Hoe werkt een grijskaart?
Re: Hoe werkt een grijskaart?
werkt zo,n witbalanskaart ook bij natuur opnamens .
omdat het daar vaak voor komt dat je in de schaduw staat en wat je fotografeert in de zon is of omgekeert jij in de zon en onderwerp in de schaduw.
maar ook met half zon en half schaduw licht omstandigheden.
omdat het daar vaak voor komt dat je in de schaduw staat en wat je fotografeert in de zon is of omgekeert jij in de zon en onderwerp in de schaduw.
maar ook met half zon en half schaduw licht omstandigheden.
- Léon Obers
- Forumlid
- Berichten: 14887
- Lid geworden op: vr okt 28 2005 3:26 pm
- Locatie: Eindhoven
- Ervaringsniveau: *****
Re: Hoe werkt een grijskaart?
Ik spreek even niet over witbalans maar over de "kleurtemperatuur" van daglicht.
Er zit veel verschil tussen schaduwzijde en zonkant. Schaduw is "koel" (blauw-achtig), zonkant "warm" (amber/geel-kleurig). 's Zomers is het onderlinge verschil relatief weinig, maar 's winters door de lage zonnestand (en de tijd van de dag) een extreem groot verschil. Dan kan het voorkomen dat je bij de schaarse winterlandschappen die we in Nederland nog kunnen vastleggen, erg opvallend het kleurverschil kunnen zien tussen zonkant en schaduw. Met zon beschenen sneeuw echt vrij amber-geelachtig van tint, en de schaduw echt behoorlijk blauw.
Enkele voorbeelden:
http://www.boschfoto.nl/html/menulandsc ... aapark.jpg
http://www.boschfoto.nl/html/menulandsc ... park_2.jpg
http://www.wunderground.com/data/wximag ... n99/78.jpg
Wil je een juiste balans meten, moet je kijken welk deel van je onderwerp het belangrijkste is / het merendeel vormt van wat er op de foto staat, om daar je witbalans op af te regelen. Achteraf kan het dan best voorkomen dat desondanks je een witbalans iets meer in de andere delen van de foto wilt bijstellen om het geheel voor het oog toch meer in balans te brengen.
Bij natuuropnames komt buiten een mogelijk verschil in kleurtemperatuur er ook nog een verschuiving van kleurtint voor als verschil tussen groen en magenta. (Groen gebladerte geeft een groenzweem als je onder de bomen een portret zou fotograferen, en de witbalans zou daar niet op gecorrigeerd zijn).
Er zit veel verschil tussen schaduwzijde en zonkant. Schaduw is "koel" (blauw-achtig), zonkant "warm" (amber/geel-kleurig). 's Zomers is het onderlinge verschil relatief weinig, maar 's winters door de lage zonnestand (en de tijd van de dag) een extreem groot verschil. Dan kan het voorkomen dat je bij de schaarse winterlandschappen die we in Nederland nog kunnen vastleggen, erg opvallend het kleurverschil kunnen zien tussen zonkant en schaduw. Met zon beschenen sneeuw echt vrij amber-geelachtig van tint, en de schaduw echt behoorlijk blauw.
Enkele voorbeelden:
http://www.boschfoto.nl/html/menulandsc ... aapark.jpg
http://www.boschfoto.nl/html/menulandsc ... park_2.jpg
http://www.wunderground.com/data/wximag ... n99/78.jpg
Wil je een juiste balans meten, moet je kijken welk deel van je onderwerp het belangrijkste is / het merendeel vormt van wat er op de foto staat, om daar je witbalans op af te regelen. Achteraf kan het dan best voorkomen dat desondanks je een witbalans iets meer in de andere delen van de foto wilt bijstellen om het geheel voor het oog toch meer in balans te brengen.
Bij natuuropnames komt buiten een mogelijk verschil in kleurtemperatuur er ook nog een verschuiving van kleurtint voor als verschil tussen groen en magenta. (Groen gebladerte geeft een groenzweem als je onder de bomen een portret zou fotograferen, en de witbalans zou daar niet op gecorrigeerd zijn).
Vriendelijke groet, Léon Obers