De combinatie Nikkor 35mm/f2.0 AF + 85mm/f1.8 AF kan ik zeker ook aanbevelen. Afgelopen week heb ik de 35mm ook nog even op mijn D700 getest en dat zag er goed uit. Dat geldt zeker ook voor de Ais 24mm/f2.8 (MF); doet het prima op de D700!Léon Obers schreef:Als de 40mm brandpunt van de Voigtländer te dicht op de 50mm ligt, is misschien een Nikkor 35mm/2.0 AF lensje te overwegen.
In het tele gebied een Nikkor 85mm/1.8 AFD en je bent "rond".
Vind je te weinig groothoek in de reeks kun je de reeks ook anders opbouwen.
- Nikkor 24mm / 2.8 AIS of AFD lens of Voigtländer Skopar 20mm/3.5 (is op FX echter pas goed in de hoeken vanaf F 5.6)
- Voigtländer Ultron 40mm/2.0
- *** Overwegen de 50 mm helemaal niet mee te nemen ***
- Nikkor 85mm/1.8 AFD ---> dit is dan nog de zwaarste lens (2x zo zwaar als die Voigtländer Ultron 40mm/2.0)
Om het lichter te kunnen krijgen zou je voor die laatste lens ook kunnen proberen 2e hands een Nikkor 85mm/2.0 AIS lensje te bemachtigen. Die is nauwelijks groter dan een 50mm standaardlens (ook 52mm filter schroefmaat) en 90 gram lichter als de Nikkor 85mm/1.8 AFD.
Over de Ais 85mm/f2.0 heb ik zo mijn twijfels. Ik heb dat objectief jaren gebruikt op de FM, FM2 en F4s. Prima objectief voor portretten e.d., maar voor universeel gebruik is het contrast wat aan de lage kant. Dit laatste wordt ook bevestigd door Bjørn Rørslett; zie http://www.naturfotograf.com/index2.html