D90 en SB400 niet consequent?
Re: D90 en SB400 niet consequent?
Tien,
Nog een laatste voordat ik wegga. Omdat je auto-iso aan hebt staan en waarschijnlijk in een lichte omgeving de fotos maakt, zal de flitser heel weinig moeten doen.De camera neemt het de gehele belichting voor zijn rekening.
Doe hetzelfde in het donker, en alleen je eerste foto zal goed belicht zijn.
George
Nog een laatste voordat ik wegga. Omdat je auto-iso aan hebt staan en waarschijnlijk in een lichte omgeving de fotos maakt, zal de flitser heel weinig moeten doen.De camera neemt het de gehele belichting voor zijn rekening.
Doe hetzelfde in het donker, en alleen je eerste foto zal goed belicht zijn.
George
Hoi, ik heb er nog 3 bijgeplaatst op M: F8, S1/80, ISO200. Wellicht dat je het nu wel kunt zien?george013 schreef:Tien,
Er staat geen exif in de fotos. Maar om het verschil in belichting met hoge en lage iso te zien, heb je diepte nodig. Die hebben jouw fotos niet.
Zoals ik het voor mijzelf heb uitgezocht is de hierarchie sluitersnelheid/diafragma(afhankelijk van de instellingen),iso,flitser.
Auto-iso heeft geen invloed op sluiter/diafragma, flitser heeft geen invloed op sluiter/diafragma en iso.
Camera zegt wat de flitser moet doen en niet omgekeerd.
George
ISO200: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-TYAIC36N.jpg
ISO360: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-EPNUWABY.jpg
ISO1600: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-JNFQXLBZ.jpg
D90 | Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX | Nikkor 70-300 VR | Nikkor AF-D 50/1.4 | Nikkor AF-S DX 35/1,8G
- Léon Obers
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *****
Dat het probleem groter wordt bij kleinere diafragma-openingen en grotere afstanden is niet zo verwonderlijk. De flitser moet dan aanzienlijk meer vermogen afgeven, en kan niet snel genoeg zijn bijgeladen voor de volgende opname.Tien schreef: Wat mij iig opvalt is dat het probleem groter wordt naar mate de diafragma waarde stijgt. Bij 1.8 is het nauwelijks zichtbaar, maar op F8 wordt het al gemener. Overigens is het probleem groter naarmate de afstand tot het object groter wordt. De flits houdt het ook dan prima bij met F1.8 maar met F8 gaat de ISO na de tweede foto al omhoog en slaat de flits er zelfs af en toe eentje over.
Precies zoals ik eerder aangaf in mijn bericht hierboven:Tien schreef: Wanneer dat overslaan gebeurt, springt de ISO naar 1600 (ingesteld als max bij auto-iso) maar hij gaat daarna bijna nooit meer meer terug naar beneden!!
"....Misschien met het niet (of te weinig) vermogen afgeven van de hoofdflits wordt de overruling van de auto-ISO stand als zijnde "niet gebruiken" ongedaan gemaakt, en alsnog een auto-ISO instelling van de camera gebruikt...."
Kijk, ook dat is precies volgens de lijn van de verwachting. Na 4 seconden is de flitser weer voldoende opgeladen om licht af te geven en werken daarmee weer alle functies die gemoeid zijn met het normaal werken met flits inclusief het overrulen van de auto-ISO setting, wat inhoudt dat de auto-ISO setting op dat moment niet werkt en daarmee de ISO op de waarde staat die gebruikt wordt bij normale omstandigheden met voldoende licht, en bij gebruik van flits.Tien schreef: Dat betekent dat als de flits het weer doet, de foto overbelicht is. Overigens staat de ISO wel weer goed als je stopt met continu foto's nemen en netjes 4 seconden wacht.
Zet je vervolgens die flitser af/uit, schiet de ISO op dat moment weer omhoog, omdat de overruling van de functie van de flitser is opgeheven, en de auto-ISO instelling op dat moment zijn werk weer doet onder die slechte lichtomstandigheden.
Nogmaals mijn tip: Gebruik een flitser simpel zoals die bedoeld is om ermee te werken.
Dat betekent dat je flitser niet op die wijze kunt gebruiken door achter elkaar in continue mode foto's te schieten.
Vriendelijke groet, Léon Obers
- Léon Obers
- Forumlid
De eerste opname is gewoon met overruling van de auto-ISO setting, dus werkt dan niet en staat de ISO op 200Tien schreef: Hoi, ik heb er nog 3 bijgeplaatst op M: F8, S1/80, ISO200. Wellicht dat je het nu wel kunt zien?
ISO200: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-TYAIC36N.jpg
ISO360: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-EPNUWABY.jpg
ISO1600: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-JNFQXLBZ.jpg
De tweede opname is er kennelijk al een discrepantie in de elektronische settings. Door het mogelijk niet helemaal meer kunnen bijladen, is de overruling van de auto-ISO setting kennelijk al reeds opgeheven op een tijdstip dat de ISO nog niet verder is opgelopen (je praat over milliseconden) of de meting van de vóórflits wordt hoe vreemd het ook klinkt nog in de totaalbelichting betrokken. Er wordt kennelijk nog wel geflitst.
De laatste opname heeft de flitser het helemaal niet gedaan, is er in het geheel geen overruling van de auto-ISO setting en werkt die dus als zodanig en schiet de ISO met de auto-ISO setting dus naar boven alsof de flitser uit staat.
Laatst gewijzigd door Léon Obers op ma jul 27 2009 12:07 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Dat is me inderdaad inmiddels duidelijk. Iedereen bedankt voor de reacties.Léon Obers schreef:
Nogmaals mijn tip: Gebruik een flitser simpel zoals die bedoeld is om ermee te werken.
Dat betekent dat je flitser niet op die wijze kunt gebruiken door achter elkaar in continue mode foto's te schieten.
Maar kennelijk is het dus zo dat de D90 'weet' wat de status van de flitser is, anders kan hij onmogelijk zijn ISO verhogen.
Nog één slotvraag, min of meer off topic: is er een flitser die wel de Continu-shoot kan handelen??
Laatst gewijzigd door Tien op ma jul 27 2009 11:54 am, 2 keer totaal gewijzigd.
D90 | Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX | Nikkor 70-300 VR | Nikkor AF-D 50/1.4 | Nikkor AF-S DX 35/1,8G
Daarin heb heb je absoluut ongelijk! Zelfs zonder flits gaat de ISO op een D90 mee met de omstandigheden als je Auto-ISO (je kunt de ook max-waarde en zelfs de max sluitertijd instellen in het menu) aan hebt staan.george013 schreef:In de M-stand heb je geen auto-iso.
George
Laatst gewijzigd door Tien op ma jul 27 2009 11:57 am, 1 keer totaal gewijzigd.
- Léon Obers
- Forumlid
De SB800 en SB900 hebben een stroboscopische functie, mogelijk dat die het nog wel kunnen bijbenen. Al moet je bedenken dat zoiets alleen kan als de flitser heel weinig licht afgeeft. Dus alleen bij (erg) korte afstanden, grote diafragma-opening en wellicht nog steeds een standaard hoge waarde van de ISO.
De meeste flitsers houden dat niet bij of je moet van die flinke grote vermogen staafflitsers hebben zoals "vroeger" van Braun of Metz. En dan alleen nog de meest geavanceerde modellen.
De meeste flitsers houden dat niet bij of je moet van die flinke grote vermogen staafflitsers hebben zoals "vroeger" van Braun of Metz. En dan alleen nog de meest geavanceerde modellen.
Ok, ik zal mijn kinderen beter opvoeden: ze moeten maar een beetje stiller gaan zittenLéon Obers schreef:De SB800 en SB900 hebben een stroboscopische functie, mogelijk dat die het nog wel kunnen bijbenen. Al moet je bedenken dat zoiets alleen kan als de flitser heel weinig licht afgeeft. Dus alleen bij (erg) korte afstanden, grote diafragma-opening en wellicht nog steeds een standaard hoge waarde van de ISO.

- Léon Obers
- Forumlid
Of je moet beter leren fotograferen door niet simpel de "continue" functie te gebruiken, maar pas af te drukken als het moment werkelijk daar is dát je moet afdrukken. Scheelt veel weg te gooien opnamen bovendienTien schreef: Ok, ik zal mijn kinderen beter opvoeden: ze moeten maar een beetje stiller gaan zitten

Ik dacht in de handleiding gelezen te hebben alleen in P,S en A. Op zich logisch want M staat voor handmatig.
Ik kan het un niet checken.
Heb je al geprobeerd herhaald te flitsen in een donkere ruimte?
George
George
Neem van mij aan: in M ook.george013 schreef:Ik dacht in de handleiding gelezen te hebben alleen in P,S en A. Op zich logisch want M staat voor handmatig.
George
In een donkere ruimte gaat het beter als je de AF-hulpverlichting aan hebt staan. Simpel omdat de tijd tussen de afrdukken dan meer wordt. Overigens springt de ISO meteen naar de 320 en blijft daar hangen. Als de AF-hulp uitstaat, is het een drama.
Ké, kga m'n hok weer inLéon Obers schreef:Of je moet beter leren fotograferen door niet simpel de "continue" functie te gebruiken, maar pas af te drukken als het moment werkelijk daar is dát je moet afdrukken. Scheelt veel weg te gooien opnamen bovendien

Op blz. 166, inst autom iso-gevoeligheid(alleen standen P,S en A), op blz. 66, iso-auto staat M er wel bij. Ik heb een D80, auto-iso en M gaan wel samen. Je hebt gelijk.
Neemt niet weg dat ik nog steeds niet begrijp waarom je fotos met verschillende iso hebt in de contunue-stand. Er is volgens mij nog steeds gegevensoverdracht van flitser naar camera. Bij gelijke sluitertijd,diafragma en omgevingslicht zou de iso-waarde gelijk moeten blijven.
George
Neemt niet weg dat ik nog steeds niet begrijp waarom je fotos met verschillende iso hebt in de contunue-stand. Er is volgens mij nog steeds gegevensoverdracht van flitser naar camera. Bij gelijke sluitertijd,diafragma en omgevingslicht zou de iso-waarde gelijk moeten blijven.
George
- Léon Obers
- Forumlid
Het heeft weinig zin te speculeren wat de elektronica "met een verkeerd gebruik van flitser" doet met de reeds half beschikbare gegevens en het feit dat de flitser het zelf niet kan bijbenen. Dan krijg je gewoon onvoorspelbaar nauwelijks te volgen en te beredeneren processen zoals het zich aandient. Begrijpelijk of niet. Het veranderd er niks aan, anders dan gewoon terug te gaan naar een normaal niet continue gebruik zoals het voor die flitser bedoeld is.
In het eerdere gegeven van die 3 opnamen, verbaast me enkel de 2e opname, maar de 1e en 3e geenszins.
Dat is gewoon te beredeneren.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 24#p287624
In het eerdere gegeven van die 3 opnamen, verbaast me enkel de 2e opname, maar de 1e en 3e geenszins.
Dat is gewoon te beredeneren.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 24#p287624