Nachtfoto's

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Passie

Re: Nachtfoto's

Bericht door Passie » di aug 18 2009 10:45 am

Weef schreef:Tips over compo's? Oei, da's nogal persoonlijk.

Zoek eens onderwerpen uit die jij echt mooi vindt. Wat je nu hebt laten zien, is nu niet echt super :wink:
Ik heb eens op google gezocht over compositie. En ik heb een paar interessante site gevonden die een paar regels bevatten voor diverse composities. Deze ga ik maar eens lezen en kijken wat ik ervan kan maken.

In ieder geval bedankt voor de reacties, ik heb in iedergeval veel geleerd over nachtfotografie.

Ome Jan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Ome Jan » di aug 18 2009 1:15 pm

Als ik een tip mag geven, begin eens met een foto van een verlicht gebouw in de schemering.
Als je geen statief hebt is er altijd wel iets waar je jouw camera op kan zetten (prullebak, postbus, bankje)
Als je camera stevig staat zet dan de camera op self timer zodat je zelf de camera niet aanraakt, en voila, je eerste verbeterde nachtfoto.

Tip 2, kijk naar foto's van anderen die jij mooi vindt, en waarom. En vooral veel, erg veel oefenen.
Succes we zien de resultaten wel voorbij komen.

Passie

Bericht door Passie » di aug 18 2009 1:44 pm

Ome Jan schreef:Als ik een tip mag geven, begin eens met een foto van een verlicht gebouw in de schemering.
Als je geen statief hebt is er altijd wel iets waar je jouw camera op kan zetten (prullebak, postbus, bankje)
Als je camera stevig staat zet dan de camera op self timer zodat je zelf de camera niet aanraakt, en voila, je eerste verbeterde nachtfoto.

Tip 2, kijk naar foto's van anderen die jij mooi vindt, en waarom. En vooral veel, erg veel oefenen.
Succes we zien de resultaten wel voorbij komen.
Dank je wel ome jan voor de tips. Als het goed is gingen we van het weekend naar het strand toe, daar zou ik bij schemering wat mooie kiekjes kunnen maken.

Matthieu
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Matthieu » do aug 20 2009 3:40 pm

over sompositie :

Flikker alle boeken weg die maar door blijven zemelen over de
gulden snede (....) en de derden-regel (onzinnig en ooit eens
verzonnen door een amateur )

Er is maar een gouden regel namelijk de diagonaal methodiek.
Enkele maanden geleden 3 weken masterclass (compositie) gevolgd bij edwin Westhoff
dat is DE goeroe op fotografiegebied als t gaat over compositie

Hier zijn website.... http://www.diagonaalmethode.nl/

In zijn dictaten en studies daarover toont hij aan dat compositie wel degelijk
te vervatten zijn in regels (om precies te zijn zo'n tweehonderd) en dat het dus
niet smaakgebonden is..... maar dat terzijde :)

Ook een aanrader is het ca 500 pagina tellende boekwerk van
Rudolf Arnheim- met de titel Art and Visual Perception

http://www.bol.com/nl/p/boeken-engels/a ... DC54F.ps32

Doe er je voordeel mee....en anderen ook natuurlijk :)
Nikon D3 + D3s + 14-24 + 24-70 + 50 + 105 + 70-300 VR + SB-700 +Elinchrome flitskoppen en boxen + nog meer

Kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart

www.matthieuverhoeven.nl
Kunstsite Matthieu
Flickr Matthieu
Laatste boek Matthieu

Dick op Aruba

Bericht door Dick op Aruba » do aug 20 2009 9:55 pm

Ik denk te begrijpen wat je wil bereiken met je nachtfoto's.
Het is helemaal niet gemakkelijk om de "sfeer" die jij voelt op een foto te krijgen.
Om te groeien met dit soort fotografie, is een statief toch echt onmisbaar. Koop desnoods een 2e hands als een nieuwe buiten je financieel breik ligt.

Als je lens het beeld vervormt (en dat doet het), kan je dat vaak softwarematig oplossen.
Straatverlichting is een ander probleem met nachtfotografie. Vaak zijn de lichten te sterk om mooi op de foto uit te komen. Je kan eens overwegen om HDR (High Dynamic Range) foto's te maken. Een andere tip is: Fotografeer het liefst in NEF formaat en gebruik Nikon Capture om de white-balance te korriegeren indien nodig.

Al een paar keer in duidelijke termen verwoord; maar de compositie kan inderdaad beter. Het maakt je foto's niet alleen aantrekkelijker om naar te kijken, maar het vertaalt ook jouw visie beter.

Je allereerste foto vind ik persoonlijk de beste. Hier kan ik een beetje in "mee voelen".

Het leerproces van fotografie is de leukste tijd, echt waar :)

Passie

Bericht door Passie » do aug 20 2009 10:52 pm

Matthieu schreef:over sompositie :

Flikker alle boeken weg die maar door blijven zemelen over de
gulden snede (....) en de derden-regel (onzinnig en ooit eens
verzonnen door een amateur )

Er is maar een gouden regel namelijk de diagonaal methodiek.
Enkele maanden geleden 3 weken masterclass (compositie) gevolgd bij edwin Westhoff
dat is DE goeroe op fotografiegebied als t gaat over compositie

Hier zijn website.... http://www.diagonaalmethode.nl/

In zijn dictaten en studies daarover toont hij aan dat compositie wel degelijk
te vervatten zijn in regels (om precies te zijn zo'n tweehonderd) en dat het dus
niet smaakgebonden is..... maar dat terzijde :)

Ook een aanrader is het ca 500 pagina tellende boekwerk van
Rudolf Arnheim- met de titel Art and Visual Perception

http://www.bol.com/nl/p/boeken-engels/a ... DC54F.ps32

Doe er je voordeel mee....en anderen ook natuurlijk :)
Hey Mathieu,

Bedankt voor de website over de diagonaal methode. Ik zal dit zeker meenemen in het leerprocess over fotografie.Ik wist niet eens dat er zo'n 200 regels waren om een mooie compositie te bepalen. Ik hoop het gaande weg een beetje onder de knie te krijgen.

Passie

Bericht door Passie » do aug 20 2009 11:01 pm

Dick op Aruba schreef:Ik denk te begrijpen wat je wil bereiken met je nachtfoto's.
Het is helemaal niet gemakkelijk om de "sfeer" die jij voelt op een foto te krijgen.
Om te groeien met dit soort fotografie, is een statief toch echt onmisbaar. Koop desnoods een 2e hands als een nieuwe buiten je financieel breik ligt.

Als je lens het beeld vervormt (en dat doet het), kan je dat vaak softwarematig oplossen.
Straatverlichting is een ander probleem met nachtfotografie. Vaak zijn de lichten te sterk om mooi op de foto uit te komen. Je kan eens overwegen om HDR (High Dynamic Range) foto's te maken. Een andere tip is: Fotografeer het liefst in NEF formaat en gebruik Nikon Capture om de white-balance te korriegeren indien nodig.

Al een paar keer in duidelijke termen verwoord; maar de compositie kan inderdaad beter. Het maakt je foto's niet alleen aantrekkelijker om naar te kijken, maar het vertaalt ook jouw visie beter.

Je allereerste foto vind ik persoonlijk de beste. Hier kan ik een beetje in "mee voelen".

Het leerproces van fotografie is de leukste tijd, echt waar :)

Hey Dick op Aruba,

Een statief staat zeker op het lijstje. Gewoon een statief wat een beetje betaalbaar is. Mocht ik in de toekomst mijn skills verbeteren dan kan ik gaan kijken voor wat professioneel apparatuur.

Ik heb de fotos nog even opnieuw bekeken en wat jij zeg klopt inderdaad dat de beelden verschoven zijn. Dit komt wellicht om dat de VR van mijn lens nog aan stond. Bij het volledig stilhouden van de camera dient deze uit te staan heb ik gelezen.

De tip die jij me geeft om in NEF te schieten, die ik altijd. Ik schiet foto's in NEF en in jpg zodat ik mensen snel via internet foto's kan laten zien en de NEF desnoods kan bewerken naar mijn eigen smaak. Dit bewerken die ik overigens in lightroom. Ik neem aan dat dit programma overeen komt met nikon capture?

Verder vind het tof van je dat je een foto kiest die het beste is. Dat is toch weer een positief iets en idd fotografie is een hele leuke bezigheid. Ook zonder toestel ben ik bezig met het maken van foto's, alleen dan in gedachten. :lol:

JacTrum
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door JacTrum » do aug 20 2009 11:11 pm

De foto's zijn technisch weliswaar wat beter dan de eerste die je maakte, maar het blijven toch tamelijk willekeurig geschoten avond/nachtfoto's, waarvan het onderwerp niet anders spannend is dan dat de foto in het donker is gemaakt. Voor nachtfotografie geldt eigenlijk dezelfde eerste regel als voor dagfotografie: het onderwerp moet interessant zijn, of 'iets hebben'. Een flatgebouw dat overdag niet interessant is, is dat 's nachts evenmin. Probeer daarom eerst eens naar onderwerpen te kijken die interessant zijn en vervolgens vraag je je af of een nachtelijke sfeer iets toevoegt. Voor avondopnamen bijvoorbeeld: een steeg met lichtreclames van wat kroegen, beelden uit een stadscentrum, of juist de leegte van het platteland, opgelicht door een enkele lantaarnpaal. Ik verzin zo maar iets, maar bij even nadenken en in gedachten rondlopen in je eigen omgeving kom je vast wel op onderwerpen. Succes!
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910

Passie

Bericht door Passie » do aug 20 2009 11:23 pm

JacTrum schreef:De foto's zijn technisch weliswaar wat beter dan de eerste die je maakte, maar het blijven toch tamelijk willekeurig geschoten avond/nachtfoto's, waarvan het onderwerp niet anders spannend is dan dat de foto in het donker is gemaakt. Voor nachtfotografie geldt eigenlijk dezelfde eerste regel als voor dagfotografie: het onderwerp moet interessant zijn, of 'iets hebben'. Een flatgebouw dat overdag niet interessant is, is dat 's nachts evenmin. Probeer daarom eerst eens naar onderwerpen te kijken die interessant zijn en vervolgens vraag je je af of een nachtelijke sfeer iets toevoegt. Voor avondopnamen bijvoorbeeld: een steeg met lichtreclames van wat kroegen, beelden uit een stadscentrum, of juist de leegte van het platteland, opgelicht door een enkele lantaarnpaal. Ik verzin zo maar iets, maar bij even nadenken en in gedachten rondlopen in je eigen omgeving kom je vast wel op onderwerpen. Succes!
Hey JacTrum,

Na heel wat lezen ben ik er inderdaad ook achter dat ik iets boeiends moet fotograveren. Iets wat mensen trekt. Iets wat spannend is. Toen ik mijn eerste reacties kreeg over nachtfoto's en composities, be ik in gedachtegang eens gaan kijken wat nou leuke/spannende foto's zouden kunnen zijn. En ik vind dat een leuke methode om over bepaalde composities na te denken. Hier en daar heb al wel wat plaatsen in mijn omgeving gezien die hieraan zouden kunnen voldoen. Mocht ik de mogelijkheid hebben (juiste plaats/juiste tijd) dan schiet ik daarvan een mooie foto, maar dan moet ik eerst een statief hebben :lol:

In ieder geval bedankt voor de reactie en de tip. Dan maak het fotograveren een stuk makkelijker :D

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”