Wat doe ik verkeerd ??

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Wat doe ik verkeerd ??

Bericht door Léon Obers » zo aug 30 2009 1:03 pm

george013 schreef: Ik schiet zowel nef als jpg. Mocht de omzetting van een nef in jpg door een ander programma zoveel beter zijn, dan mag iemand mij verklaren waarom ik dan via een viewer die zowel de nef als de jpg aankan, ik geen verschil zie in weergave tussen de nef en de jpg. Als viewer gebruik ik IrfanView, maar het viel mij ook bij andere op.
IrfanView is geen Photoshop, IrfanView houdt er aardig genoeg wel rekening mee.
Stel je camera eens voor de aardigheid in op een zwart-wit mode. Fotografeer in RAW en lees het bestand eens in IrfanView en in Photoshop. Dan zie je gelijk het verschil. En dan bedoel ik niet de kleine thumb plaatjes die extra ingekapseld zitten in een RAW-bestand en de settings van de camera heeft (omdat de camera dat thumb plaatje heeft gemaakt en als mini jpg-je in het bestand insluit), maar echt een geopend bestand vanuit de RAW-data zelf.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo aug 30 2009 1:09 pm

jettiny schreef:Zojuist heb ik even gespeeld met de RAW mogelijkheden om een geclipte foto in het midden van het histogram wat te corrigeren.
De enige mogelijkheid om dat omlaag te krijgen was het contrast te verhogen, kom ik wel op 100 % :shock:
Echt de verkeerde benadering. Misschien is een goede basis-cursus wel op zijn plaats.
Je gebruikt Photoshop, vanuit het allereerste scherm om een RAW in te laden, schuif de "Exposure" (ik heb een Engelse versie) eens wat naar beneden. Schaduwen, helderheid, allemaal schuifjes waar je iets mee kunt doen.
Eenmaal geopend in Photoshop, zit je niet meer aan het RAW bestand te werken om een zo goed mogelijke conversie te maken, maar is het beeld reeds geconverteerd en moet je het doen met de data waaruit het plaatje dan bestaat.

jettiny
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ***
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door jettiny » zo aug 30 2009 1:27 pm

Klopt Leon, ik heb alleen even gekeken naar hoe het geclipte gedeelte naar beneden te brengen was, en dat was alleen met het contrast.
Normaliter blijf ik er helemaal vanaf, en werk ik alleen met de exposure, eventueel de witbalance en een klein beetje saturatie in de plus.
En ooit wat met de vignetting na gebruik van de Polafilter.

vrgr

george013

Bericht door george013 » zo aug 30 2009 1:45 pm

Heb even moeten zoeken naar de instellingen. In IrfanView blijft de nef zwart/wit en in fotoshop wordt de nef gekleurd. Ook in Bridge.
Is dat wat je bedoelde? Gebeurt ook in Bibble. Dit zou betekenen dat het gratis Irfanview wel de fotos goed weergeeft en debetaalde programma's zoals Photoshop en Bibble niet. Wat is hier de logica van!!
George

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » zo aug 30 2009 9:47 pm

george013 schreef:Heb even moeten zoeken naar de instellingen. In IrfanView blijft de nef zwart/wit en in fotoshop wordt de nef gekleurd. Ook in Bridge. Is dat wat je bedoelde? Gebeurt ook in Bibble.
Ja, dat bedoel ik. Geen van de grote merken fotobewerkings- en raw converters neemt die camera-instellingen over, vandaar dat het gewoon als kleurdata wordt ingeladen (de raw data is immers kleur). Dat geldt idem voor de meeste andere instellingen.

Misschien dat Irfanview in een plugin wel van de SDK (Software Development Kit) gebruik maakt die Nikon ter beschikking stelt om dit soort dingen in de software te implementeren. (Ik weet overigens niet of dat met alle instellingen gebeurt).
De andere merken halen daar in ieder geval hun neus voor op, gebruiken die SDK van Nikon niet.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”