En nog even gekeken... er is GEEN patent op aangevraagd, dus je grap kon wel eens serieus genomen worden!
en als je al 85 euro voor een borsteltje (20 cent materiaalkosten) kunt vragen....
Geef jij een flink feest voor alle forumleden als je "binnen" bent?
Willem
VR, trillende sensoren en stof.
Hallo Willem,Wullem schreef:Gerrit,
Ik heb een sensorbrush (tm) gekocht. (www.visibledust.com)
De eerste keer dat ik mijn sensor hiermee schoonmaakte had ik al het aanwezige stof netjes verdeeld over de hele sensor!![]()
Toen toch maar even op de site gekeken (want kon niet geloven dat een lullig nylon borsteltje van 85 euro!! het erger zou maken).
Wat bleek.. het gaat niet om de haren van het borstelje! je veegt de sensor niet schoon, maar je moet hem eerst statisch laden (net als jouw rooster!) door er met perslucht (of een blaasbalgje) doorheen te blazen zodat de kwastharen statisch geladen word en harder aan het stof trekt dan de (uitgeschakelde) sensor. (ze gaan ook een beetje uit elkaar staan)
na een flinke minuut op het kwastje te hebben geblazen, en EEN keer de sensor te hebben geveegd, was al het stof weg! (Wimmie blij). met het tweede kwastje wat in de kit zat via het zelfde ritueel de rest van de body ook van stof ontdaan (anders is het natuurlijk dweilen met de kraan open).
Prima resultaat en was dus een goed besteede 85 euro.
Ik vind je idee om dat zelfde principe in een roostertje geintegreerd in je camera te bouwen briljant! Er zijn luchtverversings apparaten in de handel die volgens het zelfde pricipe werken (geioniseerde lucht).
Het grootste probleem bij die dingen is dat je de receptoren zo vaak moet schoonmaken, wat een flinke klus is (die trekken alle rommel aan). dus het zou mooi zijn als je het roostertje makkelijk verwijderbaar zou maken (aan de onderkant van de body bijvoorbeeld? zodat je het gewoon onder de kraan kan afspoelen (net als bij die ionisatie apparaten).
Als je met jouw idee echt in camera's gebouwd word, let dan wel even op dat je rooster ontladen wordt als je de lens van de cmera haalt... anders heeft de lensopening naar beneden houden niet zo veel zin meer![]()
of je moet je camera als stofzuiger willen gebruiken?![]()
TOP idee!
Willem
Ik ben nog steeds op zoek naar het juiste materiaal voor het rooster. Het moet dof zwart zijn en vaatwasmachine bestendig.
Uit je reactie maak ik op dat jij in ieder geval wel enig vertrouwen hebt in mijn oplossing voor het stofprobleem in digitale spiegelreflex camera's.
Misschien kunnen we daarover samen een keer gaan overleggen hoe we tot een bruikbare oplossing kunnen komen wat de materiaal keuze van het rooster betreft.
Met vr. gr.
Gerrit
Laatst gewijzigd door GdP op di mar 27 2007 12:10 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Roelof:
Ik heb hem een beetje in mijn handen laten drukken door de verkoper.
Ik las pas later dat er ook een was met een motortje, al denk ik stiekum dat dat niet hard genoeg draait om een echt stevig statisch veld op te wekken?
Ik heb een tweede kwastje in het setje gekregen voor die prijs voor de spiegel/body binnenkant en de binnenlens van de objectieven...
Gerrit:
Ik NAM aan dat je een grap maakte (ook gezien jouw reactie)
maar ik vind het nu eenmaal leuk om door te denken in oplossingen.
Ik heb wel wat ideeen die het maakbaar (en zelfs testbaar) maken
je rooster is te ingewikkeld (en zit in de weg van de foto's)

Doe maar PB als je door wilt spelen?
Willem
Ik heb hem een beetje in mijn handen laten drukken door de verkoper.
Ik las pas later dat er ook een was met een motortje, al denk ik stiekum dat dat niet hard genoeg draait om een echt stevig statisch veld op te wekken?
Ik heb een tweede kwastje in het setje gekregen voor die prijs voor de spiegel/body binnenkant en de binnenlens van de objectieven...
Gerrit:
Ik NAM aan dat je een grap maakte (ook gezien jouw reactie)
maar ik vind het nu eenmaal leuk om door te denken in oplossingen.
Ik heb wel wat ideeen die het maakbaar (en zelfs testbaar) maken
je rooster is te ingewikkeld (en zit in de weg van de foto's)

Doe maar PB als je door wilt spelen?

Willem
-
- Clublid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Ja
Re: VR, trillende sensoren en stof.
quote="gdepater"]VR, trillende sensoren en stof.
Op dit forum is al heel wat aandacht besteed aan het verwijderen van stof op de sensor. En menigeen heeft al de reis naar Beverwijk ondernomen om dat stof te laten verwijderen.
Er zijn echter camerafabrikanten die denken hier een goed systeem voor gevonden te hebben door bij het inschakelen van de camera de sensor eens flink te laten schudden. In de hoop dat dan het stof er af zal vallen. Niet dus. Want wat is het probleem? De sensor is een onderdeel van een zeer uitgebreid elektrisch circuit. Hierdoor wordt hij elektrostatische opgeladen, wat nodig is, anders vangt hij geen licht op! Maar het bijkomende nadeel is dat hij ook stof aantrekt en denk maar niet dat je die er zo maar af kan schudden. Dit vraagt om een andere oplossing. Ik kom hier later op terug.
Nu zijn er van die camerafabrikanten die denken aan dat schudden van die sensor hiermee ook een eenvoudig beeldstabilisatiesysteem te kunnen realiseren. En verd.... het werkt!
Groot voordeel, het werkt zelfs lensonafhankelijk zodat ook oudere lenzen van deze stabilisatie kunnen profiteren. Maar er kleeft echter ook een nadeel aan. Stabilisatie vindt plaats via de sensor, en omdat je zelf door een optische zoeker kijkt wordt het zoekerbeeld dus niet gestabiliseerd. Nog een nadeel is dat bij lange brandpunten, de sensor steeds grotere uitslagen moet maken wil het werken. En juist daar dacht je voordeel te hebben aan beeldstabilisatie! Het werkt dus alleen maar goed bij kleine brandpunten!
En hier is Nikon natuurlijk met zijn VR stabilisatiesysteem veruit in het voordeel.
En nu dat stof. Zoals ik al eerder heb opgemerkt wordt het stof richting sensor getrokken door dat deze elektrostatisch wordt opgeladen. Om dit te voorkomen moeten we er voor zorgen een elektrostatisch veld te creëren wat sterker is dan dat van de sensor. Maar daar hebben we hoogspanning voor nodig! En dit is voor heel veel camera’s helemaal geen probleem. Het zit er al in! Denk maar aan de ingebouwde flitser! Die flitsbuis doet het alleen maar met hoogspanning!
Door nu een metalen roosten voor de sensor te plaatsen en deze aan te sluiten op de hoogspanning, vangt dit rooster alle stof op. En dit rooster kan dan gelijk met de spiegel weg geklapt worden bij het maken van de foto.
U merkt wel dit is een totaal andere benadering om het stofprobleem op te lossen en die zal zich nog moeten bewijzen in de praktijk. Volgens mij is de volgende Nikon Club bijeenkomst op 1-4-2007. Ik hoop dan aanwezig te zijn. Bovendien zal ik spullen meebrengen om het bovenstaande te demonstreren. Alleen ik heb geen digitale camera! Dus neem a.u.b. uw digitale camera mee, het bespaart u een rit naar Beverwijk!
Gerrit[/quote]
[font=Comic Sans MS]Volgens mij is het gewoon een 1 april grap.[[[/font]color=darkblue] [/color]
Op dit forum is al heel wat aandacht besteed aan het verwijderen van stof op de sensor. En menigeen heeft al de reis naar Beverwijk ondernomen om dat stof te laten verwijderen.
Er zijn echter camerafabrikanten die denken hier een goed systeem voor gevonden te hebben door bij het inschakelen van de camera de sensor eens flink te laten schudden. In de hoop dat dan het stof er af zal vallen. Niet dus. Want wat is het probleem? De sensor is een onderdeel van een zeer uitgebreid elektrisch circuit. Hierdoor wordt hij elektrostatische opgeladen, wat nodig is, anders vangt hij geen licht op! Maar het bijkomende nadeel is dat hij ook stof aantrekt en denk maar niet dat je die er zo maar af kan schudden. Dit vraagt om een andere oplossing. Ik kom hier later op terug.
Nu zijn er van die camerafabrikanten die denken aan dat schudden van die sensor hiermee ook een eenvoudig beeldstabilisatiesysteem te kunnen realiseren. En verd.... het werkt!
Groot voordeel, het werkt zelfs lensonafhankelijk zodat ook oudere lenzen van deze stabilisatie kunnen profiteren. Maar er kleeft echter ook een nadeel aan. Stabilisatie vindt plaats via de sensor, en omdat je zelf door een optische zoeker kijkt wordt het zoekerbeeld dus niet gestabiliseerd. Nog een nadeel is dat bij lange brandpunten, de sensor steeds grotere uitslagen moet maken wil het werken. En juist daar dacht je voordeel te hebben aan beeldstabilisatie! Het werkt dus alleen maar goed bij kleine brandpunten!
En hier is Nikon natuurlijk met zijn VR stabilisatiesysteem veruit in het voordeel.
En nu dat stof. Zoals ik al eerder heb opgemerkt wordt het stof richting sensor getrokken door dat deze elektrostatisch wordt opgeladen. Om dit te voorkomen moeten we er voor zorgen een elektrostatisch veld te creëren wat sterker is dan dat van de sensor. Maar daar hebben we hoogspanning voor nodig! En dit is voor heel veel camera’s helemaal geen probleem. Het zit er al in! Denk maar aan de ingebouwde flitser! Die flitsbuis doet het alleen maar met hoogspanning!
Door nu een metalen roosten voor de sensor te plaatsen en deze aan te sluiten op de hoogspanning, vangt dit rooster alle stof op. En dit rooster kan dan gelijk met de spiegel weg geklapt worden bij het maken van de foto.
U merkt wel dit is een totaal andere benadering om het stofprobleem op te lossen en die zal zich nog moeten bewijzen in de praktijk. Volgens mij is de volgende Nikon Club bijeenkomst op 1-4-2007. Ik hoop dan aanwezig te zijn. Bovendien zal ik spullen meebrengen om het bovenstaande te demonstreren. Alleen ik heb geen digitale camera! Dus neem a.u.b. uw digitale camera mee, het bespaart u een rit naar Beverwijk!
Gerrit[/quote]

Re: VR, trillende sensoren en stof.
Hennie schreef:quote="gdepater"]VR, trillende sensoren en stof.
Gerrit

Hoe kom je er op

Inmiddels is dit onderwerp als meest gelezen op de derde plaats aangekomen. Voor het geval dat dit onderwerp op de eerste plaats terechtkomt, dan trakteer ik dit forum op een nieuw sensationeel onderwerp.
De titel wil ik wel verklappen en die is: ‘maak zelf eenvoudig een varifocuslens’. Een zgn. multifocale bril is een ieder bekend. Maar met eenvoudige middelen kunnen we dat ook realiseren met lenzen die geschikt zijn voor fotocamera’s.
De titel wil ik wel verklappen en die is: ‘maak zelf eenvoudig een varifocuslens’. Een zgn. multifocale bril is een ieder bekend. Maar met eenvoudige middelen kunnen we dat ook realiseren met lenzen die geschikt zijn voor fotocamera’s.