diepte scherpte
diepte scherpte
Hallo Allemaal
Ik heb een Nikon D60, ik weet dat ik voor diepte scherpte de lens opening kleiner moet maken, het diafragma staat dus op 22.
Maar waar moet ik nu op scherpstellen ??? Ik neem aan dat het handmatig moet ??? dus van de automatisch af ???? op het einde van het beeld...er midden in....of onderwerpen vooraan in het beeld, en op welke stand moet de camera dan staan A-P-M of......
Alvast bij voorbaat mijn dank voor het antwoord
Gr,
Peter
Ik heb een Nikon D60, ik weet dat ik voor diepte scherpte de lens opening kleiner moet maken, het diafragma staat dus op 22.
Maar waar moet ik nu op scherpstellen ??? Ik neem aan dat het handmatig moet ??? dus van de automatisch af ???? op het einde van het beeld...er midden in....of onderwerpen vooraan in het beeld, en op welke stand moet de camera dan staan A-P-M of......
Alvast bij voorbaat mijn dank voor het antwoord
Gr,
Peter
- M.Oorthuis
- Forumlid
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Re: diepte scherpte
Om een kleine scherptediepte te creeren gebruik je een groot diafragma en dus een kleine f-waarde (bijv f/2,8)
Wat er allemaal scherp is hangt af van het brandpunt wat je gebruikt en je afstand tot je onderwerp en je afstand van je onderwerp t.o.v. de achtergrond.
Wat er allemaal scherp is hangt af van het brandpunt wat je gebruikt en je afstand tot je onderwerp en je afstand van je onderwerp t.o.v. de achtergrond.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
- gijs sandberg
- Clublid
- Ervaringsniveau: *****
Re: waar moet ik nu op scherpstellen
Beste Peter,
Scherpstellen kan nog steeds automatisch, of met hulp van het balletje in de zoeker.
Je moet een scherpstelpunt kiezen dat ongeveer helverwege het gewenste gebied ligt.
Bij en D60 kan je de scherptediepte niet in de zoeker cotnroleren.
Het enige dat erop zit is een foto te maken en op de LCD monitor te kijken of het resultaat je bevalt.
Groeten, Gijs
Scherpstellen kan nog steeds automatisch, of met hulp van het balletje in de zoeker.
Je moet een scherpstelpunt kiezen dat ongeveer helverwege het gewenste gebied ligt.
Bij en D60 kan je de scherptediepte niet in de zoeker cotnroleren.
Het enige dat erop zit is een foto te maken en op de LCD monitor te kijken of het resultaat je bevalt.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)
- Patrick
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Als je iets scherp wilt hebben, kan je beter niet veel hogere waarden kiezen dan f/11. Op f/22 levert elk objectief dat ik ken gewoon zachte, niet echt gestoken scherpe foto's op. Dit heeft te maken met diffractie. Zie hier wat dat is:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Diffractie
Als je zo veel mogelijk scherp wilt hebben op een foto kan je globaal gezegd het beste scherpstellen iets voor halverwege het gebied dat scherp moet zijn. Hoeveel er dan scherp is hangt inderdaad af van je diafragma, maar ook met de zoomstand en de sensorgrootte. En indirect met de sluitertijd; een bewogen foto is nergens scherp!
Als je zo veel mogelijk scherp wilt hebben op een foto kan je globaal gezegd het beste scherpstellen iets voor halverwege het gebied dat scherp moet zijn. Hoeveel er dan scherp is hangt inderdaad af van je diafragma, maar ook met de zoomstand en de sensorgrootte. En indirect met de sluitertijd; een bewogen foto is nergens scherp!

Hé, dat is interessant. Ik dacht altijd: hoe kleiner je diafragma, hoe groter je scherptediepte/dieptescherpte. (ik bedoel met kleiner: f22 is kleiner dan f11). Maar er zit dus een grens aan.Patrick schreef:Als je iets scherp wilt hebben, kan je beter niet veel hogere waarden kiezen dan f/11. Op f/22 levert elk objectief dat ik ken gewoon zachte, niet echt gestoken scherpe foto's op. Dit heeft te maken met diffractie. Zie hier wat dat is:
- Patrick
- Clublid
- Foto's bewerken toestaan: Ja
- Contacteer:
Kijk maar eens naar een lenstest (maakt niet uit welke!) op dpreview.com. Daar zit een interactief deel in waar je het diafragma kunt veranderen. Kijk maar eens wat er gebeurt als je naar f/22 gaat!A.Translator schreef:Hé, dat is interessant. Ik dacht altijd: hoe kleiner je diafragma, hoe groter je scherptediepte/dieptescherpte. (ik bedoel met kleiner: f22 is kleiner dan f11). Maar er zit dus een grens aan.Patrick schreef:Als je iets scherp wilt hebben, kan je beter niet veel hogere waarden kiezen dan f/11. Op f/22 levert elk objectief dat ik ken gewoon zachte, niet echt gestoken scherpe foto's op. Dit heeft te maken met diffractie. Zie hier wat dat is:
Wat grappig! Ik moest even zoeken naar dat interactieve en moet de grafieken nog leren lezen, maar reuze bedankt voor de tip!Patrick schreef: Kijk maar eens naar een lenstest (maakt niet uit welke!) op dpreview.com. Daar zit een interactief deel in waar je het diafragma kunt veranderen. Kijk maar eens wat er gebeurt als je naar f/22 gaat!
-
- Forumlid
Iets nauwkeuriger:A.Translator schreef:.. Ik dacht altijd: hoe kleiner je diafragma, hoe groter je scherptediepte/dieptescherpte. (ik bedoel met kleiner: f22 is kleiner dan f11). Maar er zit dus een grens aan.
Er zit géén grens aan de scherptediepte, die neemt alleen maar toe bij verder diafragmeren.
Er zit wèl een grens aan de scherpte bij (te) hoge diafragmawaarden. Zie opmerking Patrick.
groet,
Marten
Bedankt voor de toevoeging, Marten.Marten schreef: Iets nauwkeuriger:
Er zit géén grens aan de scherptediepte, die neemt alleen maar toe bij verder diafragmeren.
Er zit wèl een grens aan de scherpte bij (te) hoge diafragmawaarden. Zie opmerking Patrick.
groet,
Marten
Dag,
Ik ben nog steeds niet blij dat de scherptediepte-gravering op de objectieven is verdwenen. Bij autofoucus heeft dat geen toegevoegde waarde, maar als je er gebruik van wilt maken (en dat gebruik zou voor mij belangrijk zijn) is de info er niet.
Jammer.
Ik ben nog steeds niet blij dat de scherptediepte-gravering op de objectieven is verdwenen. Bij autofoucus heeft dat geen toegevoegde waarde, maar als je er gebruik van wilt maken (en dat gebruik zou voor mij belangrijk zijn) is de info er niet.
Jammer.
Willem.