diepte scherpte

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
peter22254

diepte scherpte

Bericht door peter22254 » ma sep 28 2009 5:04 pm

Hallo Allemaal
Ik heb een Nikon D60, ik weet dat ik voor diepte scherpte de lens opening kleiner moet maken, het diafragma staat dus op 22.
Maar waar moet ik nu op scherpstellen ??? Ik neem aan dat het handmatig moet ??? dus van de automatisch af ???? op het einde van het beeld...er midden in....of onderwerpen vooraan in het beeld, en op welke stand moet de camera dan staan A-P-M of......
Alvast bij voorbaat mijn dank voor het antwoord
Gr,
Peter

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: diepte scherpte

Bericht door M.Oorthuis » ma sep 28 2009 5:15 pm

Om een kleine scherptediepte te creeren gebruik je een groot diafragma en dus een kleine f-waarde (bijv f/2,8)

Wat er allemaal scherp is hangt af van het brandpunt wat je gebruikt en je afstand tot je onderwerp en je afstand van je onderwerp t.o.v. de achtergrond.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

gijs sandberg
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****

Re: waar moet ik nu op scherpstellen

Bericht door gijs sandberg » ma sep 28 2009 5:18 pm

Beste Peter,
Scherpstellen kan nog steeds automatisch, of met hulp van het balletje in de zoeker.
Je moet een scherpstelpunt kiezen dat ongeveer helverwege het gewenste gebied ligt.
Bij en D60 kan je de scherptediepte niet in de zoeker cotnroleren.
Het enige dat erop zit is een foto te maken en op de LCD monitor te kijken of het resultaat je bevalt.
Groeten, Gijs
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma sep 28 2009 5:33 pm

Als je iets scherp wilt hebben, kan je beter niet veel hogere waarden kiezen dan f/11. Op f/22 levert elk objectief dat ik ken gewoon zachte, niet echt gestoken scherpe foto's op. Dit heeft te maken met diffractie. Zie hier wat dat is:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Diffractie

Als je zo veel mogelijk scherp wilt hebben op een foto kan je globaal gezegd het beste scherpstellen iets voor halverwege het gebied dat scherp moet zijn. Hoeveel er dan scherp is hangt inderdaad af van je diafragma, maar ook met de zoomstand en de sensorgrootte. En indirect met de sluitertijd; een bewogen foto is nergens scherp! :twisted:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

A.Translator

Bericht door A.Translator » ma sep 28 2009 9:36 pm

Patrick schreef:Als je iets scherp wilt hebben, kan je beter niet veel hogere waarden kiezen dan f/11. Op f/22 levert elk objectief dat ik ken gewoon zachte, niet echt gestoken scherpe foto's op. Dit heeft te maken met diffractie. Zie hier wat dat is:

Hé, dat is interessant. Ik dacht altijd: hoe kleiner je diafragma, hoe groter je scherptediepte/dieptescherpte. (ik bedoel met kleiner: f22 is kleiner dan f11). Maar er zit dus een grens aan.

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma sep 28 2009 11:02 pm

A.Translator schreef:
Patrick schreef:Als je iets scherp wilt hebben, kan je beter niet veel hogere waarden kiezen dan f/11. Op f/22 levert elk objectief dat ik ken gewoon zachte, niet echt gestoken scherpe foto's op. Dit heeft te maken met diffractie. Zie hier wat dat is:

Hé, dat is interessant. Ik dacht altijd: hoe kleiner je diafragma, hoe groter je scherptediepte/dieptescherpte. (ik bedoel met kleiner: f22 is kleiner dan f11). Maar er zit dus een grens aan.
Kijk maar eens naar een lenstest (maakt niet uit welke!) op dpreview.com. Daar zit een interactief deel in waar je het diafragma kunt veranderen. Kijk maar eens wat er gebeurt als je naar f/22 gaat!
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

A.Translator

Bericht door A.Translator » di sep 29 2009 12:59 pm

Patrick schreef: Kijk maar eens naar een lenstest (maakt niet uit welke!) op dpreview.com. Daar zit een interactief deel in waar je het diafragma kunt veranderen. Kijk maar eens wat er gebeurt als je naar f/22 gaat!
Wat grappig! Ik moest even zoeken naar dat interactieve en moet de grafieken nog leren lezen, maar reuze bedankt voor de tip!

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » di sep 29 2009 1:33 pm

A.Translator schreef:.. Ik dacht altijd: hoe kleiner je diafragma, hoe groter je scherptediepte/dieptescherpte. (ik bedoel met kleiner: f22 is kleiner dan f11). Maar er zit dus een grens aan.
Iets nauwkeuriger:
Er zit géén grens aan de scherptediepte, die neemt alleen maar toe bij verder diafragmeren.
Er zit wèl een grens aan de scherpte bij (te) hoge diafragmawaarden. Zie opmerking Patrick.
groet,
Marten

A.Translator

Bericht door A.Translator » di sep 29 2009 1:47 pm

Marten schreef: Iets nauwkeuriger:
Er zit géén grens aan de scherptediepte, die neemt alleen maar toe bij verder diafragmeren.
Er zit wèl een grens aan de scherpte bij (te) hoge diafragmawaarden. Zie opmerking Patrick.
groet,
Marten
Bedankt voor de toevoeging, Marten.

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » di sep 29 2009 5:26 pm

Dag,

Ik ben nog steeds niet blij dat de scherptediepte-gravering op de objectieven is verdwenen. Bij autofoucus heeft dat geen toegevoegde waarde, maar als je er gebruik van wilt maken (en dat gebruik zou voor mij belangrijk zijn) is de info er niet.
Jammer.
Willem.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”