Statief en Balhoofd i.c.m. de AF-S Nikkor 300 1:4D

Discussies over statieven
edwin73

Statief en Balhoofd i.c.m. de AF-S Nikkor 300 1:4D

Bericht door edwin73 » za jul 11 2009 10:04 pm

Hallo Allemaal,

Ik denk zelf aan deze combinatie:

Manfrotto :055 CF TRIPOD-Q90-3 SECTION 055CXPRO3
Manfrotto :488RC4, Midi Ball Head w/ Quick Release - RC4

is dit zwaar/stabiel genoeg? (ook e.v.t. met de: TC1.4 en/of de TC1.7)

Gitzo is natuurlijk ook hartstikke goed (zo niet beter) bijvoorbeeld de

Gitzo GT3330LS, Alu Tripod, Series 3, (beetje overkill?)
Gitzo G1378M Centerballhead Serie3

maar als het met het bovenstaande(mafrotto) lukt, dan is het ook goed toch?...
Een goed statief heeft massa en is zwaar. Denk eens aan een start gewicht van 3 kilo en daarna nog 1
kilo per 100 millimeter. Werk je dus met een 300 mm op een digitale DX reflex, dan wordt dat dus door
de crop factor een 450 millimeter en dan kom je op een gewicht uit van ongeveer 7,5 kilo.
Bij basalt en carbon statieven kan het start gewicht 1 kilo lager zijn.
ik neem aan dat het hier gaat over het max. draag vermogen van het statief?.. of begrijp ik het verkeerd? :huh:

Manfrotto:
http://www.kamera-express.nl/index.php? ... oduct=1787
http://www.kamera-express.nl/index.php? ... duct=26247

Gitzo:

http://www.kamera-express.nl/index.php? ... duct=28065
http://www.kamera-express.nl/index.php? ... duct=13450

vriendelijke groeten; edwin.
Laatst gewijzigd door edwin73 op wo sep 02 2009 9:58 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Stevig Statief voor de AF-S Nikkor 300 1:4D

Bericht door Hans Braakhuis » zo jul 12 2009 8:14 am

Hoi Edwin
net onder de plek waar je m'n citaat hebt gevonden staat nog:

De meeste fabrikanten geven een draagvermogen op voor een statief.
Dat is dan ook het draagvermogen en niet meer dan dat. Voor
stabiliteit moet het draagvermogen van het statief 3 keer meer zijn
dan het gewicht van je camera, objectief en statiefkop.

http://home.kpn.nl/braak117/Statieven.pdf

edwin73

Bericht door edwin73 » zo jul 12 2009 5:46 pm

Hoi Hans,

Bedankt, daar zocht ik naar, ik had dus niet goed gekeken.

Ok ik zal je statieven-artikel nog eens grondiger doorlezen,
het is natuurlijk mooi al ik er ook nog redelijk macro mee kan doen,
en die zwenkbare middenzuil van manfrotto lijk me ook wel handig,
dat zal dan wel weer minder stabiel zijn voor tele-werk.

al met al moeilijk, om alles tegen elkaar af te wegen...

met vriendelijke groeten; edwin.

bokeh

Bericht door bokeh » di jul 14 2009 8:43 am

Uit ervaring weet ik dat een zwenkbare middelzuil erg handig is, Heb een Manfrotto 190XPROB cadeau gekregen bij een abonnement op Foto Magazin.
Heb er een Manfrotto 322 rc2 bij in gebruik.

Gebruik 'm zelf voor macro-werk omdat ie heel laag bij de grond kan komen, voor tele is het idd niet erg handig, dan gebruik ik 'm alleen in de 'gewone' stand.

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Hans Braakhuis » di jul 14 2009 1:05 pm

Elke middenzuil doet afbreuk aan de stabiliteit. Zelf heb ik wel een, maar ik gebruik geen tele objectieven. Een zwenkbare middenzuil, voor een 300 mm, grrrrrr

Gideon van den Berg

Bericht door Gideon van den Berg » di jul 14 2009 7:38 pm

Edwin, let ook op de hoogte van je statief!
Het moet een pretige hoogte zijn t.o.v. jou lengte. Dus zonder zwaar gebogen rug moet nog goed door de zoeker kunnen kijken.
Een te laag statief dwingt je om gebogen te gaan staan, dit is erg vervelend als je een lange tijd moet staan om net dat ene vogeltje op dat bewuste plekje te kunnen vastleggen.
Dus redelijk rechtop foto's kunnen schieten is het beste voor de rug, en daar hebben we er 1 van dus wees er zuinig op.
Kijk ook eens hier http://www.manfrotto.com/Jahia/news/sit ... 03/lang/en

Gideon

EelcoD7100
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door EelcoD7100 » di jul 14 2009 7:47 pm

Gideon van den Berg schreef:Edwin, let ook op de hoogte van je statief!
Het moet een pretige hoogte zijn t.o.v. jou lengte. Dus zonder zwaar gebogen rug moet nog goed door de zoeker kunnen kijken.
Een te laag statief dwingt je om gebogen te gaan staan, dit is erg vervelend als je een lange tijd moet staan om net dat ene vogeltje op dat bewuste plekje te kunnen vastleggen.
Dus redelijk rechtop foto's kunnen schieten is het beste voor de rug, en daar hebben we er 1 van dus wees er zuinig op.

Gideon
Héél belangrijk... de hoogte van het statief...
Dat is hier ook de aanleiding geweest dat we een op zich goed te gebruiken statief uiteindelijk toch aan de kant hebben gezet... :wink:

Groeten Eelco :D
http://500px.com/EelcoVandeKamp

edwin73

Bericht door edwin73 » di jul 14 2009 9:26 pm

Hans Braakhuis schreef:Elke middenzuil doet afbreuk aan de stabiliteit. Zelf heb ik wel een, maar ik gebruik geen tele objectieven. Een zwenkbare middenzuil, voor een 300 mm, grrrrrr
Ja, ik zou het ook niet proberen, met de 300mm, wel met de 105mm sigma... maar ik kan ook wel leven zonder een zwenkbare middenzuil.
Maar ik ben gisteren even wezen kijken, naar wat statieven, ik heb een manfrotto 055XDB dacht ik wezen uitproberen,
ik heb een stabiliteits-test er op los gelaten, volgens:
“Natuurfotografie, Rollin Verlinde (2009)”
Hieronder in het kort enkele
eigenschappen waaraan een goed statief
moet voldoen.
* Voldoende gewicht: Een statief zal maar
stabiel zijn als hij voldoende gewicht in
de schaal legt. Natuurlijk is dit afhankelijk
van hetgeen erop moet komen en de
omstandigheden. Een goeie truuk is je
zwaarste materiaal of langste tele op het
statief plaatsen, dan door de zoeker kijken en
licht tegen je statief tikken (spiegelklap) of zelfs
te schoppen (wind). Als je beeld danst heb je
geen goed statief. Probeer dit al in de winkel !
Materiaal zoals carbon of glasvezel (= basalt)
en hout dempt meer dan aluminium, dus deze
statieven kunnen voor dezelfde stabiliteit iets
lichter worden gemaakt.
Ik heb dit dus uitgetest, en het is al veel beter dan mijn eigen veel te lichte statief(je), maar het zoeker beeld,
was nog niet helemaal stabiel, de "watertest" heb ik niet uit kunnen voeren,
dat 'schoppen' tegen de statief poten heb niet gedaan, vind ik een tikkeltje overdreven.

Maar ik denk dat ik uiteindelijk voor Gitzo ga, en dan minimaal Series 2 of 3.

Gitzo GT2331, Alu Tripod, Series 2 tot 300mm maximum (ik denk dat dat gaat om enorme 'lichtsterke-zware monsters F2.8', geen F4 zoals die van mij)
Gitzo GT3330, Alu Tripod, Series 3 tot 400mm maximum (een beetje prijzig, wel zwaarder/stabieler gewicht)

(kan dit ook nog met een 1.7 converter erop?, of is dit puur alleen maar op het gewicht van een 500 F4 berekend, zoja dan hoef ik me geen zorgen te maken, mocht ik voor de series 2 gaan)

http://www.gitzo.com/Jahia/site/gitzo/pid/3402

Is dit wat voor mij? ja, het is wel veel duurder, dan wat dan ook, en dan zijn ze nog niet eens van Carbon of Basalt(nóg veel duurder),
maar het mag van mij wel wat wegen, zo rond de 3 kilo, is voor mij nog wel acceptabel.
ik neem aan dat deze dan wel de stabiliteit test nóg beter doorstaan, dan het eerder door mij 'geteste' exemplaar.

en dan nog een geschikte kop voor dit alles, ik twijfel nog tussen een 'center-ballhoofd' en en 'off center-balhoofd'

Groeten; edwin.
Laatst gewijzigd door edwin73 op di jul 14 2009 10:22 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

edwin73

Bericht door edwin73 » di jul 14 2009 10:00 pm

Gideon van den Berg schreef:Edwin, let ook op de hoogte van je statief!

Gideon
bedankt voor de waarschuwing, de manfrotto die ik in de winkel uitgeprobeerd had, had een zeer prettige hoogte, zonder uitgeschoven middenzuil,
ja dat is inderdaad wel prettig als je gewoon rechtop kan staan, licht ook eraan welke kop erop komt te staan.
daar zat een standaard 3weg op gemonteerd, wat ik toch niet zo fijn vond, omdat ik nogal liep te prutsen met al die hendeltjes. :lol:

ik ben een 'video-kop' gewend, maar het gaat een balhoofd worden, alleen weet ik nog niet wat voor type, een center, of anders een off-center type,
met die laatste kun je makkelijk 'pannen' zonder al te veel moeite om de boel vlak te houden, lijkt een beetje op een 3weg kop,
alleen met minder hendeltjes, maar wel het balhoofd systeem.

dus dat gaat nog wel even duren, voordat ik daar uit ben, welke van de twee ik wil...

vriendelijke groeten; edwin.

Nikon-Jim
Forumlid
Forumlid

Bericht door Nikon-Jim » do jul 16 2009 12:22 pm

Ik had in maart bij deze winkel in Groningen mijn Gitzo Carbon Systematic 3 statief met de Really Right Stuff balhoofd gekocht.
Het model was een GT3531S, nu heeft men blijkbaar het 'oudere versie' GT3530S ergens op de kop getikt voor een mooi prijsje.
Het enige wat anders is is geloof ik het uiteinde aan de pootjes.
zie:
http://www.omnifoto.nl/product_list.php ... 530&query=

Ik hoop dat je er wat aan hebt, voor dezelfde prijs hebt je normaliter een lichtere type en de GT3531S is ongeveer 499,- Euro.
Kijk voorlopig hier voor mijn foto's:
http://www.flickr.com/photos/jimmyp_64/" onclick="window.open(this.href);return false;

edwin73

Bericht door edwin73 » vr jul 17 2009 8:34 pm

Nikon-Jim schreef:Ik had in maart bij deze winkel in Groningen mijn Gitzo Carbon Systematic 3 statief met de Really Right Stuff balhoofd gekocht.
Het model was een GT3531S, nu heeft men blijkbaar het 'oudere versie' GT3530S ergens op de kop getikt voor een mooi prijsje.
Het enige wat anders is is geloof ik het uiteinde aan de pootjes.
zie:
http://www.omnifoto.nl/product_list.php ... 530&query=

Ik hoop dat je er wat aan hebt, voor dezelfde prijs hebt je normaliter een lichtere type en de GT3531S is ongeveer 499,- Euro.
Bedankt voor de tip, ik had zelf in de eerste plaats niet aan de 'carbon-series' gedacht, omdat ze veel duurder zijn dan de alu-versies.
Ik zal er over 's over nadenken.

oh ja, de Kirk NC-300 komt ook (volgende week) binnen,is dat probleem gelijk ook weer opgelost,
dat zal zeker ook veel bijdragen aan een scherper resultaat, met wat langere sluitertijden.

groeten; edwin.

edwin73

Bericht door edwin73 » ma jul 27 2009 8:53 pm

Hallo,

Ik heb inmiddels de Kirk NC-300 statief gondel, wat ik wel zie, is dat het zoekerbeeld veel stabieler is geworden,
bij het moment van de spiegelklap/foto opname, dat wel maar...
Ik heb helaas nog steeds problemen met bewegings onscherpte, ik denk zelf dat dit nu aan de zwakste schakel ligt,
mijn huidige statief, de veldbon sherpa 200R, met "3-way panhead PH157Q with Quick-release platform"

http://www.velbon.co.uk/newvelbon/pages/sherpa200R.html

Ik heb een paar voorbeeld foto's, om te laten zien wat er aan de hand is, bij vooral bij lage sluitertijden van 1/30 sec,
en dan als het ff kan zonder "mirror-lock-up" wat de reactie tijd wel ten goede zou komen, bij vogels, en andere dieren toch?...
is dit teveel gevraagd van welk statief dan ook?... lijkt me niet, daarom wil ik ook een andere kopen.
Alle twee de foto's zijn op gemaakt met de zelf ontspanner op 10 sec.

Foto 1
Afbeelding
is redelijk scherp, met "mirror lock-up", door een raam op 'vidid+'

Foto2:
Afbeelding
spreekt voor zich denk ik...nu echter zonder mirror lock-up.

Ik begrijp dat de huidige manier van montage zie de laatste foto verre van optimaal is, om trillingen tegen te gaan.

Foto3:
Afbeelding
ik zal waarschijnlijk een 'arca-swiss' achtig model verbinding moeten hebben,
qua release plaatje, zoja welke, ik denk zelf aan "really right stuff"
B2 Pro II is our standard length screw-knob clamp with one
centralized non-threaded countersunk hole. Mounts with flat
head screw from above (accepts only M6 or ¼”-20, not 3⁄8").
Indicate ¼”-20 for any Really Right Stuff ballhead. All other
heads from Manfrotto or Arca-Swiss require metric 6.
of gewoon het hele systeem:
Our Mid-Sized BH-40 ballhead is right for you if:
• You want a light, compact ballhead for backpacking or travel, and you want it to have an
independent panning base and/or drag set control.
• Your biggest “everyday” lens is a 70-200mm/f2.8 or a 300mm/f4. You may occassionally use
300mm/f2.8 - 500mm/f4 lens.
in combinatie met:
BH-40 LR
ballhead (€ 339,00) on Gitzo
GT2530 tripod (€ 450,00) .
nou hoeft het voor mij niet per se carbon te wezen, gezien de hoge prijs,
is dit ook goed genoeg ? Gitzo GT2331, Alu Tripod, Series 2 (€ 269,00)

Nu is mijn vraag, gaat deze combinatie mijn problemen oplossen, of stel ik te veel eisen,
zoja pech! :( ... zo nee ga ik voor deze combinatie driepoot/balhoofd...
Sorry dat ik zo langdradig ben, maar omdat het toch om serieuze bedragen gaat, voordat ik wat koop of bestel,
zou ik toch graag wat ervaringen van Jullie weten...

vriendelijke groeten;
edwin.

jpdejong
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door jpdejong » ma jul 27 2009 10:56 pm

hoi,

onderkant van de Kirk NC-300 kan je gelijk als plaatje gebruiken met een balhoofd van het type arca-swiss / really right stuff. zo kan je ook na een tijdje z'n wimberly stuk er bij kopen die ik je al aanbevolen had in een andere topic. werkt een stuk beter als een flim kop. van feisol heb je ook die koppen en kosten rond de 150 euro.

groeten jan-peter
coolpix 950
V1 met 6.7-13mm + 18.5mm 1.8 + 10-100mm
D40 + 18-70mm + 70-300mm vr + sb-600
D300 met MB-D10+ sigma 50-500 OS+ 10.5mm f2.8

edwin73

Bericht door edwin73 » wo jul 29 2009 8:57 pm

jpdejong schreef:hoi,

onderkant van de Kirk NC-300 kan je gelijk als plaatje gebruiken met een balhoofd van het type arca-swiss / really right stuff. zo kan je ook na een tijdje z'n wimberly stuk er bij kopen die ik je al aanbevolen had in een andere topic. werkt een stuk beter als een flim kop. van feisol heb je ook die koppen en kosten rond de 150 euro.

groeten jan-peter
Hoi,

Bedankt voor de tip, dat is inderdaad mooi spul, zo'n 'swing-kop' ik heb een soortgelijk ding van redged uitgeprobeerd :
http://www.kamera-express.nl/index.php? ... duct=28703
deze had ook een arca-swiss stijl van montage, en dat werkte inderdaad verreweg het beste, voor de Kirk-NC 300 dan.

ik heb gisteren bij kamera express het een en ander aan statieven/kop combinaties uitgeprobeerd,
blijkt dat ik toch een beetje dingen ervan verwacht die nagenoeg niet blijken te kunnen.
Blijkbaar moet ik bij zulke lage sluitertijden van =/- 1/30 sec, altijd de spiegel-opklap vertraging gebruiken,
anders ga je het gegarandeerd terugzien in de al eerder getoonde foto's van de uitsnede's van de muur.

Ik heb de volgende Gitzo's uitgeprobeerd: Gitzo GT2941, Basalt Tripod, Series 2 met het Gitzo GH2780QR, Center Ball Head,
en voor de gein een :Gitzo G1504, Alu Tripod, Series 5, SUPER ZWAAR ding, 5.5 kilo!!! met de gedged swing-kop.
Maar wat blijkt nu, buiten het feit dat het allemaal ZEER mooi spul is, de bewegings onscherpte, bij de extreem lage sluitertijden bij mijn 300mm,
blijven zichtbaar aanwezig, weliswaar ZONDER de 'mirror-lockup' dus blijkbaar ontkom ik er gewoon niet aan,
om de spiegel-opklap vertraging te gebruiken, en dus zijn snellere serie opnamen (voor de zekerheid) dan uitgesloten. :oops:
(dan maar weer de ISO omhoog schroeven)

Maar ik vond die kop van Gitzo, qua beweging, zeer soepel, en heel makkelijk vast te zetten, en dan ook echt vast!,
alleen een te klein quick-release plaatje (geen arca-style systeem helaas).
De statieven die ik heb getest zijn zeker stabieler dan mijn eigen exemplaar, alleen lagen mijn verwachtingen iets te hoog denk ik.
Het merk feisol ken ik persoonlijk (nog) niet, dat moet ik 's nakijken.
Ik ben toch wel weg van de RR-stuff/Arca-Swiss manier van montage, ik wil in de nabije toekomst wel voor zoiets gaan denk ik,
alleen al omdat het prettiger werkt voor mijn combi, de 300 f4 af-s/kirk nc-300.

Groeten, edwin.

ruud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door ruud » wo jul 29 2009 9:36 pm

Edwin ik gebruik een feisol carbon statief met een draag vermogen van 12 kg mijn camera +objectief weegt 6 kg.
Dit is een heel stevig statief en weegt weinig en kost niet de hoofdprijs.

http://www.cameratools.nl/FEISCT3371-ar ... cties.html?

Plaats reactie

Terug naar “Statieven”