Model fotografie

Dit subforum is de plek waar jij foto’s kan plaatsen om feedback te krijgen én te geven.
jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Model fotografie

Bericht door jettiny » di aug 25 2009 7:58 pm

Inderdaad errug mooie modellen en foto's.
Ook qua compositie's en kleding, echt waauw.
Toppie hoor !! :D

Veel succes verder.

vrgr
Tiny

Karel Giesen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Karel Giesen » di aug 25 2009 8:30 pm

Dag Marco,

Prachtige foto's! Dat doe ik je beslist niet na. Maar waarom schiet je in sRGB en niet in 14 bits RGB? Juist bij huidtonen levert dat volgens mij een nog (veel) beter beeld op. Foto 5 klipt in het rood en foto's 10 en 12 klippen behoorlijk in het blauw in de achtergrond, heb je dat bewust gedaan? Op het scherm is dat niet zo'n ramp, maar als de foto's (grootformaat) worden afgedrukt vind ik het lelijk.

groet,

Karel
Een nieuwe bril laat de blinde niet beter zien.

Gobert
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Gobert » di aug 25 2009 9:07 pm

Karel Giesen schreef:Dag Marco,

Prachtige foto's! Dat doe ik je beslist niet na. Maar waarom schiet je in sRGB en niet in 14 bits RGB? Juist bij huidtonen levert dat volgens mij een nog (veel) beter beeld op. Foto 5 klipt in het rood en foto's 10 en 12 klippen behoorlijk in het blauw in de achtergrond, heb je dat bewust gedaan? Op het scherm is dat niet zo'n ramp, maar als de foto's (grootformaat) worden afgedrukt vind ik het lelijk.

groet,

Karel

14 bits RGB. Is dat zo iets als Adobe RGB?
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

ger k.
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door ger k. » di aug 25 2009 10:18 pm

Erg goede foto's, waarbij zoals je aan de reacties al kunt afleiden, smaak een niet te verwaarlozen factor is.
Daarom is het net als bij alle andere soorten van fotografie erg moeilijk om aan ieders wens te voldoen.
Heel duidelijk is te zien, dat je er al langer mee bezig bent en de "standaard foto" al voorbij bent.
Erg moeilijk om het ongedwongen over te laten komen, dit is ook vaak een kwestie van ervaring bij het model.
In ieder geval de complimenten en ga zo door.
Fotograferen is schrijven met licht. D800E

mboots

Bericht door mboots » di aug 25 2009 11:17 pm

ArjanL schreef:Mooie foto's; no 7 toppertje.
Waarom is de 'beauty-retouche' niet bij alle beelden toegepast of in meer of mindere mate?
Welke beauty - retouche bedoel je? Zoals foto 10? Heel simpel daar zit ruim 4 uur photoshop werk in en die tijd heb ik niet voor elke foto en vind het ook niet nodig.
Als er animo voor is, zal ik een keer meer uitleg geven en laten zien hoe ik bewerk en de Voor-bewerking foto van nr 10 plaatsen.

Marco
Laatst gewijzigd door mboots op di aug 25 2009 11:27 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » di aug 25 2009 11:23 pm

Mooie serie. Voor mezelf vind ik nr 6 een heerlijke foto. Alleen allebei de ellebogen hadden net wel op de foto mogen staan.

mboots

Bericht door mboots » di aug 25 2009 11:25 pm

Karel Giesen schreef:Dag Marco,

groet,

Karel
Goeie opmerking, alleen zie ik zelf niet waar ze klippen in het blauw, in foto 10 aan de linkerkant zit wat blauw inderdaad. Schijnbaar had ik dat in de kleine formaten niet aangepast, de grote wel. Maar bij 12 zie ik dat eigenlijk helemaal niet en ook niet terug op de afdrukken.
Ik schiet in sRGB omdat 90% van mijn fotos voor het web gebruikt worden, mss nog wel meer. Het omzetten van aRGB naar sRGB voor het web levert bij mij altijd problemen op, soms vergeet ik gewoon om convert to profile te doen. 14 bits zie ik eigenlijk geen verschil is voor mijn fotografie. De huidtonen en andere kleuren worden zo aangepast in photoshop zoals ik ze mooi vind, heb daar trouwens nog steeds geen concequente bewerking in gevonden, zoals Toonen-Wientjes dat bijvoorbeeld wel hebben. Ik ben meer met beeld bezig en de modellen en poses dan met kleuren in photoshop, hier moet ik nog stappen in maken. Als je aanbevelingen / tips hebt graag!!!

GdP

Bericht door GdP » di aug 25 2009 11:37 pm

Prachtige foto’s van hele mooie dames. Het is een vorm van fotografie waar ik alleenmaar van kan dromen, maar misschien komt het er nog eens een keer van.
Wat mij altijd opvalt is dat dit soort foto’s zo gigantisch worden bewerkt. Er is geen pukkeltje of moedervlekje te zien. Maar ja je zal maar een pukkeltje hebben op een plaats die je gewoon niet meer kan zien. Z’n hekel heb je aan dat pukkeltje. Dan is het toch prachtig dat je fotografen hebt als Marco die dat allemaal wegwerken. :lol:

Ik vind foto 8 de mooiste.

remoss
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door remoss » di aug 25 2009 11:40 pm

GdP schreef:Er is geen pukkeltje of moedervlekje te zien.
Het zal je verbazen, maar er zijn echt vrouwen (en ook mannen) die geen enkel vlekje hebben.

VieF

Bericht door VieF » wo aug 26 2009 7:58 am

remoss schreef:
GdP schreef:Er is geen pukkeltje of moedervlekje te zien.
Het zal je verbazen, maar er zijn echt vrouwen (en ook mannen) die geen enkel vlekje hebben.
Zijn er niet veel maar het kan, maar de gezichten van modellen worden altijd dicht geplamuurd voor dat éxtra egale effect :wink:
Op sommige foto's zie je ook wel de foundation en poeder op de gezichten, maar niet op een storende manier.

@ Mboots: schitterende foto's! Ik vind de lichtval op foto 3 en foto 11 erg mooi.

Gabees
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Gabees » wo aug 26 2009 11:02 am

dit is een hele mooie serie.
Mooi licht gebruik en mooi bewerkt!

aquarius
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door aquarius » wo aug 26 2009 7:41 pm

Foto 1 wijkt wat af qua licht van de andere foto`s. Dit is het enige wat ik te zeuren heb. (ja je moet toch wat :D )
Ik vind het verder hele mooie foto`s. Petje af.

Groet,

Aquarius
Het verschil tussen onkruid en een bloem is een oordeel.

D3 D4S en nog wat materiaal voor mijn lensdoekjes.

Karel Giesen
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Karel Giesen » do aug 27 2009 7:37 pm

mboots schreef:Goeie opmerking, alleen zie ik zelf niet waar ze klippen in het blauw, in foto 10 aan de linkerkant zit wat blauw inderdaad. Schijnbaar had ik dat in de kleine formaten niet aangepast, de grote wel. Maar bij 12 zie ik dat eigenlijk helemaal niet en ook niet terug op de afdrukken.
Ik schiet in sRGB omdat 90% van mijn fotos voor het web gebruikt worden, mss nog wel meer. Het omzetten van aRGB naar sRGB voor het web levert bij mij altijd problemen op, soms vergeet ik gewoon om convert to profile te doen. 14 bits zie ik eigenlijk geen verschil is voor mijn fotografie. De huidtonen en andere kleuren worden zo aangepast in photoshop zoals ik ze mooi vind, heb daar trouwens nog steeds geen concequente bewerking in gevonden, zoals Toonen-Wientjes dat bijvoorbeeld wel hebben. Ik ben meer met beeld bezig en de modellen en poses dan met kleuren in photoshop, hier moet ik nog stappen in maken. Als je aanbevelingen / tips hebt graag!!!
Dag Marcel,

Ik controleer bij de opname en bij de bewerking van de foto's altijd de histogrammen. Dan zie je onmiddellijk welke kleuren(pixels) klippen (rood, groen of blauw of allemaal dan krijg je wit). Ik werk zelf alleen maar met Capture NX, maar met Photoshop zul je ook vast de high lights zichtbaar kunnen maken (in Capture doe je dat met Shift - H). Alleen de geklipte pixels (boven 255) worden dan zichtbaar. Bij het afdrukken komt op die plaatsen (als ze klippen in het wit ten minste) helemaal geen inkt terecht. Je kijkt dus tegen het kale papier aan ...dat is lelijk. Op mijn scherm (EIZO CG241W) zie ik direct of kleuren klippen, dan is het net of je recht in een lamp kijkt (of ben ik nu teveel een perfectionist). Wat RGB en sRGB betreft. Juist in het digitale bereik zie je goed de verschillen tussen RGB en sRGB. De meeste (of ik geloof alle) printers kunnen de RGB-kleurruimte niet aan en drukken af in sRGB. Je moet natuurlijk wel een goed en goed gekalibreerd scherm hebben. Ten slotte de 14-bits ...je hebt toch wel de folder en handleiding gelezen bij je D3?? Als je de camera goed instelt hoef je helemaal niets na te bewerken. Nou ja niets, de witbalans moet ik altijd een beetje bijstellen. Nikon's witbalans vind ik een beetje 'onderkoeld'. :roll: Met nabewerken bedoel ik in dit geval niet het retoucheerwerk, want dat is heel wat anders. Ik bedoel sec, belichting en kleur- en witbalans.

groet,

Karel
Een nieuwe bril laat de blinde niet beter zien.

Dennis71

Bericht door Dennis71 » za aug 29 2009 1:08 pm

mboots schreef:Als er animo voor is, zal ik een keer meer uitleg geven en laten zien hoe ik bewerk en de Voor-bewerking foto van nr 10 plaatsen.

Marco

Heel graag Marco!

KvP
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door KvP » zo dec 06 2009 8:58 pm

Deze serie zag ik nog niet, in één woord geweldig.
Vooral foto 8 vind ik zeer mooi.
Groeten Kees

Mijn motto: De compositie máákt de foto

Fujifilm X100F

Plaats reactie

Terug naar “Fotobespreking”