scherpte 24-70 op 50mm op korte afstand

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
Shortie

scherpte 24-70 op 50mm op korte afstand

Bericht door Shortie » vr aug 14 2009 8:17 pm

De kogel is door de kerk, De 50 mm 1.8 heb ik teruggebracht naar de winkel en een 24-70 2.8 aangeschaft. De 28-105 heb ik via MP kunnen verkopen en was ik ook zo kwijt. Nu de 70-300 VR nog op de kop zien te tikken en ik kan voorlopig vooruit :)

Als ik met de 50mm 1.8 een a4 met tekst fotografeer op zo'n 50 cm afstand is het hele plaatje gelijkmatig scherp vanaf diafragma 4.

Bij de 24-70 worden de hoeken nergens scherp ondanks diafragmeren. Als ik op de ideale afstand test (50x brandpuntafstand) is er niets aan de hand.

Wordt dit herkend en is dit normaal voor een zoomlens ?
Laatst gewijzigd door Shortie op za aug 22 2009 5:05 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

emiel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: scherpte 24-70 op 50mm op korte afstand

Bericht door emiel » vr aug 14 2009 8:33 pm

Shortie schreef: Bij de 24-70 worden de hoeken nergens scherp ondanks diafragmeren. Als ik op de ideale afstand test (50x brandpuntafstand) is er niets aan de hand.

Wordt dit herkend en is dit normaal voor een zoomlens ?
hoor je er ook een hoge pieptoon bij?

sorry, kon het niet laten ;-)

serieus: de 24-70 moet gewoon scherp zijn, vaan hoek tot hoek. Heb je de back/frontfocus test al even gedaan?

edit: standaard antwoord vergeten: plaats even beide foto's.

ajuus
emiel

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » vr aug 14 2009 9:06 pm

Die van mij is ragscherp. Het is de mooiste all-round lens die ik ooit gehad heb. mechanisch, optisch, beeldkwaliteit, AF alles is super.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

EelcoD7100
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door EelcoD7100 » vr aug 14 2009 9:12 pm

Shortie, duik eens even in de zoekfunctie van het forum...

Daar kom je de 24-70 zeker weten tegen met de problemen die jij nu ervaart.. :wink: :wink:

Groeten Eelco :D
http://500px.com/EelcoVandeKamp

Shortie

Bericht door Shortie » vr aug 14 2009 9:16 pm

Ter aanvulling, de focustest gedaan en die is gewoon spot on. Het centrum is vanaf volle opening vreselijk scherp. Die onscherpte in de hoeken ongeacht diafragma heb ik dus alleen op de korte afstand, zoals gezegd 50cm. Op 2,5 meter is er niets aan de hand. Verder ken ik het forum op het gebied van de 24-70 van voor naar achteren ;)

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Bericht door emdeklerk » vr aug 14 2009 11:33 pm

Geen zoom die het wint van een 1,8/50mm op die afstand.
Beeldveldwelving, vertekening, randonscherpte.
Overigens geldt dat ook al voor een objectief als de 1,4/50mm, die is ook niet echt voor dit soort dingen te gebruiken.
Het enige wat nog beter is is de 60mm Micro Nikkor.
E.M. de Klerk

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » za aug 15 2009 12:27 am

De 24-70 die ik gebruik op de D700 is ook ragscherp van rand tot rand. Met de 50mm heb ik geen ervaring.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » za aug 15 2009 12:44 am

Ja, wat Emdeklerk ook al aangeeft, in deze vooral beeldveldwelving, dat is wat zo kenmerkend is aan die lens, met name op korte onderwerpsafstanden (maar kan ook bij grotere afstanden voorkomen hoor). Dat houdt in dat het scherptevlak gebogen rond loopt in alle richtingen, als een soort van parabolische kegel. Daar is al veel over geschreven m.b.t. die 24-70mm lens.

Typisch bepaalde erg lichtsterke lenzen hebben daar ook last van.
Een reactie waar zowel de beelveldwelving van de 24-70mm wordt besproken in een foto (ingetekende groene lijn ---> bekijk ook de full res foto), alsook een voorbeeld van de Voigtländer 58mm/1.4 die dat ook in opvallende mate heeft. Bekijk de full res foto in de volgende link en volg de beschrijving:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 01#p276201
Vriendelijke groet, Léon Obers

Tobias

Bericht door Tobias » za aug 15 2009 3:26 pm

Tja deze discussie komt telkens terug en sommige duiken er dan het liefst op met de meest ingewikkelde verhalen. Meestal hebben ze nooit met de 24-70 gewerkt.

Nu ontgaat me waarom je met een 24-70 zoom -een ontwerp voor het reportage -werk- op 50cm afstand een A4 gaat fotograferen. Nu kan het zo zijn dat je dit doet om het objectief in te regelen.

Als je dan ook nog eens neerzet dat je het forum van voren naar achteren kent dan weet je ook dat er een fijn -afstelling is en zou je deze vraag niet stellen. Of in een stadium dat je er helemaal niet uitkomt.

Ik heb dat ding maar even uit de tas gehaald en op de D300 gezet. Immers daar komen de meeste verhalen vandaan dat deze combi problemen geeft. Op mijn d700 presteert de 24-70 ook naar tevredenheid maar wellicht ben ik snel tevreden.

Hieronder bij slecht licht, uit de hand, met een sluitertijd 1/30 bij F5.6 en een afstand van tussen de 45/55 en op 52mm een opname van een flodderig en smoezelig krantje met de nodige hobbels (dus verloop in scherpte)

Voor zo los uit de hand herken ik totaal niet de onscherpte, het bolvormig etc en weet ik veel wat voor gedoe. Natuurlijk is er iets vertekening, een licht scherpte verloop enz. maar niet direct dat van HELP ik heb geprobeerd met mijn dure 24-70 twee parende bladluizen te fotograferen en nu is het sprietje aan de zijkant niet scherp.

Stop eens met het vergelijken tussen ontwerpen die voor dichtbij zijn.., symmetrische ontwerpen die bedoeld zijn voor..., en het tegen over een prime zetten.

Wat is er nu mis met deze flodderfoto van een flodderkrant zo los uit de hand? Hou er ook even rekening mee dat dit gewoon niet parallel aan het onderwerp en even snel gedaan is.

Voor diegene die liever met een vergrootglas over de foto gaan en als hobby hebben de test -wand. Ja hij is niet gestoken scherp, sommige letters iets scherper dan de ander, hol en bol vormige vertekening (kan ook aan het krantje liggen). Zou ik dit alles niet willen dan statief/waterpas/draadontspanner/MuP en de 105vr erop.

Ga nu eens met de 24-70 aan de slag waarvoor hij gemaakt is.

Graag zou ik ook een voorbeeld willen zien van TS waar we de onscherpte kunnen beoordelen. Dat is wel zo makkelijk.

Afbeelding

mikemix

Bericht door mikemix » za aug 15 2009 3:36 pm

Ik ben het volledig met je eens, toch moet ik zeggen dat het voorbeeld op zijn minst ongelukkig is/oogt (nou gaat het artikel over zuipen, maar toch...).
De letters ogen wollig. Of is er nog niks bewerkt/verscherpt?

Ook ik kan mij alleen maar aansluiten bij het groepje tevreden gebruikers.
Als je reportages schiet vanuit de praktijk dan weet je wat ik bedoel.

mikemix

Bericht door mikemix » za aug 15 2009 3:41 pm

IK vind dit wel representatief voor de 24-70/2.8. In de stromende regen...
Geweldig objectief!
AF-S 24-70/2.8
Afbeelding
AF-S 24-70/2.8
Afbeelding
Laatst gewijzigd door mikemix op za aug 15 2009 3:57 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Tobias

Bericht door Tobias » za aug 15 2009 4:19 pm

Voorbeeld is ook wat schlemielig , zo niet het onderwerp nog ongelukkiger.

De foto is niet bewerkt.

Waar het mij om ging is om te laten zien dat je uit de losse pols aanvaardbare plaatjes kan maken. Ook op 50cm afstand en dat er vaak te snel iets over niet bruikbare onscherpte word geschreven en vaak zonder een voorbeeld.

Ook van mijn kant niets dan lof voor dit objectief. Zowel op DX als op FX.

mikemix

Bericht door mikemix » za aug 15 2009 4:46 pm

Ik heb er ook even één geschoten.
D3+24-70/2.8@ F:5.6-> JPG direct uit de D3, uit de hand op 50mm.
Exif zit in het beeld.

Beeld is niet gecropt, dus heel beeld, niet verscherpt alleen wat kleur aangepast en in PS naar 1024 hoog verkleind.

Ga er nou geen liniaal tegenaan zetten want dit tijdschrift is een week oud, dus verslonden door 3 kinderen :wink:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door mikemix op za aug 15 2009 4:57 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » za aug 15 2009 4:52 pm

Je hebt volkomen gelijk Tobias.
Laatst gewijzigd door Marten op di sep 01 2009 9:19 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » za aug 15 2009 6:47 pm

mikemix schreef:Ik heb er ook even één geschoten.
D3+24-70/2.8@ F:5.6-> JPG direct uit de D3, uit de hand op 50mm.
Exif zit in het beeld.

Beeld is niet gecropt, dus heel beeld, niet verscherpt alleen wat kleur aangepast en in PS naar 1024 hoog verkleind.

Ga er nou geen liniaal tegenaan zetten want dit tijdschrift is een week oud, dus verslonden door 3 kinderen :wink:

Afbeelding

en de vader ......
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”