welke lens mee de ballon in?

Discussies over groothoek zoomobjectieven zoals de 17-35 mm of 12-24 mm
marijke-s

welke lens mee de ballon in?

Bericht door marijke-s » vr aug 28 2009 8:57 am

Wij zijn van plan om in onze vakantie in z-afrika een ballonvaart te maken boven de savanne. :D Dit lijkt me ongelofelijk spannend en hoop er mooi platen te schieten.
Toch zit ik met en dilemma. Welke lens zal ik er op doen. Ik heb de 12-24 van tokina. De Nikon 17-55 2.8 of de nikon 70-200 2.8 met 1.4 . Of de 18-200 vr
Ik heb er al iets over gevonden op het forum en die adviseren vaak de groothoek, maar hoe kan ik dan de kuddes vastleggen? wisselen is geen optie, en 2 body's ook niet.
Ik ben bang voor de landing met zo'n toeter om mijn nek :oops: maar ook bang dat ik iets zou missen als ik hem niet om heb. Hoe zit het met de sluitertijden bij zonsondergang in zo' mandje. Statief is ook geen optie. Kortom wie heeft er ervaring en kan me adviseren. :roll:
gr marijke-s

EelcoD7100
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: welke lens mee de ballon in?

Bericht door EelcoD7100 » vr aug 28 2009 9:42 am

:shock: :shock: oeh.... jaloers.. 8) 8) 8) 8)

Maar wat gaaf lijkt me dit... :mryellow:

Ik ga je even een vraag stellen: wat ga je vooral doen als je in het mandje hangt.....???

.....Genieten van het uitzicht.. :wink: :wink:

Dusss... ik denk dat je zelf een keuze moet maken tussen de 12-24 of de 17-55.

Wat je ter plekke in de mand nog kunt bekijken, is of het mogelijk is om toch een windluw plekje te maken in de mand.
Om zo dan toch eventueel supersnel objectieven te wisselen...

En wat betreft de sluitertijden, die moet je toch goed in de gaten houden bij een zonsondergang.
Deze kunnen in een tijdsbestek van een minuut al veranderen, door je iso's te verhogen kun je de lichtconditie's natuurlijk nog een beetje compenseren.... maar ook dit is natuurlijk ook weer aan grenzen gebonden..

Dit zijn mijn gedachten hierover, kijk maar wat je ermee doet..

Heel veel plezier straks..

Groeten Eelco :D
http://500px.com/EelcoVandeKamp

emiel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door emiel » vr aug 28 2009 9:56 am

dat een statief geen optie is begrijp ik, maar waarom is wisselen geen optie?

ik zou de keus primair voor de 17-55 maken, en ik zou gewoon wisselen, dus de tele mag ook mee.

alternatief zou de 18-200 kunnen zijn maar dan moet genoegen nemen met minder kwaliteit en dat zou ik nooit doen.

ajuus
emiel

paulderidder

Bericht door paulderidder » vr aug 28 2009 10:00 am

Hoi Marijke, wij zwaaien jou alvast een klein beetje uit.

Afbeelding

Ik heb in het verleden foto's gezien vanuit een luchtballon gemaakt met de 17-55Dx en hier mankeerde niets aan. Misschien de beste keuze?

veel plezier met de groet van Paul

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » vr aug 28 2009 10:04 am

Tja, geen ervaring, maar als je kuddes dieren wilt fotograferen lijkt me dat je toch behoorlijk tele nodig hebt om nog enigszins te kunnen zien om wat voor dieren dat het gaat.
Groothoek, meer voor landschapsoverzichten bij overgangen van land en water, en dan niet eens zo heel sterk groothoek, omdat elk detail daarbij denk ik al gauw verloren gaat.

De hoogte van de ballon zal ook nog wel behoorlijk variëren. Over savannes kun je relatief vrij laag bij de grond zweven, ik denk ergens op 60-80 meter (minimale hoogte in Nederland boven een stad is 500 feet = 150 meter)
Gezien de variatie zou ik kiezen voor de 18-200mm.

Je kunt natuurlijk ook een paar ballonbedrijven in Nederland belllen om advies in te winnen.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr aug 28 2009 10:07 am

D-90s schreef:of het mogelijk is om toch een windluw plekje te maken in de mand.
Van de wind zul je weinig merken denk ik, de ballon zweeft immers met dezelfde snelheid van de wind mee. 8)

Jolanda
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Jolanda » vr aug 28 2009 10:12 am

Vorig jaar op ballonvaart geweest. Had 3 lenzen mee: 10-20, 18-70 en 70-300. Alledrie gebruikt. Even op je knietjes zitten in het mandje en lenzen wisselen. No problemo. Zorg wel voor een pet op je hoofd, dat is de enige tip die ik je kan meegeven.

Groet,
Jolanda
click voor mijn foto's op flickr.

EelcoD7100
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****

Bericht door EelcoD7100 » vr aug 28 2009 10:16 am

Léon Obers schreef:
D-90s schreef:of het mogelijk is om toch een windluw plekje te maken in de mand.
Van de wind zul je weinig merken denk ik, de ballon zweeft immers met dezelfde snelheid van de wind mee. 8)
:oops: :oops: :oops: eh ja... :lol: natuurlijk, je hebt helemaal gelijk...

Dan wist ik het helemaal wel.... alles meenemen en heerlijk fotografisch losgaan in het mandje..

Groeten Eelco
http://500px.com/EelcoVandeKamp

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » vr aug 28 2009 10:51 am

Wind is in een ballonmandje afwezig, dus dat kan geen probleem zijn. De ruimte is wel erg beperkt (uiteraard mede afhankelijk van het aantal passagiers), dus ik zou proberen de uitrusting zo compact mogelijk te houden (max. 2 objectieven).

Het belangrijkste probleem zal zijn het beschermen van de apparatuur tijdens de landing. Ik kan uit ervaring mededelen, dat dat soms nogal "bumpy" kan zijn. Vermijd zoveel mogelijk de kwetsbaarheid, bijvoorbeeld door het voor de landing afnemen van lange objectieven en goed beschermd inpakken.
Jur

marijke-s

Bericht door marijke-s » vr aug 28 2009 11:14 am

Precies, voor de landing ben ik ook 'bang' . Je ziet wel eens van die heftige landingen waarbij de passagiers over de grond rollen. :huh: Er is niet zoveel ruimte in de ballon max 8 personen. Ik zou het verschrikkelijk vinden als er iets met mijn toestel/objectieven zou gebeuren.
Ik heb wel een slingerpro waar ik alles in kan doen, maar die doe je dan weer op je rug en helpt niet echt bij het vallen denk ik..
Een zak met rijst/bonen gaat ook mee. Maar die kan ik overboord kiepen :lol:
Tja, anders maar gewoon afwachten en inderdaad informeren hoe ander het doen.
Bedankt voor de reacties allemaal, ik heb er zo veel zin in.
Ik ben al eens eerder in z-Afrika geweest en heb daar een maand rond getourd,7300 kilomter. Geweldige ervaring geweest. Toen had ik nog geen slr. maar toen ik thuis kwam heb ik er gelijk een gekocht want ik ben daar besmet geraakt met het virus. :mryellow:
Foto van de leeuw is genomen toendertijd met mijn minolta z3
Afbeelding

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » vr aug 28 2009 11:24 am

Léon Obers schreef:De hoogte van de ballon zal ook nog wel behoorlijk variëren. Over savannes kun je relatief vrij laag bij de grond zweven, ik denk ergens op 60-80 meter (minimale hoogte in Nederland boven een stad is 500 feet = 150 meter)
Voor de minimum vlieghoogte gelden internationaal vastgestelde regels (ICAO Annex 2). Voor zgn. VFR-vluchten, waaronder de meeste ballonvaarten vallen, is dat 500 ft (150m) boven grond of water. Boven bebouwde kommen e.d. is dat 1000 ft (300m) boven het hoogste obstakel binnen een straal van 2000 ft (600m). Uiteraard geldt dit niet voor de start en landing. Dat ballonvaarders zich niet altijd aan deze regels houden is natuurlijk een andere zaak. :wink:
Jur

Mike-Nikon
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Mike-Nikon » vr aug 28 2009 12:27 pm

Vergeet je fish eye niet...

Afbeelding

Zo sta jezelf ook nog op de foto :mrgreen:
Canon EOS-R3 met Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM.
Maar dan van Nikon......En iets met een Z.

marijke-s

Bericht door marijke-s » vr aug 28 2009 12:40 pm

gaaf Mike, ik neem aan dat jij dat bent? :oops: Hoe heb jij het landen ervaren in zo' n ding? heftig of valt het mee?

gr marijke

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » vr aug 28 2009 12:52 pm

Jur schreef: Voor de minimum vlieghoogte gelden internationaal vastgestelde regels (ICAO Annex 2). Voor zgn. VFR-vluchten, waaronder de meeste ballonvaarten vallen, is dat 500 ft (150m) boven grond of water. Boven bebouwde kommen e.d. is dat 1000 ft (300m) boven het hoogste obstakel binnen een straal van 2000 ft (600m).
Oh, die regels het zou best kunnen.
Die hoogte boven de stad had ik opgezocht via Google. Kwam toevallig deze link tegen, waar ze specifiek over een "Cityballlonvaart" spreken met een minimale hoogte van 500 feet:
http://www.marenkoshop.nl/Webwinkel-Pro ... vaart.html
Dat leek me plausibel gezien mijn eerdere ervaringen van ballons die boven de stad Tilburg hingen (lees verderop).

Volgens informatie (telefonisch) bij Greetzz ballonvaart is de hoogte afhankelijk van het gebied waar je bent. Piloten hebben kaarten mee, waarop de minimale vlieghoogtes zouden zijn aangegeven. http://www.greetzz-ballonvaart.nl
Over exacte hoogtes werden geen mededelingen gedaan.

Zelf heb ik in Tilburg meermalen een ballon boven de Tilburgse kermis zien rondhangen. Echt veel lager dan die normen die jij noemt. Afgelopen kermis ik schat iets van 180-200 meter, in ieder geval lager dan 300 meter (1000 voet).
Vorig jaar verbaasde ik mij zelfs over de in mijn ogen ontstellend geringe hoogte van een ballon die ineens achter een huizenrij achter het kermisterrein opdook met de opmerking van mij tegen omstanders dat ze dit absoluut moesten verbieden, en de piloot zijn vergunning moesten afpakken, zo laag. Bleek de volgende dag in de krant die ballon een paar honderd meter verderop in de stad een noodlanding te hebben gemaakt, omdat die geen gas meer had en wel toevallig boven de stad hing. Die ballon hing boven het kermisterrein ik schat niet hoger dan pakweg 70-80 meter (relatief niet heel veel hoger dan de hoogste attractie op dat punt ---> pakweg 55-60 meter). In ieder geval lager dan het niet veel verderop gelegen 92 meter hoge Interpolis gebouw.

Enfin, met dit verhaaltje heb ik Marijke S hoop ik niet afgeschrikt. Ballon boven de Savanne met wilde beesten :lol:
Laatst gewijzigd door Léon Obers op vr aug 28 2009 1:08 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Jur
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door Jur » vr aug 28 2009 1:00 pm

Léon,
Mijn informatie is echt correct. Ik ben ruim meer dan 40 jaar in de luchtvaart werkzaam geweest als luchtverkeersleider (o.a. Schiphol). Bovendien was ik o.a. privévlieger, voorzitter examencommisie burgerluchtverkeersdienstverlening (3x woordwaarde :) ) en examinator luchtvaartvoorschriften en wetgeving bij de Rijksluchtvaartschool.
Vriendelijke groet,
Jur

Plaats reactie

Terug naar “Groothoekzoom”