Jur schreef:
Voor de minimum vlieghoogte gelden internationaal vastgestelde regels (ICAO Annex 2). Voor zgn. VFR-vluchten, waaronder de meeste ballonvaarten vallen, is dat 500 ft (150m) boven grond of water. Boven bebouwde kommen e.d. is dat 1000 ft (300m) boven het hoogste obstakel binnen een straal van 2000 ft (600m).
Oh, die regels het zou best kunnen.
Die hoogte boven de stad had ik opgezocht via Google. Kwam toevallig deze link tegen, waar ze specifiek over een "Cityballlonvaart" spreken met een minimale hoogte van 500 feet:
http://www.marenkoshop.nl/Webwinkel-Pro ... vaart.html
Dat leek me plausibel gezien mijn eerdere ervaringen van ballons die boven de stad Tilburg hingen (lees verderop).
Volgens informatie (telefonisch) bij Greetzz ballonvaart is de hoogte afhankelijk van het gebied waar je bent. Piloten hebben kaarten mee, waarop de minimale vlieghoogtes zouden zijn aangegeven.
http://www.greetzz-ballonvaart.nl
Over exacte hoogtes werden geen mededelingen gedaan.
Zelf heb ik in Tilburg meermalen een ballon boven de Tilburgse kermis zien rondhangen. Echt veel lager dan die normen die jij noemt. Afgelopen kermis ik schat iets van 180-200 meter, in ieder geval lager dan 300 meter (1000 voet).
Vorig jaar verbaasde ik mij zelfs over de in mijn ogen ontstellend geringe hoogte van een ballon die ineens achter een huizenrij achter het kermisterrein opdook met de opmerking van mij tegen omstanders dat ze dit absoluut moesten verbieden, en de piloot zijn vergunning moesten afpakken, zo laag. Bleek de volgende dag in de krant die ballon een paar honderd meter verderop in de stad een noodlanding te hebben gemaakt, omdat die geen gas meer had en wel toevallig boven de stad hing. Die ballon hing boven het kermisterrein ik schat niet hoger dan pakweg 70-80 meter (relatief niet heel veel hoger dan de hoogste attractie op dat punt ---> pakweg 55-60 meter). In ieder geval lager dan het niet veel verderop gelegen 92 meter hoge Interpolis gebouw.
Enfin, met dit verhaaltje heb ik Marijke S hoop ik niet afgeschrikt. Ballon boven de Savanne met wilde beesten