Nu is de vraag welke mannier is het beste/handigste om te verscherpen,
opties: scherpe randen / verscherpen / onscherp masker / scherper / slim verscherpen

waarom al deze opties?
Onscherp masker moet je NOOIT meerdere malen na elkaar uitvoeren, hoe subtiel ook. Je krijgt dan namelijk allerlei ongewenste artefacten, die gewoon lelijk zijn.pata negra schreef:Ikzelf gebruik tot mijn grote tevredenheid op quasi alle foto's dezelfde verscherping die zo subtiel (lees - voorzichtig) is dat ik ze gerust twee keer kan toepassen op dezelfde foto indien één keer onvoldoende is, ik doe deze verscherping in het lichtkanaal met het onscherp masker en de instellingen zijn, hoeveelheid : 85 / straal : 0,8 - 1 voor lage resolutie foto's, 1 - 1,2 voor hoge resolutiefoto's / drempel : 4.
NOOIT laat ik voor uw rekening - verschillende bronnen doen het wel (Scott Kelby bv.), let wel ik verscherp in het lichtkanaal en dan zijn er geen of verwaarloosbare artefacten (op voorwaarde dat de gebruikte straal binnnen de grenzen blijft) en zeker al geen ongewenste kleurverlopen.Patrick schreef:Onscherp masker moet je NOOIT meerdere malen na elkaar uitvoeren, hoe subtiel ook. Je krijgt dan namelijk allerlei ongewenste artefacten, die gewoon lelijk zijn.pata negra schreef:Ikzelf gebruik tot mijn grote tevredenheid op quasi alle foto's dezelfde verscherping die zo subtiel (lees - voorzichtig) is dat ik ze gerust twee keer kan toepassen op dezelfde foto indien één keer onvoldoende is, ik doe deze verscherping in het lichtkanaal met het onscherp masker en de instellingen zijn, hoeveelheid : 85 / straal : 0,8 - 1 voor lage resolutie foto's, 1 - 1,2 voor hoge resolutiefoto's / drempel : 4.
Verscherpen altijd als laatste stap in je workflow doen dus.