Verschil captureNX met besturingssysteem

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
PedroJanssen

Verschil captureNX met besturingssysteem

Bericht door PedroJanssen » di apr 03 2007 9:24 pm

Als ik een Nef (Nikon D200) in Capture NX open op een pc waar Windows 2000 als besturingssysteem staat, krijg ik een ander beeld te zien als op een pc met Windows XP. Het beeld is lichter en warmer.
Op beide Pc's zijn de instellingen hetzelfde (kleurruimte etc.)

Hoe kan dit?

roel
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door roel » di apr 03 2007 9:31 pm

Zijn de verdere specificaties ook hetzelfde? Zelfde monitor, zelfde videokaart en dergelijke? Als verder alles hetzelfde is, klinkt het alsof het aan het besturingssysteem ligt. Maar wil je zo'n vraag echt kunnen beantwoorden, lijkt het me het beste om het antwoord te vinden door uitsluiting. Alles zal uiteindelijk hetzelfde zijn, behalve één ding.

Even vast inkoppen: of koop een mac... :P

den-dijk

Bericht door den-dijk » di apr 03 2007 9:33 pm

Appart, maar misschien iets te maken met de driver versies van de video kaart. is dit op de zelfde pc? verschillende type hardware kan een rede zijn.

PedroJanssen

Bericht door PedroJanssen » di apr 03 2007 9:39 pm

Nee videokaart en monitor zijn niet hetzelfde.
Maar er zit echt verschil tussen de beelden.
Het lijkt wel of in de rendering stap, het beeld bij de NX pc, word aangepast.
Het vreemde is dat het juiste beeld wel wordt weergegeven op de NX pc in de Nikon Browser en in het begin ook in de Nikon Viewer, alleen klik in hier op minimaliseren en daarna op maximaliseren, dan zijn is het beeld in de Viewer ook aangepast.

Gek word ik ervan!!

roel
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door roel » di apr 03 2007 9:42 pm

:shock: Ik denk dat je gek wordt van het verschil in hardware, los van de software. Als het werkelijk twee verschillende machines zijn, lijkt me de kans groter dat daar het verschil zit. Je kunt natuurlijk op één computer een schijf met XP en een schijf met 2000 maken, dan kun je zien of het aan het besturingssysteem ligt.

PedroJanssen

Bericht door PedroJanssen » di apr 03 2007 10:11 pm

Als het verschil de hardare is, hoe kan het dan dat de browser in NikonView hetzelfde beeld laat zien als de W2000 pc? Ook laten jpg's op de nx pc (die eerst ook de lichtere warme kleur vertonen) welke opgeslagen worden in een Outlook express email bericht, ook hetzelfde beeld zien als de W2000 pc?

Dan zou de hardware verschillen maken!

Onno
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Onno » di apr 03 2007 10:16 pm

Wellicht gaat Windows 2000 anders om met kleurmanagement/icc-profielen bij weergave als Windows XP?

roel
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door roel » di apr 03 2007 10:30 pm

PedroJanssen schreef:Als het verschil de hardare is, hoe kan het dan dat de browser in NikonView hetzelfde beeld laat zien als de W2000 pc? Ook laten jpg's op de nx pc (die eerst ook de lichtere warme kleur vertonen) welke opgeslagen worden in een Outlook express email bericht, ook hetzelfde beeld zien als de W2000 pc?

Dan zou de hardware verschillen maken!
Nogmaals, installeer op één computer beide systemen en je kunt uitvinden wat het verschil maakt. Is overigens wel interessant.

MvBoetzelaer
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door MvBoetzelaer » wo apr 04 2007 9:01 am

Hallo,
Het ligt aan het kleurprofiel van je monitor. Windows XP past colormanagement toe en Windows 2000 niet. De Nikon browser (en ook de Windows verkenner) passen het kleurprofiel niet toe. De Nikon Editor en Capture 4/NX wel. Daardoor wordt het verschil pas zichtbaar als je een van die programma's gebruikt. Kijk in de instellingen van je monitor onder kleurbeheer/colormanagement. Als je dat uit zet zullen beide computers hetzelfde beeld geven. Allerbest is om je monitor te caliberen, dan hoef je niet op het oog te beoordelen of "de monitor er redelijk uitziet".

Zie ook dit topic:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... .php?t=923

Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.

PedroJanssen

Bericht door PedroJanssen » wo apr 04 2007 8:27 pm

Hallo Marnix,

dat is het inderdaad.
W2000 gebruikt wel adobe Gamma en het profiel heb ik daar altijd al ingesteld op AdobeRGB1998.
Op mijn internet PC, kon ik adobegamma niet vinden, maar toen ik je bericht las wist ik gelijk dat het aan het kleurbeheer lag. Deze stond namelijk ingesteld op het standaardprofiel voor de monitor. Ik heb deze ook op AdobeRGB1998 ingesteld en perfect dezelfde kleuren.

Bedankt voor de tip.

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”