Op welke mannier verscherpen in PS4

Discussies over fotobewerking en archivering
Plaats reactie
Bamos
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Op welke mannier verscherpen in PS4

Bericht door Bamos » vr okt 02 2009 3:11 pm

ik heb pas PS4 Pfff heftig programma,

Nu is de vraag welke mannier is het beste/handigste om te verscherpen,
opties: scherpe randen / verscherpen / onscherp masker / scherper / slim verscherpen :huh:

waarom al deze opties?

pata negra

Re: Op welke mannier verscherpen in PS4

Bericht door pata negra » za okt 03 2009 9:05 am

Over verscherpen bestaat heel wat naslagwerk (google maar eens) en iedereen heeft op een of andere manier wel gelijk, daardoor zou het kunnen dat men plots door de bomen het bos niet meer ziet. Op internet kan men scripts en acties vinden die men in photoshop kan laden waarbij men enkel zonder nadenken uitvoert wat iemand anders ziet als zijnde de ideale verscherping.
Ikzelf gebruik tot mijn grote tevredenheid op quasi alle foto's dezelfde verscherping die zo subtiel (lees - voorzichtig) is dat ik ze gerust twee keer kan toepassen op dezelfde foto indien één keer onvoldoende is, ik doe deze verscherping in het lichtkanaal met het onscherp masker en de instellingen zijn, hoeveelheid : 85 / straal : 0,8 - 1 voor lage resolutie foto's, 1 - 1,2 voor hoge resolutiefoto's / drempel : 4.
Het filter slim verscherpen is ook heel bruikbaar maar is in feite hetzelfde als onscherp masker maar met meer toeters en bellen (apart verscherpen hooglichten en schaduwen bv.), indien U die toch gebruikt kies dan onder 'verwijder' de optie 'vage lens' (lens blur), dan gaat die verscherpen op basis van een ander algoritme dan in het filter onscherp masker.
De filters verscherpen, randen verscherpen en scherper zijn niet regelbaar en dus voor foto's niet bruikbaar en dienen eerder om grafische creaties (teksten en tekeningen bv.) te bewerken.
Nog het volgende, beoordeel het resultaat van het verscherpen steeds op 100% vergroting, doe dit steeds op een kopij van de achtergrond want met verscherpen kan men héél makkelijk een mooie foto verprutsen en experimenteer met de waarden : hoeveelheid (60-120), straal (0,5-2) en drempel (0-4) waarbij de cijfers tussen haakjes de waarden zijn die de beste resultaten geven (daarbij weze het Adobe vergeven dat ze de straal en drempel tot een waarde van 250 toelaten :oops: ).
Met deze hoop ik U een beetje te hebben geholpen in het waanzinnige verscherp landschap.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » za okt 03 2009 10:28 am

pata negra schreef:Ikzelf gebruik tot mijn grote tevredenheid op quasi alle foto's dezelfde verscherping die zo subtiel (lees - voorzichtig) is dat ik ze gerust twee keer kan toepassen op dezelfde foto indien één keer onvoldoende is, ik doe deze verscherping in het lichtkanaal met het onscherp masker en de instellingen zijn, hoeveelheid : 85 / straal : 0,8 - 1 voor lage resolutie foto's, 1 - 1,2 voor hoge resolutiefoto's / drempel : 4.
Onscherp masker moet je NOOIT meerdere malen na elkaar uitvoeren, hoe subtiel ook. Je krijgt dan namelijk allerlei ongewenste artefacten, die gewoon lelijk zijn.

Verscherpen altijd als laatste stap in je workflow doen dus.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Bamos
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *

Bericht door Bamos » za okt 03 2009 10:30 am

Heel veel dank, dit is idd verhelderend :)
D60 + AF-S VR DX 18-200mm

pata negra

Bericht door pata negra » za okt 03 2009 10:59 am

Patrick schreef:
pata negra schreef:Ikzelf gebruik tot mijn grote tevredenheid op quasi alle foto's dezelfde verscherping die zo subtiel (lees - voorzichtig) is dat ik ze gerust twee keer kan toepassen op dezelfde foto indien één keer onvoldoende is, ik doe deze verscherping in het lichtkanaal met het onscherp masker en de instellingen zijn, hoeveelheid : 85 / straal : 0,8 - 1 voor lage resolutie foto's, 1 - 1,2 voor hoge resolutiefoto's / drempel : 4.
Onscherp masker moet je NOOIT meerdere malen na elkaar uitvoeren, hoe subtiel ook. Je krijgt dan namelijk allerlei ongewenste artefacten, die gewoon lelijk zijn.

Verscherpen altijd als laatste stap in je workflow doen dus.
NOOIT laat ik voor uw rekening - verschillende bronnen doen het wel (Scott Kelby bv.), let wel ik verscherp in het lichtkanaal en dan zijn er geen of verwaarloosbare artefacten (op voorwaarde dat de gebruikte straal binnnen de grenzen blijft) en zeker al geen ongewenste kleurverlopen.
Bij Raw bewerking spreken ook meerdere bronnen over input en output verscherpen, dus een eerste maal na een aanpassing met de Raw conversie software en daarna nog eens als allerlaatste na het aanpassen in Photoshop. Hoe dan ook stof voor discussie zal er altijd zijn, ik schreef ook "tot mijn grote tevredenheid", dit is dus persoonlijk - ik zal dus niet rap meer veranderen.

ArjanL
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door ArjanL » za okt 03 2009 12:02 pm

Zelden artefacten gezien na meermalen Unsharp Mask op hele lage instellingen in Luminance.
Toch artefacten? Stapje terug in de History.
http://www.arjanlaging.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Omdat het kan, wil niet zeggen dat het ook moet!

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Contacteer:

Bericht door Patrick » za okt 03 2009 12:06 pm

Nooit was wellicht wat al te resoluut geformuleerd, maar in essentie klopt het wel. Je moet heel goed weten wat je doet wil het meermaals toepassen geen negatieve gevolgen hebben op het eindresultaat. Dit geldt overigens met name voor USM (Unsharp Mask). Andere methoden kan je veel beter "stapelen".
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Plaats reactie

Terug naar “Fotobewerking en archivering”