Tja deze discussie komt telkens terug en sommige duiken er dan het liefst op met de meest ingewikkelde verhalen. Meestal hebben ze nooit met de 24-70 gewerkt.
Nu ontgaat me waarom je met een 24-70 zoom -een ontwerp voor het reportage -werk- op 50cm afstand een A4 gaat fotograferen. Nu kan het zo zijn dat je dit doet om het objectief in te regelen.
Als je dan ook nog eens neerzet dat je het forum van voren naar achteren kent dan weet je ook dat er een fijn -afstelling is en zou je deze vraag niet stellen. Of in een stadium dat je er helemaal niet uitkomt.
Ik heb dat ding maar even uit de tas gehaald en op de D300 gezet. Immers daar komen de meeste verhalen vandaan dat deze combi problemen geeft. Op mijn d700 presteert de 24-70 ook naar tevredenheid maar wellicht ben ik snel tevreden.
Hieronder bij slecht licht, uit de hand, met een sluitertijd 1/30 bij F5.6 en een afstand van tussen de 45/55 en op 52mm een opname van een flodderig en smoezelig krantje met de nodige hobbels (dus verloop in scherpte)
Voor zo los uit de hand herken ik totaal niet de onscherpte, het bolvormig etc en weet ik veel wat voor gedoe. Natuurlijk is er iets vertekening, een licht scherpte verloop enz. maar niet direct dat van HELP ik heb geprobeerd met mijn dure 24-70 twee parende bladluizen te fotograferen en nu is het sprietje aan de zijkant niet scherp.
Stop eens met het vergelijken tussen ontwerpen die voor dichtbij zijn.., symmetrische ontwerpen die bedoeld zijn voor..., en het tegen over een prime zetten.
Wat is er nu mis met deze flodderfoto van een flodderkrant zo los uit de hand? Hou er ook even rekening mee dat dit gewoon niet parallel aan het onderwerp en even snel gedaan is.
Voor diegene die liever met een vergrootglas over de foto gaan en als hobby hebben de test -wand. Ja hij is niet gestoken scherp, sommige letters iets scherper dan de ander, hol en bol vormige vertekening (kan ook aan het krantje liggen). Zou ik dit alles niet willen dan statief/waterpas/draadontspanner/MuP en de 105vr erop.
Ga nu eens met de 24-70 aan de slag waarvoor hij gemaakt is.
Graag zou ik ook een voorbeeld willen zien van TS waar we de onscherpte kunnen beoordelen. Dat is wel zo makkelijk.