beste AG,
Alweer bedankt voor de tips en die site van Bjorn zal ik zeker beter gaan bekijken.
Mijn eerdere vraag komt ookk uit de behoefte om meer te gaan variëren met het diafragma. Voorheen met met oude Ricoh pakte ik altijd de grootste opening zodat ik altijd voldoende licht had maar ik was niet zo bekend met het principe van scherpte/diepte tot ik die foto's van jou zag.
Maar een 180mm heeft wel meer diepte dan een 50mm lijkt het. Of zeg ik nu iets verkeerds?
Graag uwer reactie hierin and thanks in advance.
Stingray
PS. ik ben me aan het oriënteren op een oude Opel Kadett B uit 1971. Komt die ook voor in jou fotoboeken?
Het verschil tussen 50 mm. en 50 mm.
MF-standaard objektieven
Hieronder de Nikkor standaardobjektieven met AI/S-koppeling en handmatige scherpstelling, maar zonder elektronische contacten.

Stuk voor stuk interessante objektieven.
Nico

Stuk voor stuk interessante objektieven.
Nico
Dag Stingray,
je schreef
De 180 mm zal echter wel de afbeelding platter laten lijken dan de 50 mm.
Over de scherpte van beide objectieven durf ik niet veel te zeggen. Ze zijn allebei zeer goed.
Amadeus Gould
je schreef
Heb je hetzelfde in beeld (voor een 180 mm sta je dan verder weg dan voor de 50 mm), zelfde stand van het diafragma, dan maakt het -in theorie- niet uit voor de scherptediepte welk objectief je neemt.Maar een 180mm heeft wel meer diepte dan een 50mm lijkt het. Of zeg ik nu iets verkeerds?
De 180 mm zal echter wel de afbeelding platter laten lijken dan de 50 mm.
Over de scherpte van beide objectieven durf ik niet veel te zeggen. Ze zijn allebei zeer goed.
Amadeus Gould
- Stingray
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
50mm Scherpte/Diepte en wat al dies meer zij....
Beste AG,
Zeer bedankt voor je tekst en uitleg. Ik begin me steeds meer te interesseren voor lenseigenschappen maar ik hou wel in het oog hoe en wat ik fotografeer.
Op dit moment ben ik met mijn oude Ricoh KR5 aan het experimenteren met een Ricoh lens 135mm/F2.8 in z/w. Maar daarnaast ben ik bezig met de FM3a met die 50mm/F2.8 Ais. Waarbij ik voorop moet stellen dat ik de 50mm een heerlijke messcherpe lens vind met mooie kleuren. Helaas is mijn productie dermate laag zodat ik nog geen mooie afbeeldingen kan laten zien.
Tot lezens,
Stingray.
Zeer bedankt voor je tekst en uitleg. Ik begin me steeds meer te interesseren voor lenseigenschappen maar ik hou wel in het oog hoe en wat ik fotografeer.
Op dit moment ben ik met mijn oude Ricoh KR5 aan het experimenteren met een Ricoh lens 135mm/F2.8 in z/w. Maar daarnaast ben ik bezig met de FM3a met die 50mm/F2.8 Ais. Waarbij ik voorop moet stellen dat ik de 50mm een heerlijke messcherpe lens vind met mooie kleuren. Helaas is mijn productie dermate laag zodat ik nog geen mooie afbeeldingen kan laten zien.
Tot lezens,
Stingray.
- Stingray
- Forumlid
- Ervaringsniveau: *
- Foto's bewerken toestaan: Nee
Beste Forum'ers,
Ik wil meer binnen theaters en podia met mijn FM3A manual focus willen fotograferen waar flitsen uit den boze is. Ik overweeg nu een aanschaf van een 50mm hetzij f/1.2 of 1.4. Nu lijkt het erop dat hier op NCN de 50mm f/1.2 niet beter gewaardeerd wordt dan de 1.4.
Is dit ook zo en is de aanschaf van een 50mm f/1.4 manual focus te preferen boven een f/1.2 manual focus ?
Graag lees ik jullie alom gevreesde en gewaardeerde reacties hierin.
Kind regards,
Stingray.
Ik wil meer binnen theaters en podia met mijn FM3A manual focus willen fotograferen waar flitsen uit den boze is. Ik overweeg nu een aanschaf van een 50mm hetzij f/1.2 of 1.4. Nu lijkt het erop dat hier op NCN de 50mm f/1.2 niet beter gewaardeerd wordt dan de 1.4.
Is dit ook zo en is de aanschaf van een 50mm f/1.4 manual focus te preferen boven een f/1.2 manual focus ?
Graag lees ik jullie alom gevreesde en gewaardeerde reacties hierin.
Kind regards,
Stingray.
Nikon D7200, FM3a, 50mm f/1.8 MF (Ai en Ais), 50mm f/1.4 Ai MF, 180mm f/2.8 ED Ais MF.