje Nukem:

Het is zeker makkelijker in de gaten te houden en te controleren, neemt niet weg dat er evengoed gecontroleerd wordt.
Bij ons worden continu bij elke order opnieuw, kwaliteitscontroles uitgevoerd. Wij hebben dan ook diverse meetapparatuur, bijv: fotospectraalmeter
Wij zijn nog wel degelijk kwaliteitsgericht, maar hebben ook niet de nieuwste Heidelberg persen, waarin alles een heel stuk geautomatiseerd is en al het werk uit de handen genomen wordt.
Het feit dat alles steeds geautomatiseerder gaat worden, wil niet zeggen dat er minder naar gekeken hoeft te worden (m.b.t kwaliteitscontrole)
Zo zou het natuurlijk wel moeten zijn, maar dat gaat voorlopig in de praktijk nog niet gebeuren naar mijn mening.
"Imagination is far more important than knowledge"

Dennis71

Bericht door Dennis71 » ma jul 13 2009 6:11 am

soulpic schreef:Eigenlijk wil en moet ik me hier niet mee bemoeien, maar ik kan het toch niet laten.
Had ipv hier (behoorlijk off-topic) te reageren, dat maar eens ergens anders op het forum gedaan.
Beetje jammer. Ik zou in dit geval een eigen draadje zijn gestart.

Hoop dat je een mooie keuze hebt gemaakt Guy :)

krizz
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door krizz » ma jul 13 2009 8:45 pm

Hey Guy,

Morgen neem ik hem mee, de D300.
Kun je hem eens flink testen en dan kijk je dan maar is verder.

Gr Krizz

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”