vb; http://www.mxfotografie.nl/fotoalbums/f ... o_id=54680
Als ik deze foto gewoon in een vieuwer open op 100 % is deze niet zo scherp als 't verkleinde formaat waar een tikkie USM via bordermaker overheen is geweest. Kan ik deze foto ook zo scherp krijgen als ik deze op 100% bekijk/groot laat afdrukken, of zie ik dit verkeerd en heb je op 100% vieuw altijd een ander beeld en heb je dan weer te maken met de zogenaamde ''kijkafstand?''
Ik vraag me dit af, omdat als ik een foto zoals 't voorbeeld hierboven op 30x45(of groter/kleiner) wil laten afdrukken ik het graag zo scherp mogelijk wil hebben, en ik ben wel tevreden als ik de foto verklein via bordermaker en USM gebruik met 't resultaat. Kan ik dan 't beste via profotonet ''foto optimalisatie'' aanvinken om tot gewenst resultaat te komen, of zelf de foto verscherpt aanleveren(tot zover dit kan in bordermaker) in exact het aantal pixels/formaat? Maar ik begrijp ook als je een origineel bestand verscherpt je dit niet meer moet verkleinen omdat je anders vertekening of iets gaat krijgen, teveel contrast? Wie kan me hier een beetje over uitleggen over hoe en wat 't beste resultaat te bereiken om een foto zo mooi mogelijk afgedrukt te krijgen, want als ik de foto's verkleind heb, vind ik ze prettiger bekijken dan originele bestanden. Sorry als het allemaal vrij verwarrend neergezet is, maar ik krijg het er niet echt anders uit...

Gr,
Dave