Vanochtend; mist! Ofwel: anders kijken

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
Myriad

Vanochtend; mist! Ofwel: anders kijken

Bericht door Myriad » zo sep 20 2009 6:51 pm

Vanochtend ging ik kort na zonsopkomst met de fiets op pad om wat oude gebouwen in de omgeving te fotograferen.
Het was nogal mistig en na wat kilometers in de benen had ik er geen zin meer in en heb het plan laten varen.

Had het eigenlijk al opgegeven, geen enkele foto gemaakt en fietste gedemotiveerd terug naar huis, toen ik besloot toch nog even ergens anders te gaan kijken.
(alle foto's zijn gemaakt met de AF-D 28-105mm f/3.5-4.5; een heerlijk lensje)

1.
Afbeelding

Kwam o.a. de volgende zaken tegen:

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

Passeerde later een volkstuintjes complex. Bordjes met verboden toegang. Dacht: laat maar zitten. Maakte rechtsomkeer, zag een doorkijkje en ging toch weer terug,
maar nu achterom. Nog steeds een bordje verboden toegang, maar het hek was open; er waren bezoekers voor hun tuintjes.
Trok de stoute schoenen aan en ben een beetje gaan rondlopen en fotograferen:

4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

6.
Afbeelding

7.
Afbeelding

8.
Afbeelding

9.
Afbeelding

Het was toch nog een geslaagde ochtend.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Vanochtend; mist! Ofwel: anders kijken

Bericht door Patrick » zo sep 20 2009 11:00 pm

Staat je monitor niet wat donker afgesteld? Zeker de eerste paar foto's knallen bij mij van m'n scherm. Wat je ook kan zien als je naar het histogram kijkt van die foto's...
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Myriad

Bericht door Myriad » ma sep 21 2009 7:17 am

Patrick schreef:Staat je monitor niet wat donker afgesteld? Zeker de eerste paar foto's knallen bij mij van m'n scherm.
Nee, de monitor staat op z'n lichtst. Je bedoelt dat de foto's veel te licht zijn?
Patrick schreef:Wat je ook kan zien als je naar het histogram kijkt van die foto's...
Als ik in CNX kijk naar de histogrammen van de bewerkte NEF's, dan zie ik weinig problemen. Over het algemeen keurig verdeelde histogrammen (ook per kanaal).
Een enkele heeft een probleem met het blauwkanaal en de laatste met het roodkanaal. Als ik echter kijk naar de geplaatste JPEGs, dan zie ik inderdaad een hoop ellende in de histogrammen; bijna alle foto's (nr. 7 is de minst erge) clippen behoorlijk (zowel links (heet dat dan ook clippen?) als rechts) in het blauw- en roodkanaal.

Er moet iets gebeurd zijn in de NEF naar JPEG conversie binnen CNX. Maar wat?

De laatste stappen op de bewerkte NEF, voordat ik naar JPEG omzet zijn: DPI verlagen van 300 naar 72 en foto verkleinen (bij langwerpig max. 1024, bij vierkant 800), dan High Pass verscherpen met 1 pixel en mode overlay. Dan save as JPEG. Deze gelinkte JPEG's heb ik op Flickr staan.

Patrick; bedankt dat je me hier op wijst!

Wat zou dat kunnen zijn? En hoe kan het dat mij dat niet zo opvalt op mijn scherm?
En waarom ben jij pas de eerste na 120 kijkers die er wat van zegt? Durven de anderen niet? Ik kan best wel wat hebben hoor. Iedereen heeft toch wat aan opbouwende kritiek?
Als dit inderdaad een probleem is, dat kennelijk nu pas opvalt, dan wil ik dat uiteraard graag oplossen. Of hebben de anderen hun monitor anders ingesteld?

Ben erg benieuwd hoe anderen deze foto's (op helderheid) beoordelen.

Ik zal in ieder geval vanmiddag m'n monitor toch maar weer calibreren (het was nog geen tijd).

Laura
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Laura » ma sep 21 2009 9:00 am

De uitschieters zijn voor mij foto 3 en foto 7, heel goed gezien! Had bij beide foto's misschien wel íets meer scherpte willen zien.
Sommige foto's vind ik ook echt te licht, met name 1, 2 en 5.

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: NEF naar JPEG conversie binnen CNX. Maar wat?

Bericht door gijs sandberg » ma sep 21 2009 10:03 am

Beste S,

Ik zie (met sommige viewers, oa ViewNX) de kleurruimte AdobeRGB staan.
Op het web is de kleureergave vaak beter als je naar sRBG converteert.

Tip: bekijk de CNX import-voorkeuren eens na en bedenk wat het verschil is tussen converteren naar een kleurruimte en het overzetten naar een kleurruimte.

Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Myriad

Bericht door Myriad » di sep 22 2009 12:32 am

Ik heb van alles geprobeerd, vergeleken en geanalyseerd. En het is een goed lesje colormanagement en bewerking geweest.
Patrick, Laura en Gijs; bedankt voor dit leermoment! :mryellow:

Mijn voorlopige conclusies:

1. De belangrijkste: ik heb vergeten bij save as JPEG het embedden van het ICC profile aan te vinken. :oops:
Dat verklaart voor het grootste deel de felheid van kleuren en licht/verzadiging. Met de histogrammen van de NEF's was weinig mis.
Bij het inlezen was via Preferences al wel de werkruimte omgezet van Adobe RGB naar sRGB, maar dat is dus tijdelijk, tenzij je het vinkje aanzet.
Er heeft niet expliciet een conversie van het profiel van Adobe RGB naar sRGB plaatsgevonden.
Deze instelling verklaart denk ik ook dat er iets mis was met een eerdere serie tennis foto's. Ik ga die ook nog wel eens onder handen nemen.

2. Ik kan op mijn gecalibreerde laptopmonitor goed het verschil zien tussen Adobe RGB en sRGB, met name groen knalt eruit in Adobe RGB

3. Alleen het verkleinen en het verlagen van de DPI heeft geen effect op de felheid/verzadiging, wel op de lagere dichtheid ervan (logisch!).

4. Pas bij vergelijking achteraf zag ik kleurverschil en verschillen in de histogrammen. Ook mijn ogen houden me voor de gek.
M'n hersenen passen het beeld kennelijk snel aan, ook bij het gevoel (kleurverzadiging) van de foto.

5. Er is niets mis met de (lichtste stand van de) monitor.
We houden het er maar op dat het mistig was. Bij foto 1 is dat zeker het geval.

In de volgende post zal ik het overduidelijke verschil eens laten zien.

Ga morgen nog wel een paar dingen proberen en vergelijken, bijvoorbeeld een expliciete profiel conversie (o.b.v. een kopie van de NEF),
o.a. om te zien of dat uitmaakt, of dat het vinkje voldoende is.
Hoop alleen dat dit vinkje niet lang heeft uitgestaan. Alle JPEG's die daarna van NEF's zijn gemaakt en online gepubliceerd, hebben dat euvel. :cry:
Waarschijnlijk zien alleen de mensen het die een gecalibreerde monitor hebben, met een colormanagement enabled browser, die geconfigureerd is met het ICC-profiel.
Het erge is, dat dat bij mij het geval is en het verschil mij kennelijk niet zo opviel.

Myriad

Bericht door Myriad » di sep 22 2009 6:00 am

Dit is het relatieve verschil (links 1 pixel High Pass verscherpt, zonder ICC profiel ingesloten (overeenkomend met de foto die ik eerder plaatste), rechts met (zonder verscherping)):

Afbeelding

Maar, het lijkt nu toch dat de foto rechts het meest overeenkomt met de eerder geplaatste foto. Dat lijkt het werk van Flickr.
Zal nu die met ICC profiel ingesloten eens plaatsen (iets kleiner):

Afbeelding
en die zonder ICC profiel ingesloten (is 1 pixel High Pass verscherpt):
Afbeelding
Flickr past het ingesloten ICC profiel dus niet toe. Zie dat ook zelf bij Flickr.
Maar het verschil tussen dezelfde foto in CNX en Flickr is ook groot.
En het verklaart nog niet het probleem ... :(

Myriad

Bericht door Myriad » di sep 22 2009 10:51 pm

Voorlopig de laatste stappen in de analyse; nu de kleurruimte conversie.
In CNX zie ik geen verschil in met en zonder conversie (van Adobe RGB naar sRGB, perceptual), wel in met en zonder ICC (bij Save As).
En Flickr kent ook geen colormanagement; alle vier varianten zien er voor mij hetzelfde uit.

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”