Gitzo met of zonder center column

Discussies over statieven
Yaz

Re: Gitzo met of zonder center column

Bericht door Yaz » do aug 06 2009 8:52 pm

Laat ik mij eerst even voorstellen. Eerste post hier op het forum, wel zo netjes :). Ik ben Vincent, woonachtig in Dordrecht en nu ongeveer iets meer dan anderhalf jaar bezig met fotografie.

Ontopic:
Statieven zonder middenkolom zijn steviger en wat voor macro wel net zo belangrijk is, ze kunnen ook lager.
Het steviger buiten kijf laten, het is gewoon iets stabieler, is "lager" zekers niet per definitie waar. Bij de wat betere statieven (en Gitzo valt daar toch zeker wel onder) is de middenkolom om te draaien wat er voor zorgt dat je wel heel laag kunt komen met je camera.

Zelf heb ik een Gitzao 2530ex. Deze heeft een off-set kolom wat alle kanten op bewogen kan worden. Zeker voor marco werk is dit bijzonder prettig. Met mijn D80 en 105mm Micro merk ik geen onstabiliteit als ik de kolom naar de uiterste zijkant breng. Natuurlijk maak ik de foto dan wel op de timer setting (wegens gebrek aan infrarood/wired shutter) wat zoveel mogelijk trillingen moet voorkomen.
Hij is prijzig, heb er ook even voor moeten sparen maar hier je krijgt waar je voor betaald en hier doe je toch zeker wel een heel wat jaartjes mee.

Afbeelding
review: http://reviews.photographyreview.com/bl ... od-review/

Als je een klein statiefje zoekt wat je veel mogelijkheden geeft met laag bij de gronds macro werk is de Gorillapod Focus misschien wel wat? Dit is het grotere broertje van de Gorillapod Focus en kan heel wat meer gewicht tillen wat de stabiliteit ten goede komt.

Arno P

Bericht door Arno P » do aug 06 2009 11:23 pm

Tot nog toe blijft de GT3530LS maar in mijn geheugen hangen...(en dan door sparen voor een AS Z1, KirkNC300 en een L-Plate)

ArendV
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArendV » za aug 08 2009 1:24 pm

Een mooie combinatie denk ik, duur maar wel een aankoop voor het leven.

Ik neem aan dat je de Gitzo configurator al hebt doorlopen om de juiste Gitzo te kiezen?

Wat balhoofd betreft zijn Markins en Really Right Stuff zeer goede alternatieven voor Arca Swiss.
(hier nog een test uit Duitsland waar de lichtste Markins (de Q3) het zeer goed doet (ik zou voor de M10 of M20 kiezen).
Groeten - Arend / flickr
"Basically in Photography there are just two controls, one is where you stand and one is when you push the button" - David Hurn

Arno P

Bericht door Arno P » za aug 15 2009 10:38 am

ArendV schreef:Een mooie combinatie denk ik, duur maar wel een aankoop voor het leven.

Ik neem aan dat je de Gitzo configurator al hebt doorlopen om de juiste Gitzo te kiezen?

Wat balhoofd betreft zijn Markins en Really Right Stuff zeer goede alternatieven voor Arca Swiss.
(hier nog een test uit Duitsland waar de lichtste Markins (de Q3) het zeer goed doet (ik zou voor de M10 of M20 kiezen).
Op Texel afgelopen week nog eens even goed kunnen zien hoe belangrijk een goed statief is....en mij gammele prutsstatief hoort niet tot dat soort..
Gitzo configurator heb ik idd goed door gespit erg handig.
Al vogels schietende (met de kamera) op texel wordt duidelijk hoe handig zo'n Gimball kop kan zijn 2 assen meer heb je niet nodig...bekroop mij meteen het idee of een kogelkop eigenlijk dan uberhaupt nog wel nodig zou zijn, zo'n volledige Gimball heeft immers beide (x-y) assen die er voor de bewigingen nodig zijn (en meer zou je voor portret of macro toch ook niet nodig hebben?).

Gaat een dergelijke gedachtengang scheef en is een balhoofd toch nog aan te bevelen?

mikemix

Bericht door mikemix » za aug 15 2009 11:10 am

Mijn gereedschap.
Voor de andere objectieven gebruik ik de RRS D3 beugel (BD3-L).
Zoals op de foto is te zien is het standaard 70-200 (kleine) Nikon voetje vervangen voor de veel degelijkere RRS 70-200 voet.
Had ik al vermeld dat dit perfect werkt?

Afbeelding

Gobert
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Gobert » za aug 15 2009 2:06 pm

RRS is pracht spul. Ik heb de monokop met diezelfde snelkoppeling. De 70-200 voet heb ik ook. Maar die hang ik liever in de Wimberley.
Je zou ook eens kunnen kijken naar een NovoFlex Magic-Ball. Daar werk ik ook mee.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

mikemix

Bericht door mikemix » za aug 15 2009 2:58 pm

Gobert schreef:Je zou ook eens kunnen kijken naar een NovoFlex Magic-Ball. Daar werk ik ook mee.
Hey Gobert, kan je aangeven wat die NovoFlex Magic-Ball aanvult op wat ik reeds gebruik?

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » za aug 15 2009 3:07 pm

mikemix schreef:
Gobert schreef:Je zou ook eens kunnen kijken naar een NovoFlex Magic-Ball. Daar werk ik ook mee.
Hey Gobert, kan je aangeven wat die NovoFlex Magic-Ball aanvult op wat ik reeds gebruik?

Jij gebruikt toch alleen de driepoot. Novoflex is gewoon een heel flexibele statiefkop. Uitvoering is prachtig.

http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... ginal.html
Eroe Nazionale

Arno P

Bericht door Arno P » vr sep 11 2009 6:16 pm

En het statief met balhoofd zijn binnen...het is geworden...GT3530LS en een arca swiss Z1 SP...meteen wat foto's gemaakt van wat mussen in de tuin...en TSJAK retescherp...zoals ik het nog nooit heb gehad...en dat op een relatief belachelijk lange sluitertijd...voldoende licht diafragma kan lekker geknepen worden iso max 400...HEEEERLIJK

Alleen nog even wennen aan de hoogte...nagenoeg het hoogste statief zonder kolom 1.50m + 10cm balhoofd + circa 6cm tot zoeker op de camera = 1.66 en bij een lichaamslengte van 1.86 is het toch iets van 5..10cm te weinig...centerkolom er toch maar bij? Naaahhh... :D ...stabiliteit en dan af en toe maar iets door de knietjes (of het statief niet helemaal uitklappen)
Laatst gewijzigd door Arno P op vr sep 11 2009 10:30 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » vr sep 11 2009 9:23 pm

daarom heb ik die extra lange genomen. Slechte knietjes.
Eroe Nazionale

Arno P

Bericht door Arno P » vr sep 11 2009 10:31 pm

Gobert schreef:daarom heb ik die extra lange genomen. Slechte knietjes.

Maar die heeft dan wel 4 segmenten...niet?

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » vr sep 11 2009 10:48 pm

Arno P schreef:

Ja, eentje extra. Als je die niet uitschuift heb je jouw versie. Iha heb ik ze voor de helft uitgeschoven als ik de center kolom niet gebruik zoals bij een grote telelens.
Bij Makro, groepsfoto's e.d schuif ik drie segmenten uit en gebruik ik de center.
Eroe Nazionale

Arno P

Bericht door Arno P » vr sep 11 2009 10:57 pm

Gobert schreef:
Arno P schreef:

Ja, eentje extra. Als je die niet uitschuift heb je jouw versie. Iha heb ik ze voor de helft uitgeschoven als ik de center kolom niet gebruik zoals bij een grote telelens.
Bij Makro, groepsfoto's e.d schuif ik drie segmenten uit en gebruik ik de center.
Eerst maar eens even spelen zoals die nu is en kan er later nog een korte kolom in als het toch nodig zou zijn (het is immers een system :wink2: )
Het is prachtspul...enorm stevig en je kunt het met 1 vinger optillen (zonder balhoofd erop dan wel :mryellow: :wink2: )

Plaats reactie

Terug naar “Statieven”