D300 met Nikon AF-D 80-200mm F/2.8 ED SCHUIFZOOM
D300 met Nikon AF-D 80-200mm F/2.8 ED SCHUIFZOOM
Ik vraag mij af of het verstandig is de D300 rechtstreeks op een statief of monopod te plaatsen met een Nikon AF-D 80-200mm F/2.8 ED schuifzoom. Kortom; is de D300 sterk genoeg of moet dit altijd met een statiefgondel? Wie weet het antwoord op deze - zware- vraag?
Gr.
Paul
Gr.
Paul
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Re: D300 met Nikon AF-D 80-200mm F/2.8 ED SCHUIFZOOM
Paul
Een D300 en jouw zoomlens zijn ongeveer even zwaar.
Als Nikon een gondel nodig achtte zou ze er wel een gondel voor maken (dat deed Nikon in het verleden voor sommige lenzen).
Met gepaste voorzichtigheid kan je de kamera gerust op een statief schroeven.
NB dit is geen harde garantie dat alles altijd heel blijft, alles kan stuk...
Ik heb zelf de 80-200 met statiefring, In geval van een monopod zou ik dan wel de statiefring op de lens gebruiken, al was het maar dat verticale opnames makkelijker te bereiken zijn.
Groeten, Gijs
Een D300 en jouw zoomlens zijn ongeveer even zwaar.
Als Nikon een gondel nodig achtte zou ze er wel een gondel voor maken (dat deed Nikon in het verleden voor sommige lenzen).
Met gepaste voorzichtigheid kan je de kamera gerust op een statief schroeven.
NB dit is geen harde garantie dat alles altijd heel blijft, alles kan stuk...
Ik heb zelf de 80-200 met statiefring, In geval van een monopod zou ik dan wel de statiefring op de lens gebruiken, al was het maar dat verticale opnames makkelijker te bereiken zijn.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
Je keuze in statiefgondels voor een AF-D 80-200mm F/2.8 ED schuifzoom is niet erg groot. Nikon heeft niets. Alleen Kirk en Manfrotto voeren zoiets.
http://www.kirkphoto.com/Lens_Collar_fo ... ull_D.html
http://www.manfrotto.com/Jahia/site/man ... e/pid/3224
In de gebruiksaanwijzingen van de D300 en van de zoomlens kom ik niets tegen wat op gebruik van statiefgondel duidt.
Ik gebruik dezelfde combinatie, nog geen problemen mee gehad.
Groet Hans.
http://www.kirkphoto.com/Lens_Collar_fo ... ull_D.html
http://www.manfrotto.com/Jahia/site/man ... e/pid/3224
In de gebruiksaanwijzingen van de D300 en van de zoomlens kom ik niets tegen wat op gebruik van statiefgondel duidt.
Ik gebruik dezelfde combinatie, nog geen problemen mee gehad.
Groet Hans.
- Ed Post
- Clublid
Er bestaat nog een oplossing en die heb ik.

De grote ring moet over het voorste deel van het objectief, de uitsparing is voor de limitschakelaar.
Toen ik mijn objectief kocht kon ik deze statiefadapter erbij kopen, maar ik heb ze verder nog nooit gezien.

De grote ring moet over het voorste deel van het objectief, de uitsparing is voor de limitschakelaar.
Toen ik mijn objectief kocht kon ik deze statiefadapter erbij kopen, maar ik heb ze verder nog nooit gezien.
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Tassen vol Nikon en Fujifilm spullen, en een hoop oud glas. Wat ga ik nu weer eens gebruiken....
Dag Hans en Ed, bedankt voor de reactie! Deze Kirk gondel zat bij de lens in aankoop maar op e-bay heb ik nog een draai ring kunnen vinden welke over het eerste deel past.

Dit is niet het probleem enkel maakt alles er zo'n instituut van. Ik begrijp Hans dat jij zonder deze gevaarten de D300 op een statief of monopod plaatst?
Gr.
Paul

Dit is niet het probleem enkel maakt alles er zo'n instituut van. Ik begrijp Hans dat jij zonder deze gevaarten de D300 op een statief of monopod plaatst?
Gr.
Paul
- Ed Post
- Clublid
Ik heb ook altijd mijn body's (F4s, D70s, D1x en D2x) met dit objectief rechtstreeks op het statief gezet en nog nooit problemen gehad.
Heb het wel altijd vreemd gevonden dat Nikon zo'n zwaar objectief zonder statiefgondel leverde...
Heb het wel altijd vreemd gevonden dat Nikon zo'n zwaar objectief zonder statiefgondel leverde...
Take nothing but photographs, leave nothing but foot prints.
Ik plaats inderdaad D300 plus zoomlens zonder extra ondersteuning op statief. Gevoelsmatig vind ik het niet lekker, maar Nikon, als ontwerper/fabrikant geeft niet aan dat het anders moet. Van de getoonde ringen vraag ik mij af of je hiermee niet van de regen in de drup belandt. Daarbij hangen lens plus camera aan de voorzijde van de lens. Of horen hier nog dingetjes bij zodat je de uitvoeringen van Manfrotto en Kirk krijgt, nl een tweepunt ondersteuning.?paulderidder schreef:Dag Hans en Ed, bedankt voor de reactie! Deze Kirk gondel zat bij de lens in aankoop maar op e-bay heb ik nog een draai ring kunnen vinden welke over het eerste deel past.
Gr.
Paul
Groet Hans
- Roelof
- Clublid
- Ervaringsniveau: ***
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Je moet er van uit kunnen gaan dat de lensvatting alles kan houden dat net zo zwaar is als de camera met batterijpak (vooropgesteld dat Nikon er eentje voor je camera levert) want anders zou je je camera nooit aan een echte lange toeter kunnen hangen.
Bij het plaatsen op het statief is het van belang dat je het zwaartepunt van de combinatie zo dicht mogelijk bij de bevestiging op het statief zet, want dan wordt er zo min mogelijk aan je statiefkop getrokken. Met uitzondering van de hele lichte objectieven zal het gewicht van iedere combinatie ergens in (het begin van) de lens liggen.
Of het verstandig is om een kraag aan het eind van het objectief te gebruiken of juist de statiefkoppeling van je camera, zal dus voornamelijk liggen aan de precieze locatie van het zwaartepunt. Naarmate de camera zwaarder is, zal het zwaartepunt dichter bij de camera liggen. Als camera en objectief even zwaar zijn dan schat ik dat het aanbeveling verdient om de camera op het statief te schroeven.
Bij het plaatsen op het statief is het van belang dat je het zwaartepunt van de combinatie zo dicht mogelijk bij de bevestiging op het statief zet, want dan wordt er zo min mogelijk aan je statiefkop getrokken. Met uitzondering van de hele lichte objectieven zal het gewicht van iedere combinatie ergens in (het begin van) de lens liggen.
Of het verstandig is om een kraag aan het eind van het objectief te gebruiken of juist de statiefkoppeling van je camera, zal dus voornamelijk liggen aan de precieze locatie van het zwaartepunt. Naarmate de camera zwaarder is, zal het zwaartepunt dichter bij de camera liggen. Als camera en objectief even zwaar zijn dan schat ik dat het aanbeveling verdient om de camera op het statief te schroeven.
Iedereen maakt fouten, zelfs ik.
Ik heb al meerdere keren de D300 belast met de 80-200 F/2.8. Zonder problemen. Wel alles even goed checken en vastzetten en niet al te heftig met je statief gaan lopen zwaaien.
Ook ik had behoefte aan een statefgondel maar heb die niet kunen vinden. Kirk g=heeft er ooit eentje in het pakket gehad voor de schuifzoom ja. Maar die maken ze al jaren niet meer. De mailwisseling met hen was erg beleefd en onderhoudend. Toen ik meerdere keren gehoord had dat de statiefgondel al lang uit productie was en hun ook niet wisten waar je 'm zou kunnen krijgen heb ik om de productietekening gevraagd. Dat was de laatste mail die gewisseld werd.....

Ook ik had behoefte aan een statefgondel maar heb die niet kunen vinden. Kirk g=heeft er ooit eentje in het pakket gehad voor de schuifzoom ja. Maar die maken ze al jaren niet meer. De mailwisseling met hen was erg beleefd en onderhoudend. Toen ik meerdere keren gehoord had dat de statiefgondel al lang uit productie was en hun ook niet wisten waar je 'm zou kunnen krijgen heb ik om de productietekening gevraagd. Dat was de laatste mail die gewisseld werd.....

Oke mannen, ik, en misschien anderen, ben geholpen met de antwoorden op deze zware vraag. De opmerking van Hans over gevoelsmatig had ik dus ook en is nu bij mij weg. Maar nu gaan wij niet meer alles optuigen, wel zo prettig. Mag ik jullie danken.
Gr.
Paul

Gr.
Paul