Verschil captureNX met besturingssysteem
Verschil captureNX met besturingssysteem
Als ik een Nef (Nikon D200) in Capture NX open op een pc waar Windows 2000 als besturingssysteem staat, krijg ik een ander beeld te zien als op een pc met Windows XP. Het beeld is lichter en warmer.
Op beide Pc's zijn de instellingen hetzelfde (kleurruimte etc.)
Hoe kan dit?
Op beide Pc's zijn de instellingen hetzelfde (kleurruimte etc.)
Hoe kan dit?
- roel
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Zijn de verdere specificaties ook hetzelfde? Zelfde monitor, zelfde videokaart en dergelijke? Als verder alles hetzelfde is, klinkt het alsof het aan het besturingssysteem ligt. Maar wil je zo'n vraag echt kunnen beantwoorden, lijkt het me het beste om het antwoord te vinden door uitsluiting. Alles zal uiteindelijk hetzelfde zijn, behalve één ding.
Even vast inkoppen: of koop een mac...
Even vast inkoppen: of koop een mac...

Nee videokaart en monitor zijn niet hetzelfde.
Maar er zit echt verschil tussen de beelden.
Het lijkt wel of in de rendering stap, het beeld bij de NX pc, word aangepast.
Het vreemde is dat het juiste beeld wel wordt weergegeven op de NX pc in de Nikon Browser en in het begin ook in de Nikon Viewer, alleen klik in hier op minimaliseren en daarna op maximaliseren, dan zijn is het beeld in de Viewer ook aangepast.
Gek word ik ervan!!
Maar er zit echt verschil tussen de beelden.
Het lijkt wel of in de rendering stap, het beeld bij de NX pc, word aangepast.
Het vreemde is dat het juiste beeld wel wordt weergegeven op de NX pc in de Nikon Browser en in het begin ook in de Nikon Viewer, alleen klik in hier op minimaliseren en daarna op maximaliseren, dan zijn is het beeld in de Viewer ook aangepast.
Gek word ik ervan!!
- roel
- Forumlid
- Contacteer:

Als het verschil de hardare is, hoe kan het dan dat de browser in NikonView hetzelfde beeld laat zien als de W2000 pc? Ook laten jpg's op de nx pc (die eerst ook de lichtere warme kleur vertonen) welke opgeslagen worden in een Outlook express email bericht, ook hetzelfde beeld zien als de W2000 pc?
Dan zou de hardware verschillen maken!
- roel
- Forumlid
- Contacteer:
Nogmaals, installeer op één computer beide systemen en je kunt uitvinden wat het verschil maakt. Is overigens wel interessant.PedroJanssen schreef:Als het verschil de hardare is, hoe kan het dan dat de browser in NikonView hetzelfde beeld laat zien als de W2000 pc? Ook laten jpg's op de nx pc (die eerst ook de lichtere warme kleur vertonen) welke opgeslagen worden in een Outlook express email bericht, ook hetzelfde beeld zien als de W2000 pc?
- MvBoetzelaer
- Clublid
- Contacteer:
Hallo,
Het ligt aan het kleurprofiel van je monitor. Windows XP past colormanagement toe en Windows 2000 niet. De Nikon browser (en ook de Windows verkenner) passen het kleurprofiel niet toe. De Nikon Editor en Capture 4/NX wel. Daardoor wordt het verschil pas zichtbaar als je een van die programma's gebruikt. Kijk in de instellingen van je monitor onder kleurbeheer/colormanagement. Als je dat uit zet zullen beide computers hetzelfde beeld geven. Allerbest is om je monitor te caliberen, dan hoef je niet op het oog te beoordelen of "de monitor er redelijk uitziet".
Zie ook dit topic:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... .php?t=923
Groeten,
Marnix
Het ligt aan het kleurprofiel van je monitor. Windows XP past colormanagement toe en Windows 2000 niet. De Nikon browser (en ook de Windows verkenner) passen het kleurprofiel niet toe. De Nikon Editor en Capture 4/NX wel. Daardoor wordt het verschil pas zichtbaar als je een van die programma's gebruikt. Kijk in de instellingen van je monitor onder kleurbeheer/colormanagement. Als je dat uit zet zullen beide computers hetzelfde beeld geven. Allerbest is om je monitor te caliberen, dan hoef je niet op het oog te beoordelen of "de monitor er redelijk uitziet".
Zie ook dit topic:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... .php?t=923
Groeten,
Marnix
Een dag zonder Nikon is een dag niet geleefd.
Hallo Marnix,
dat is het inderdaad.
W2000 gebruikt wel adobe Gamma en het profiel heb ik daar altijd al ingesteld op AdobeRGB1998.
Op mijn internet PC, kon ik adobegamma niet vinden, maar toen ik je bericht las wist ik gelijk dat het aan het kleurbeheer lag. Deze stond namelijk ingesteld op het standaardprofiel voor de monitor. Ik heb deze ook op AdobeRGB1998 ingesteld en perfect dezelfde kleuren.
Bedankt voor de tip.
dat is het inderdaad.
W2000 gebruikt wel adobe Gamma en het profiel heb ik daar altijd al ingesteld op AdobeRGB1998.
Op mijn internet PC, kon ik adobegamma niet vinden, maar toen ik je bericht las wist ik gelijk dat het aan het kleurbeheer lag. Deze stond namelijk ingesteld op het standaardprofiel voor de monitor. Ik heb deze ook op AdobeRGB1998 ingesteld en perfect dezelfde kleuren.
Bedankt voor de tip.