Ontopic:
Het steviger buiten kijf laten, het is gewoon iets stabieler, is "lager" zekers niet per definitie waar. Bij de wat betere statieven (en Gitzo valt daar toch zeker wel onder) is de middenkolom om te draaien wat er voor zorgt dat je wel heel laag kunt komen met je camera.Statieven zonder middenkolom zijn steviger en wat voor macro wel net zo belangrijk is, ze kunnen ook lager.
Zelf heb ik een Gitzao 2530ex. Deze heeft een off-set kolom wat alle kanten op bewogen kan worden. Zeker voor marco werk is dit bijzonder prettig. Met mijn D80 en 105mm Micro merk ik geen onstabiliteit als ik de kolom naar de uiterste zijkant breng. Natuurlijk maak ik de foto dan wel op de timer setting (wegens gebrek aan infrarood/wired shutter) wat zoveel mogelijk trillingen moet voorkomen.
Hij is prijzig, heb er ook even voor moeten sparen maar hier je krijgt waar je voor betaald en hier doe je toch zeker wel een heel wat jaartjes mee.

review: http://reviews.photographyreview.com/bl ... od-review/
Als je een klein statiefje zoekt wat je veel mogelijkheden geeft met laag bij de gronds macro werk is de Gorillapod Focus misschien wel wat? Dit is het grotere broertje van de Gorillapod Focus en kan heel wat meer gewicht tillen wat de stabiliteit ten goede komt.