Ik heb van alles geprobeerd, vergeleken en geanalyseerd. En het is een goed lesje colormanagement en bewerking geweest.
Patrick, Laura en Gijs; bedankt voor dit leermoment!
Mijn voorlopige conclusies:
1. De belangrijkste: ik heb vergeten bij save as JPEG het embedden van het ICC profile aan te vinken.

Dat verklaart voor het grootste deel de felheid van kleuren en licht/verzadiging. Met de histogrammen van de NEF's was weinig mis.
Bij het inlezen was via Preferences al wel de werkruimte omgezet van Adobe RGB naar sRGB, maar dat is dus tijdelijk, tenzij je het vinkje aanzet.
Er heeft niet expliciet een conversie van het profiel van Adobe RGB naar sRGB plaatsgevonden.
Deze instelling verklaart denk ik ook dat er iets mis was met een eerdere serie tennis foto's. Ik ga die ook nog wel eens onder handen nemen.
2. Ik kan op mijn gecalibreerde laptopmonitor goed het verschil zien tussen Adobe RGB en sRGB, met name groen knalt eruit in Adobe RGB
3. Alleen het verkleinen en het verlagen van de DPI heeft geen effect op de felheid/verzadiging, wel op de lagere dichtheid ervan (logisch!).
4. Pas bij vergelijking achteraf zag ik kleurverschil en verschillen in de histogrammen. Ook mijn ogen houden me voor de gek.
M'n hersenen passen het beeld kennelijk snel aan, ook bij het gevoel (kleurverzadiging) van de foto.
5. Er is niets mis met de (lichtste stand van de) monitor.
We houden het er maar op dat het mistig was. Bij foto 1 is dat zeker het geval.
In de volgende post zal ik het overduidelijke verschil eens laten zien.
Ga morgen nog wel een paar dingen proberen en vergelijken, bijvoorbeeld een expliciete profiel conversie (o.b.v. een kopie van de NEF),
o.a. om te zien of dat uitmaakt, of dat het vinkje voldoende is.
Hoop alleen dat dit vinkje niet lang heeft uitgestaan. Alle JPEG's die daarna van NEF's zijn gemaakt en online gepubliceerd, hebben dat euvel.

Waarschijnlijk zien alleen de mensen het die een gecalibreerde monitor hebben, met een colormanagement enabled browser, die geconfigureerd is met het ICC-profiel.
Het erge is, dat dat bij mij het geval is en het verschil mij kennelijk niet zo opviel.