*TEST* LUMIX LX3 en D-Lux 4, tassen, filters enz.

Discussie over foto-apparatuur die niet aan Nikon is gerelateerd

Myriad

Re: *TEST* LUMIX LX3 en D-Lux 4, tassen, filters enz.

Bericht door Myriad » wo aug 12 2009 6:55 pm

Tjonge jonge, wat een fraai werk weer Michael! M'n complimenten.
Van deze laatste set vind ik nr. 2 ERG mooi.

mikemix

Bericht door mikemix » wo aug 12 2009 8:37 pm

Hi Myriad!

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door a90 » wo aug 12 2009 8:39 pm

Erg fijn werk Mike, erg fijn.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

mikemix

Bericht door mikemix » wo aug 12 2009 8:43 pm

a90 schreef:Erg fijn werk Mike, erg fijn.
Dank a90.
Had jij nog wat uit de Spaanse koker?
Tot zondag alvast iig.

a90
Forumlid
Forumlid

Bericht door a90 » wo aug 12 2009 10:13 pm

mikemix schreef:
a90 schreef:Erg fijn werk Mike, erg fijn.
Dank a90.
Had jij nog wat uit de Spaanse koker?
Tot zondag alvast iig.

Spanje ? dat mocht ik willen. Dat was één weekend in mei. Plopsaland was mijn bestemming. :shock:

Ik heb een week in Belgie in een of ander huisje gezeten, weinig toonbaars helaas
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door Skippy » wo aug 12 2009 10:20 pm

a90 schreef:Ik heb een week in Belgie in een of ander huisje gezeten, weinig toonbaars helaas
Wij noemen dat een vakantiekamp :huh: Balen, kom zondag de schade maar inhalen dan!

@Mikemix; wat heb je daar lekker lopen fotograferen zeg! Fraaie nabewerkingen ook :)

mikemix

Bericht door mikemix » do aug 13 2009 12:19 pm

Dat is het grote voordeel van zo'n P+S camera, je draagt 'm makkelijk bij je en hebt
deze per direct zo in de aanslag.

2 goede voorbeelden van het P+S gemak.
Slurfgemak op Schiphol
Afbeelding
Ergens boven Spaarnwoude
Afbeelding

mikemix

Bericht door mikemix » do aug 13 2009 12:31 pm

Alleen maar koek en ei is die Leica D-Lux 4 natuurlijk ook niet.
Heb gemerkt ondanks de recente firmware upgrade dat de beelden doorgaans iets te magenta ogen.
Schiet altijd RAW, wat dus kinderspel is om te corrigeren.
Ook heeft het objectief last van CA, wat doorgaans door de beugel kan maar kan soms toch echt wel storend zijn.
Ook dit corrigeer ik in de nabewerking.
Nog een puntje, ik corrigeer ook meestal de midtonen. Camera heeft de neiging altijd de beelden wat te donker
te registreren in de midtonen. Ook dit is natuurlijk heel eenvoudig te corrigeren.

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » do aug 13 2009 12:51 pm

mikemix schreef:Alleen maar koek en ei is die Leica D-Lux 4 natuurlijk ook niet.
Heb gemerkt ondanks de recente firmware upgrade dat de beelden doorgaans iets te magenta ogen.
Schiet altijd RAW, wat dus kinderspel is om te corrigeren.
Ook heeft het objectief last van CA, wat doorgaans door de beugel kan maar kan soms toch echt wel storend zijn.
Ook dit corrigeer ik in de nabewerking.
Nog een puntje, ik corrigeer ook meestal de midtonen. Camera heeft de neiging altijd de beelden wat te donker
te registreren in de midtonen. Ook dit is natuurlijk heel eenvoudig te corrigeren.
Het zijn zeker geen camera's waarmee je kant-en-klaar uitstekende Jpegs kunt schieten. Bewerking achteraf blijft nodig, iets wat vaak vergeten wordt en tot teleurstelling kan leiden.

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » do aug 13 2009 1:05 pm

Skippy schreef:Het zijn zeker geen camera's waarmee je kant-en-klaar uitstekende Jpegs kunt schieten. Bewerking achteraf blijft nodig, iets wat vaak vergeten wordt en tot teleurstelling kan leiden.
Als zelfs deze "high-end" p&s camera's dat niet zijn, welke dan wel? Ben je niet gewoon van mening dat digitale fotografie altijd nabewerking behoeft en dat er dus in feite niet een camera kan-en-klare jpegs schiet?

mikemix

Bericht door mikemix » do aug 13 2009 1:39 pm

Zoals ik er naar kijk ben ik van mening dat nabewerking onontbeerlijk is, welke camera dan ook.

Lauwe reacties in fotopresentatie zijn doorgaans altijd foto's die zo direct verkleind worden gepresenteerd hier op het forum.
Het mist toch altijd scherpte en de juiste kleur(verzadiging).

Skippy
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Skippy » do aug 13 2009 1:49 pm

joepert schreef:
Skippy schreef:Het zijn zeker geen camera's waarmee je kant-en-klaar uitstekende Jpegs kunt schieten. Bewerking achteraf blijft nodig, iets wat vaak vergeten wordt en tot teleurstelling kan leiden.
Als zelfs deze "high-end" p&s camera's dat niet zijn, welke dan wel? Ben je niet gewoon van mening dat digitale fotografie altijd nabewerking behoeft en dat er dus in feite niet een camera kan-en-klare jpegs schiet?
Het antwoord is Ja, voor de argumentatie refereer ik aan de bovenstaande reactie van Mikemix.

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » do aug 13 2009 2:34 pm

Heldere reacties, waar ik me grotendeels in kan vinden.
Toch zullen veel mensen juist een p&s kopen om niet alleen gemakkelijk te kunnen schieten, maar ook gemakkelijk te kunnen "delen". Het lijkt mij dat de JPEG compressie etc. van deze duurdere p&s camera's toch wel van een andere orde is dan die van de €100 cameraatjes.
Ik vraag dit, omdat mijn vader (nog steeds :lol: ) overweegt een LX3 (o.i.d.) te kopen en ik de kans nihil acht dat hij nog achter de computer gaat kruipen om te gaan nabewerken. De kans dat-ie met een USB-stick bij de hema langsgaat om daar wat afdrukjes te laten maken acht ik nog wel aanwezig. Ook dan wil hij natuurlijk wel zo mooi mogelijke foto's hebben.

mikemix

Bericht door mikemix » do aug 13 2009 2:42 pm

Niet om te generaliseren, maar ik denk dat wat uit de LX3 standaard komt, heel veel mensen zal doen verrassen
en tevredenstellen.
Ik kijk ook anders tegen drukwerk aan dan de doorsnee consument omdat ik daar jaren tussen heb gezeten.
Als ik nu foto's zie van wat de gemiddelde compact in de jaren 70 en 80 produceerde dan snap ik ook niet
dat we daar gelukkig mee konden zijn.

De lat gaat steeds hoger.
Echter er komt een nieuwe generatie MP3 en JPG aan, het leven is een paradox, of generatie patat.....

Plaats reactie

Terug naar “Niet aan Nikon gerelateerde foto apparatuur”