PC-E 24 mm / 3.5. D - modificatie

Discussies over objectieven met een vaste brandpuntsafstand (primes)
Harrie Gerrits

Re: PC-E 24 mm / 3.5. D - modificatie

Bericht door Harrie Gerrits » za jan 24 2009 4:48 pm

Eeuw schreef:Maar hoe groot is de beeldcirkel? Heb je niet erg snel last van lichtafval! Voor studiowerk zou ik nooit voor dit objectief kiezen.
Zeker niet sinds ik dit heb gezien. Maarja, als je 'm al hebt, waarom niet uitproberen.. da's waar. Ben benieuwd of je er ook een zinnige toepassing voor kunt vinden. :wink:
Ik ga proberen wat voor een voordelen de genoemde modificatie geeft en dan merken we van zelf wel of er nog technisch acceptabele foto's mee gemaakt kunnen worden.

Als het mij niet bevalt is het objectief in een paar minuten weer terug in de originele configuratie.

De Cambo X2 Pro is een heel innovatief en modulair systeem en is voor de toekomst misschien wel eens het overwegen waard.

Ach, weet heet zinnig ..... ik ga in elk geval eens experimenteren met portretten en landschappen (panorama's).

Harrie Gerrits

Bericht door Harrie Gerrits » ma feb 09 2009 8:49 pm

Vandaag gebeld naar Beverwijk of ik morgen even langs kan komen om de modificatie door Nikon service medewerkers uit te laten voeren - wat schetst mijn verbazing ik ben de eerste die er om vraagt en men kon mij ook niet vertellen wat de kosten zijn laat staan dat ik er op kon wachten.
Harrie Gerrits schreef:"Objectiefbeweging:

tilt- en shiftbwegingen in rechte hoeken (deze twee handelingen kunnen gewijzigd worden tegen extra betaling, zodat ze in dezelfde [parallelle] richting bewegen. Voor nadere bijzonderheden kunt u contact opnemen met een offiële Nikon servicevertegenwoordiging."
Kan me voorstellen dat ze deze vraag niet elke dag krijgen maar de bijgesloten gebruiksaanwijzing maakt toch heel duidelijk dat het een standaard modificatie is.

Begin volgende week krijg ik te horen wat de kosten zijn - als deze meevallen dat laat ik de modificatie door Nikon Service uitvoeren anders doe ik het zelf - vier schroefjes er uit draaien, objectief kwart slag draaien en vier schroefjes er in draaien en klaar is "Kees".

Ben er al wel achter dat het niet mogelijk is om deze modificatie zelf uit te voeren bij de PC-E 45 mm - de bandkabeltjes welke in het objectief zitten zijn te kort om voorste deel van het objectief een kwart slag te draaien t.o.v. het achterste deel.

PC-E 85 mm heb ik nog geen informatie over.

KvP
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door KvP » do apr 02 2009 6:36 pm

Mijn droomlens, jammer dat hij zo duur is :(
http://www.pbase.com/cameras/nikon/nikk ... 24_35d_ed_
Groeten Kees

Mijn motto: De compositie máákt de foto

Fujifilm X100F

deBult

PC 85 mm / 2.8 D - modificatie

Bericht door deBult » zo mei 17 2009 12:14 pm

Ombouw van de 85mm PC (non E) naar dezelfde shift en tilt orientatie gaat simpel (15 minuten werk: en bij de tweede lens: 5 minuten):

- philips schroevendraaier maat 1 (goed kwaliteit graag: anders verniel je de "kop" van de schroef) !! nee dus: het is een JIS maat 0 en geen Philips !! :oops:
- 4 schroeven aan de achterkant losdraaien
- voorzichtig optillen ("mijn" 85 mm heeft een lange flat-cable, maar dat lijkt niet altijd zo te zijn, de 24 mm heeft erg korte kabels: die kun je max 2 cm optillen)
- plakkertjes waarmee de flat-cable vast zit voorzichtig losknippen
- 90 graden draaien (met de klok mee), let op dat de flat-cable niet in het wormwieltje van de tilt komt vast te zitten (evt opnieuw vastplakken met tape)
- achterkant weer vastzetten
- controleer of alle verstellingen nog even soepel werken en check aan de achterkant of de flat-cable niet voor het achterste lens element komt te zitten

De PC-E 85 die ik gezien heb heeft KORTE flat-cables en is niet zelf te modificeren,

Note: Nee Dus:
- na nog 2 modificaties heb ik ontdekt dat het geen Philips kop is maar een JIS (en dus ook geen PZ!) en maat 0 gaat beter
- Het lijkt er op dat de schroef met een "Thread-lock" middel is vastgezet (Loctite "Blue" or "Purple"):
- kop van de schroef 30-60 seconden verhitten met een soldeerbout 2 minuten afkoelen en dit 5 keer herhalen helpt als je hem niet los kunt krijgen
- evt inweken met oplosmiddel helpt ook.
Laatst gewijzigd door deBult op ma aug 17 2009 9:00 pm, 7 keer totaal gewijzigd.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » zo mei 17 2009 12:37 pm

Tja, dat de tilt/shift optie niet standaard in verschillende richtingen is uit te voeren is een gemiste kans van Nikon. Het beperkt de verstelmogelijkheden met de praktijk waar je dat wilt toepassen, behoorlijk.
De tegenwoordige Canon tilt/shift objectieven kunnen dat wel, met elke stand ertussen bovendien. Ook de Hartblei tilt/shift lenzen kunnen dit. Dat zou voor mij al reden zijn eerder een Hartblei tilt/shift objectief aan te schaffen dan een van Nikon.
Vriendelijke groet, Léon Obers

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door a90 » zo mei 17 2009 12:51 pm

Léon Obers schreef:Tja, dat de tilt/shift optie niet standaard in verschillende richtingen is uit te voeren is een gemiste kans van Nikon. Het beperkt de verstelmogelijkheden met de praktijk waar je dat wilt toepassen, behoorlijk.
De tegenwoordige Canon tilt/shift objectieven kunnen dat wel, met elke stand ertussen bovendien. Ook de Hartblei tilt/shift lenzen kunnen dit. Dat zou voor mij al reden zijn eerder een Hartblei tilt/shift objectief aan te schaffen dan een van Nikon.
Dat wist ik niet, ik heb even gekeken en die Canon is inderdaad wel erg flexibel zo. Impressive hoor, wast je noemt een gemiste kans van Nikon.

http://www.youtube.com/watch?v=mbHYhHZeceM

Ik zou van Hartlei alleen een nog wat wijdere willen zien. De 40mm is toch vaak aan de lange kant voor gebouwen.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo mei 17 2009 2:30 pm

a90 schreef: Ik zou van Hartblei alleen een nog wat wijdere willen zien. De 40mm is toch vaak aan de lange kant voor gebouwen.
Voor gebouwen inderdaad, maar daar zou ik een tilt-shift lens nu juist niet (meer) voor kopen.
Gebruik je tilt/shift en dan met name shift, zul je voor de beste hoekscherpte en het minste last van lichtafval toch al wat verder moeten diafragmeren. Bij 24 of 28 mm full frame geeft een dergelijke brandpunt dan reeds een zodanige scherptediepte dat een gebouw al voldoende scherp is te fotograferen zonder gebruik van tilt. Rechtzetten doe je dan softwarematig.

Ik zie de tilt/shiftlens mogelijkheid juist meer in het gebruik voor een langer brandpunt bij macro en productfotografie waar de beperkte scherptediepte je parten kan spelen en je het met die tilt/shiftlens mogelijkheden beter in de hand hebt.

deBult

Bericht door deBult » zo mei 17 2009 7:48 pm

Léon Obers schreef:Ik zie de tilt/shiftlens mogelijkheid juist meer in het gebruik voor een langer brandpunt bij macro en productfotografie waar de beperkte scherptediepte je parten kan spelen en je het met die tilt/shiftlens mogelijkheden beter in de hand hebt.
Ik ben nog volop aan het "inleren" met de PC 85 maar een 24 mm PCE lijkt me ideaal voor landschap (meer bos-schap: hyacinth, sneeuklokjes, annemoon + bomen etc) en voor Pano op mijn DX. Iemand die hem daarvoor gebruikt?

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » ma mei 18 2009 10:50 am

deBult schreef:een 24 mm PCE lijkt me ideaal voor landschap (meer bos-schap: hyacinth, sneeuklokjes, annemoon + bomen etc) en voor Pano op mijn DX. Iemand die hem daarvoor gebruikt?
Bjørn Rørslett heeft wel eens eerder een 28mm shiftlens omgebouwd zodat deze ook TILT-mogelijkheden heeft. Daar kun je aardige effecten mee bereiken in het landschap. Eigenlijk datgene wat je opnoemt. Een 24mm tilt/shift sluit daar wel mooi bij aan. Kijk een paar voorbeelden hier:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 68#p234168

deBult

Bericht door deBult » ma aug 17 2009 8:42 pm

Inmiddel heb naast de 85 mm TS (die ik inderdaad voor Macro gebruik) ook een 24 mm TS aangeschaft:
- Prachtige scherpte,
- de "Shift" wordt meer gebruikt dan de "Tilt" (Shift om bomen recht te zetten, ik ben niet zo'n gebouwen mannetje !) en voor links-midden-rechts Panorama opnamen
- op "ooghoogte" heb ik voor landschappen vaak maar een fractie "Tilt" nodig, wanneer je door de knieën gaat wordt het meer
- ik heb tot op heden de "oorspronkelijke" orientatie (tilt en shift 90 graden gedraaid) voor de 24 mm behouden (de 85 is wel gemodificeerd)
- gebruik nog aan het "inleren" (het "rustig" werken spreekt erg aan, nu nog foto's die recht doen aan de kwaliteit van de spullen :oops: )

Noot: modificatie: ik heb ontdekt dat de schroefkoppen maat JIS 0 zijn (en niet Philips 1 zoals ik eerder veronderstelde)

Plaats reactie

Terug naar “Vaste brandpuntsafstanden”