MUS

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
Arno P

MUS

Bericht door Arno P » ma jul 27 2009 9:32 pm

Vandaag mijn 300mm F4 lens binnen en mijn eerste foto van een mus gemaakt...niet boeiend...maar het is toch mijn eerste :wink:
Schiet er maar eens op...

Afbeelding

Ree
Forumlid
Forumlid

Re: MUS

Bericht door Ree » ma jul 27 2009 10:14 pm

Scherpte zit wel goed.... kleur vind ik niet mooi.
Ook vind ik er te weinig ruimte in de kijkrichting inzitten.... (teveel niet boeiende details rechts)
Verdien wat bij met je mooiste foto's: http://submit.shutterstock.com/?ref=184063

Zoals mijn Nikon thuis klikt... klikt hij overal....

Arno P

Bericht door Arno P » di jul 28 2009 9:08 am

Ree schreef:Scherpte zit wel goed.... kleur vind ik niet mooi.
Ook vind ik er te weinig ruimte in de kijkrichting inzitten.... (teveel niet boeiende details rechts)
Dank je, kan ik iets mee. Kleur is wat minder door de schemer. De extra ruimte in de kijkrichting is een goede tip.

pietje-nukem
Forumlid
Forumlid

Bericht door pietje-nukem » di jul 28 2009 9:58 am

Musjes, vind het echt leuke vogeltjes.
Ik zie ze tegenwoordig toch steeds vaker en dat is een tijd anders geweest.(schijnt niet te kunnen :oohh: )

Ook kan ik me vinden in de opmerking van de kleur en compositie.
Misschien dat je ook nog iets meer van het pootje en de staart erop kan krijgen?
Hou ik wel vaak rekening mee, maar lukken is een 2e :wink:
Laatst gewijzigd door pietje-nukem op di jul 28 2009 7:34 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Nou, van mij ook de groeten

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » di jul 28 2009 6:22 pm

pietje-nukem schreef:Musjes, vind het echt leuke vogeltjes.
Ik zie ze tegenwoordig toch steeds vaker en dat is een tijd anders geweest.
Gek: mussen zijn een beschermde uitstervende soort.

Ik heb er per dag 20=30 in mijn tuin (vogelhuisje met ruim voedsel) en waterbakken om te drinken en in te baden. Zelfs koolmezen, lijsters wijken daar (helaas) voor.

Overnachting waaschijnlijk in buurman's uitgegroeide appelboom, OF in de dichte Cypressen die ik er voor dat doel laat staan.
Willem.

ruud
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door ruud » wo jul 29 2009 8:55 am

Arno P schreef: Schiet er maar eens op
foto is aan de donkere kant , vogel is niet scherp op de kop , compositie is slecht je ziet teveel vogel en mist
zelfs een stuk van de staart en teen.
als de vogel naar meer naar rechts had gestaan kijkt ie als het ware de foto in.
je hebt niet veel licht met zo`n achtergrond dus had ik hem waarschijnlijk toch op F4 genomen scheelt ook weer
sluitertijd en dus ook beweging onscherpte.

groet ruud

Arno P

Bericht door Arno P » wo jul 29 2009 6:58 pm

ruud schreef:
Arno P schreef: Schiet er maar eens op
foto is aan de donkere kant , vogel is niet scherp op de kop , compositie is slecht je ziet teveel vogel en mist
zelfs een stuk van de staart en teen.
als de vogel naar meer naar rechts had gestaan kijkt ie als het ware de foto in.
je hebt niet veel licht met zo`n achtergrond dus had ik hem waarschijnlijk toch op F4 genomen scheelt ook weer
sluitertijd en dus ook beweging onscherpte.

groet ruud

THX

Arno P

Bericht door Arno P » do jul 30 2009 8:03 pm

Al schietende vraag ik mij af wie er dergelijke kleine vogels zonder AF probeert vast te leggen...lijkt mij bijna onmogelijk...

Ik merk ook dat het handig is om iso op een acceptable niveau te houden (400), het diafragma maximaal open en in het geval van teveel licht (wolkenachtergrond) enkel de sluitertijd te verkorten...klopt dit?

ruud
Forumlid
Forumlid

Bericht door ruud » vr jul 31 2009 1:36 am

In veel gevallen ga ik niet hoger dan 400 iso arno.
wat het licht betreft , heb je hard licht (wit wolkendek) achter de vogel moet je gewoon overbelichten het liefst met spotmeting of centrum gericht
anders heeft het geen voldoende effect.
afhankelijk van de kleur van de vogel wil ik nog wel 2 stops overbelichten als het nodig is , meestal is dit bij vliegbeelden het geval.
in de regel voldoet 1/3 of 2/3 stop wel , het is een kwestie van uitproberen arno ieder objectief heeft verschillende eigenschappen.
en gewoon je AF gebruiken , heel af en toe gebruik ik het wel is manual als ik bv. tussen takjes door moet fotograferen anders bestaat de kans
dat je lens gaat hunten.

groet ruud

Arno P

Bericht door Arno P » vr jul 31 2009 10:52 am

ruud schreef:In veel gevallen ga ik niet hoger dan 400 iso arno.
wat het licht betreft , heb je hard licht (wit wolkendek) achter de vogel moet je gewoon overbelichten het liefst met spotmeting of centrum gericht
anders heeft het geen voldoende effect.
afhankelijk van de kleur van de vogel wil ik nog wel 2 stops overbelichten als het nodig is , meestal is dit bij vliegbeelden het geval.
in de regel voldoet 1/3 of 2/3 stop wel , het is een kwestie van uitproberen arno ieder objectief heeft verschillende eigenschappen.
en gewoon je AF gebruiken , heel af en toe gebruik ik het wel is manual als ik bv. tussen takjes door moet fotograferen anders bestaat de kans
dat je lens gaat hunten.

groet ruud
Ruud, sluit mooi aan zo. Bedankt
Met de takjes ertussen wordt je inderdaad tuureluurs van de AF....maar de telelens is een geweldige aanvulling (bij de macro obsessie) :wink:

Arno P

Bericht door Arno P » vr jul 31 2009 11:38 pm

Stiekum ben ik aan het kijken naar een teleconverter en ik zit in dubio of het een 1.4 of 1.7 zou moeten worden...hoger, max diafragma kleiner..en wat onscherper(?)...ben er nog niet uit...

ruud
Forumlid
Forumlid

Bericht door ruud » za aug 01 2009 1:09 am

neem je ze toch beide 8) , met de 1.4 kom je op 420mm 5.6 dit is nog goed te doen in veel omstandigheden.
neem je de 1.7 kom je op 510mm 6.8 hier zal je zeker een stabiel statief nodig hebben omdat je geen stabilisatie hebt op 300 F4.

groet ruud

Arno P

Bericht door Arno P » za aug 01 2009 7:14 am

ruud schreef:neem je ze toch beide 8) , met de 1.4 kom je op 420mm 5.6 dit is nog goed te doen in veel omstandigheden.
neem je de 1.7 kom je op 510mm 6.8 hier zal je zeker een stabiel statief nodig hebben omdat je geen stabilisatie hebt op 300 F4.

groet ruud
Die voelde ik aankomen... :mryellow: :wink:

Arno P

Bericht door Arno P » di aug 04 2009 2:01 pm

En nog een mus...jammer van het blad ervoor (en het keukenraam ertussen :? )

Afbeelding

Afbeelding

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » di aug 04 2009 3:57 pm

Dag,

Ik las laast "ergens" dat de mus een bedreigde soort is en niet veel meer voorkomt, maar gelukkig in aantal stijgende is.

Ik heb dagels een stuk of 30 van die vogeltjes in mijn tuintje rond het vogelhuisje zitten. Ze komen af op het losgestrooide voer daarin.

Ik heb al dagen (en kilo's voer) mijn camera met de 200 macro klaar staan om dmv "mup" en afstandsbediening de "bal veren" vast te leggen, maar blijkbaar zijn mussen voor zoiets "engs als een fotocamera" heel gevoelig.
Willem.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”