keus monopod Gitzo (gewijzigd)

Discussies over statieven
Gobert
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: keus monopod Gitzo (gewijzigd)

Bericht door Gobert » za sep 05 2009 10:37 pm

Louter gevoel. Ik kan alleen qua ervaring over series 3 spreken.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

a90
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door a90 » za sep 05 2009 10:45 pm

Net als iedere kop/ballhead kan ook de G 1277M inderdaad op een monopod maar dat is niet iets wat je wil.

Bij het losmaken van het balhoofd kan het objectief dan alle kanten op en heb je de kans dat hij een kant op valt die je niet wil. Een kenmerk van een monopod kop is nu juist dat hij alleen een schommelbeweging maakt in het verlengde van het objectief.

Als je goedkoper wil dan heeft Manfrotto nog wel een alternatief. Niet al te zwaar qua uitvoering maar acceptabel voor de meeste objectieven. Bij Knijn hebben ze een mooi setje met een Kirk clamp erop voor niet te veel (€ 75,00) http://www.fotokonijnenberg.nl/product/ ... th_ki.html

Voorbeeld met een RRS clamp erop

Afbeelding

Ik vind echter wel dat als je een 500mm hebt (een Nikon ?) dat je dat toch eigenlijk wel een RRS kop er bij zou moeten hebben. Dat is toch echt een geweldig ding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door a90 op za sep 05 2009 10:50 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
D50 met 18-55 in een Vanguard tasje en nog wat Nikon spul

A wiser fellow than myself once said "Sometimes you eat the bar and sometimes the bar, well, he eats you"

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » za sep 05 2009 10:49 pm

Die heb ik gehad. Weliswaar met eigen Manfrotto klemplaat. Beviel me voor geen meter.
Totdat ik geattendeerd werd op de dure RRS monokop met klemplaat 8)
Het kostte bij de Mrs wat overtuigingskracht (je kent d'r), maar die kop is echt top.

Dan is het beter om even door te sparen voor iets wat echt goed is. Maar dat geldt eigenlijk voor alles.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

yoyo

Bericht door yoyo » zo sep 06 2009 1:31 am

Ik heb een 2-serie gehad. Met de 70-200 ging het wel, maar met de 300 veel te licht.
Een bolkop is idd niet echt handig op een monopod. Maar als je maar af en toe een kop nodig hebt en je hebt er nog één in de kast liggen...
Met een zwaar objectief blijft het wel link.

Het mooie van de RRS monokop is dat als je hem niet helemaal vast draait, je ook in verticale richting je onderwerp kun blijven volgen...

peturbo
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ***

Bericht door peturbo » zo sep 06 2009 9:36 am

Ga toch mijn budget maar eens oprekken :mrgreen: kijken waar de grens ligt.
Het is natuurlijk een feit dat je maar een maal iets goeds kunt kopen, dan duurt het maar wat langer :(
D4/ Z9/14-24 2.8/ 24-70 2.8/ 70-200 2.8/ 85 1.4/ 200-500/ Gitzo 1poot en statief / SB900

Plaats reactie

Terug naar “Statieven”