Trouwreportage locatie

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Rianne

Re: Trouwreportage locatie

Bericht door Rianne » do sep 03 2009 12:31 pm

Dank je wel George...
Martijn is een tijdje heel aardig geweest, maar nu... :wink:

Nadat ik de opmerking over de Iso200 binnen had geplaatst, realiseerde ik me al dat ik het omgekeerde bedoelde. Ws. Gelooft Martijn dat nu niet meer, maar dat maakt niet uit.
Ik wilde idd weten welke Iso ik het beste voor binnen kon gebruiken, maar ik zal dit op de dag zelfs wel bekijken. Hangt er ook vanaf hoe donker het in het stadhuis is.

Ik heb alle tips die ik tot nu toe gekregen heb opgeslagen.Deze neem ik mee en dan zien we het wel.
Nogmaals..Ik ben inderdaad geen prof, maar het stel is altijd heel erg te spreken over de foto's die ik 'gewoon' maak. Van onze kinderen, feesten, etc. Vandaar dat ze wilden dat (o.a) ik het deed.

Als de bruiloft achter de rug is, de foto's bewerkt zijn en ik de reacties van het paar gekregen heb, zal ik het hier allemaal plaatsen.
Tot die tijd blijven alle (goedbedoelde.. :D ) tips welkom. Graag zelfs!

Gr. Rianne

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » do sep 03 2009 12:59 pm

Welk(e) objectief(ven) heb je? Zoals al is aangegeven kan een lichtsterke prime (30, 35mm of 50mm) waardevol zijn, zeker binnen.

Verder nog een praktische tip: zorg ervoor dat je weet wie de belangrijke gasten zijn. Toch jammer als de directe familie, beste vrienden etc. er uiteindelijk bekaaid vanaf komen in de reportage.

Tenslotte het adagium van mijn schoonvader: als je iets voor niets doet, wordt het niet serieus genomen. Jouw verhaal bewijst dat weer.
Ze willen je eerst tegen wil en dank willen laten fotograferen en dan, nadat je er al een hoop tijd en energie in hebt gestoken, zeggen ze dat ze een ander hebben die het (wederom) voor niets wil doen... Alsof je hebt aangeboden om een appeltaart te bakken voor de receptie en later te horen krijgt: laat maar, de bakker had er nog een over die ik mag hebben.

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door George Fennes » do sep 03 2009 1:16 pm

Ik denk dat Rianne met de nu ontstane situatie wel heel blij is.
Er is een zware last van haar schouders afgevallen en nu kan ze lekker ontspannen foto's maken en misschien nog wel heel veel leren van de hoofdfotograaf.
In ieder geval heel veel succes Rianne en wij wensen het bruidspaar de mooiste dag van hun leven toe met erg veel mooi weer en heel veel mooie plaatjes als herinnering.

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » do sep 03 2009 4:16 pm

M.Oorthuis schreef:
Rianne schreef:Ik denk dat jullie gelijk hebben hoor, maar zij gaan hiervoor en ik ga het niet voor hen verpesten.
Ik fotografeer dus ook gewoon en dan zien we wel...

Ik heb de tips van Martijn ingesteld. Bedankt!
Nog even een paar vragen.. Iso200 is voor binnen (neem ik aan..) voor buiten zal ik dit moeten veranderen toch?
Flisten naar het plafond toe. Ook voor binnen dus..En buiten? Geen flits gebruiken? En zo wel...Hoe richten voor het mooiste effect?

Gr.Rianne
Hieruit maak ik dus op dat je echt zeer weinig verstand ervan hebt en sorry dat ik het zeg, maar als je een vraag stelt of ISO 200 voor binnen is, is het maar beter dat jij de foto's niet maakt ze zouden allemaal bewogen zijn. (al twijfel ik ook aan de kunnen van de "gratis" fotograaf ;))

Ik heb bij een bruiloft de ISO auto aanstaan en die ingesteld op een langste sluitertijd. Als de sluitertijd dan te lang word (ik schiet in diafragmavoorkeuze) gaat de ISO omhoog. Is de sluitertijd kort genoeg gaat deze automatisch weer naar de standaard ingestelde waarde.

ISO 200 is dus NIET voor binnen maar voor buiten
ISO 800-1600 is voor binnen. :?

Ik gebruik zelden tot niet de flitser alleen als ik speciale effecten wil bereiken. Buiten zou ik alleen flitsen als de zon schijnt om zo de schaduwen wat in te flitsen (gewoon recht naar voren en zonder omnibounce). Binnen zou ik niet flitsen, je gaat dan flitslicht met binnenverlichting en daglicht mengen en dat is erg lastig om dan de WB goed te krijgen. Als je toch wilt flitsen zou ik via een wand flitsen of via het plafond mits deze beneden de ca. 2,7 m zit.

Ik gebruik de AUTO ISO bvk in de stand Manual. Itt tot jou flits ik altijd met Omnibounce. Als ik hem gebruik, maar liever niet. Soms ontkom je er niet aan. Bepaalde trouwzalen zijn van die donkere donkere holen met zware tapijten aan de muur. Bvk flits ik uiteraard indirect, maar de meeste donkere holen hebben geen witte plafonds.......... In ieder geval leg ik voor mezelf een grens van ISO 1600 voor binnen. Daarboven ga ik flitsen. Met de D700 kun je veel hoger zonder ruis, maar om een of andere reden heb ik daar problemen mee. Het zal wel tussen de oren zitten....
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

Mike-Nikon
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Mike-Nikon » do sep 03 2009 7:05 pm

Verplaatst naar de tips en trucs.
Canon EOS-R3 met Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM.
Maar dan van Nikon......En iets met een Z.

pbreev

Bericht door pbreev » do sep 03 2009 9:21 pm

Nadat er 51 berichten zijn en ik geloof dat het 1289 bekeken is verplaats jij hem naar "tips en trucs" ..... ordnung muss sein !

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » do sep 03 2009 10:51 pm

pbreev schreef:Nadat er 51 berichten zijn en ik geloof dat het 1289 bekeken is verplaats jij hem naar "tips en trucs" ..... ordnung muss sein !
Happen naar de baas? :twisted:

Mike is hier de moderator, en ik vind het wel logisch eerlijk gezegd. Er staat onderhand heel wat wetenswaardigs in. Dit maakt het handiger als je achteraf met de zoekfunctie dit draadje wilt vinden.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

whoami
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *

Bericht door whoami » vr sep 04 2009 8:42 am

idd. ging nog amper om de trouwreportage locatie

pietje-nukem
Forumlid
Forumlid

Bericht door pietje-nukem » do sep 10 2009 4:26 pm

Rianne schreef:Hoi allemaal,

Wij zijn, als amateur, gevraagd voor het maken van de foto's op het huwelijk van onze vrienden op 9-9-9.
Heb meerdere keren gezegd dat ze hier niet teveel van mogen verwachten, maar...Ze willen het perse zo en zeggen er zelf toch weinig waarde aan te hechten :?
Zo, lekker uitgeslapen na het feest :wink:
Nou, vertel op, hoe is het gegaan met fotograferen en hoe was de "gratis" fotograaf :huh:
Nog veel van de tip's gebruik gemaakt?
Nou, van mij ook de groeten

pietje-nukem
Forumlid
Forumlid

Bericht door pietje-nukem » di sep 15 2009 7:35 am

Het is wel zo, dat voor Rianne iemand anders het nabewerken zou doen (was ik ff vergeten :oops: )
Dus dan kan het wel wat langer duren eer we resultaten zien.
Misschien dat Rianne binnenkort toch iets kan vertellen en (vooral laten zien) over hoe en wat. :huh:

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » di sep 15 2009 9:01 am

pietje-nukem schreef:Het is wel zo, dat voor Rianne iemand anders het nabewerken zou doen (was ik ff vergeten :oops: )
Misschien dat Rianne binnenkort toch iets kan vertellen en (vooral laten zien) over hoe en wat. :huh:
Hoezo? We kunnen toch de foto's van Rianne zien?
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » di sep 15 2009 9:47 am

Nou, nou, jullie staan wel met geslepen messen klaar volgens mij.

Bruidspaar is misschien op huwelijksreis en vindt het misschien wel leuk om eerst zelf de foto's te bekijken voordat iemand ze op een forum plaatst? Bruiloft is amper een week geleden, dus zelfs als het paar niet op reis is hebben ze de foto's net een paar dagen kunnen bekijken. Hadden jullie nu echt verwacht dat er hier nu al een uitgebreide reportage te zien zou zijn?
Rianne schreef:Als de bruiloft achter de rug is, de foto's bewerkt zijn en ik de reacties van het paar gekregen heb, zal ik het hier allemaal plaatsen.

pietje-nukem
Forumlid
Forumlid

Bericht door pietje-nukem » di sep 15 2009 11:41 am

M.Oorthuis schreef:
pietje-nukem schreef:Het is wel zo, dat voor Rianne iemand anders het nabewerken zou doen (was ik ff vergeten :oops: )
Hoezo? We kunnen toch de foto's van Rianne zien?
Als Rianne haar kaartje al heeft meegegeven, wordt het iets lastiger :huh:
joepert schreef:Nou, nou, jullie staan wel met geslepen messen klaar volgens mij.

Bruidspaar is misschien op huwelijksreis en vindt het misschien wel leuk om eerst zelf de foto's te bekijken voordat iemand ze op een forum plaatst? Bruiloft is amper een week geleden, dus zelfs als het paar niet op reis is hebben ze de foto's net een paar dagen kunnen bekijken. Hadden jullie nu echt verwacht dat er hier nu al een uitgebreide reportage te zien zou zijn?
Rianne schreef:Als de bruiloft achter de rug is, de foto's bewerkt zijn en ik de reacties van het paar gekregen heb, zal ik het hier allemaal plaatsen.
Hier heb je een punt, joepert.
Na een tijdje weet je alleen dat de grote dag 09-09-2009 was, en dan kan het wel e's zijn dat je niet alles meer weet wat er geschreven stond :oops: :wink:
Een uitgebreide reportage is wat teveel van het goede, maar misschien 1 of 2 foto's die ze aan de hand van de tip's heeft kunnen maken als feedback (mits ze het kaartje nog had :roll: ), gebeurd ook vaak genoeg dat iemand tip's geeft en je hoort/ziet er nooit meer iets van terug.
En je kan het ook zo bekijken, dat we erg nieuwsgierig zijn in (positieve zin) hoe het gegaan is.
Dus nogmaals, hier heb ik overheen gelezen

Gobert
Clublid
Clublid

Bericht door Gobert » di sep 15 2009 5:59 pm

Ik heb die dag ook een reportage geschoten en die is klaar voor oplevering.
Ik wacht nooit lang met de nabewerking. De emotie van het moment dient immers ook terug te komen in de nabewerking.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

Rianne

Bericht door Rianne » wo sep 16 2009 10:55 am

Hallo allemaal!!!

Wat een interesse...! :D
Ik begin even bij het begin...

Vandaag dacht ik ' Ik hoor niets meer op het forum, laat ik eens gaan kijken'(normaal ontvang ik een mail bij een geplaatste reactie, maar nu al dagen niet) en zag toen al jullie reacties! Heel erg leuk.
Ik ben zelf, na het huwelijk, op vakantie gegaan (net als het paar zelf overigens) en heb er dus nog weinig aan kunnen doen.
Ben er nu weer en ben er druk mee bezig.

De dag zelf was ERG geslaagd! Het bruidspaar was blij, alles verliep goed en de dag was gewoon 1 groot feest, maar..Wat is dat moeilijk om dat allemaal, op de juiste manier, op de juiste plekken en op het juiste moment vast te leggen zeg! Jeetje. Ik heb bewondering voor jullie allemaal die dit dagelijks (of vaak) moeten doen.
Ik vond het heel erg leuk om te doen, maar - zoals ik op voorhand al zei- zitten er een paar goeie amateurfoto's tussen, maar haalt het het natuurlijk niet bij het werk van een prof. (Maar daar was het dus ook niet om te doen)
Ik heb het bruidspaar de foto's de dag na de bruiloft even snel laten zien (onbewerkt dus) en toen waren ze al erg tevreden. Prima dus.

Ik ben gestart bij de bruid. Die haarzelf bij haar ouders thuis klaar zou maken voor de dag.

De gratis fotograaf- die gestart is bij de bruidegom thuis, was een ontzettend aardige man. Hij werkte samen met nog 2 mensen (die voor hem voor lichtinval ed. zorgden).
Hij heeft uitgelegd dat hij foto's op zijn website wilde plaatsen (nu nog niet in de lucht), maar dat andere paren daar -aangezien ze ervoor hadden moeten betalen- geen toestemming voor hadden gegeven.
Daarom deed hij het nu gratis in ruil voor publicatie op zijn site.
Het zegt natuurlijk helemaal niks,maar hij kwam zeer vriendelijk en uiterst betrouwbaar over. Of dat ook zo is, zullen we zien. Zo niet...Hebben we altijd mijn foto's nog.
Ik moet wel zeggen dat we uitgegaan zijn van zijn aanwijzingen, etc.
Hij heeft bijv. van alle stellen (ouders, schoonouders, getuigen, ed) foto's gemaakt op de trap voor het stadhuis. Deze heb ik niet gemaakt en het zou dus erg jammer zijn als deze niet komen, maar..We zullen zien!

Ik heb zeker aan jullie tips proberen te denken en heb ze soms ook gebruikt, maar..Zoals ik al zei, gaat zo'n dag ZOOO snel en moet je overal zo snel bij zijn dat je soms maar gewoon schiet.
Het bepalen van het licht, maar met name ook de compositie vind ik echt superlastig..
Maar goed..Gaandeweg leren we wel :)

Zoals gezegd, wordt de bewerking de komende dagen gedaan.
Zodra ik iets kan laten zien, doe ik dat! (Ik zal zo gelijk even gaan kijken..)

Iig bedankt voor de interesse!

Gesloten

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”