Split Image Focus Screen, wie kent deze?

Discussies over fotografie met de D100, D200, D300, D300s, D500, D700, D800, D800E, D810 en D850
Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Split Image Focus Screen, wie kent deze?

Bericht door Léon Obers » za okt 03 2009 12:26 pm

Pim K schreef:Hmm, dat dichtslaan lijkt me duidelijk.
Was dat vroeger ook al zo?
Ja, dat was vroeger ook al zo. Vandaar dat Nikon voor hun F-camera's zo'n grote verscheidenheid had om dat nog enigszins optimaal af te stemmen op een aantal brandpuntbereiken.
Pim K schreef: Welk screen ik zou moeten kiezen is me echter nog niet duidelijk.
Vrouwe Pecunia wil me graag een FSB laten kopen, maar ik denk dat die extra dollars vast ergens goed voor zijn...
ZOu die instelcirkel van beide screens inderdaad van maat verschillen?
Vragen, vragen vragen...
Ikzelf zou denk ik voor het K3-type gaan. Vroeger was mijn indruk dat voor het gebruik van micro-prisma's het scherp stellen met net wat grovere prisma's daarbij makkelijker is, dan met kleinere microprisma's. Jammer alleen van de iets kleinere ring van prisma's. Maar dat zou je ook als voordeel kunnen zien als je terugvalt op dat deelbeeld. De extra grote cirkel van het K3-type geeft het gebied aan wat bij een lichtmeetmethode handig is waarbij het centrumdeel de nadruk ligt.

Niet beschreven maar mogelijk wel als zodanig uitgevoerd en niet minder belangrijk, is dat het gedeelte van het matglas tussen de micro-prisma's in en die gegraveerde grotere cirkel van het K3-type, het matglas zelf een betere matte definitie zou kunnen hebben om op dat deel scherp te stellen. Zo was dat met matglazen indertijd namelijk het geval bij dit soort type matglazen.
Een fractie minder helder (daarom alleen in het centrum die samenstelling) maar veel beter om je beeld ook werkelijk op te kunnen beoordelen, met name ook hoe onscherpte zich manifesteert (en je scherptediepte). Grotere helderheden van matglazen zijn feitelijk minder "mat", en wordt het werkelijk beoordelen van scherp/onscherp steeds moeilijker, omdat in het effect van meer transparantie (meer helderheid) je tegen een aandeel "luchtbeeld" gaat aankijken, wat indien als het helemaal 100% luchtbeeld zou zijn, altijd als scherp wordt gezien zonder enige nuance in onscherpte. Een matglas moet een balans zijn in helderheid en nog goed te beoordelen scherpte/onscherpte.

Bij het FSB-type is het oppervlak van het gehele matglas hetzelfde tot aan de cirkels van micro prisma's.
Vriendelijke groet, Léon Obers

lock
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door lock » di okt 06 2009 10:54 am

Realiseert ieder zich wel dat een split screen icm spotmeting met tragere lenzen kan leiden tot overbelichting ?

Ik snap ook wel dat bij macrofotografie de meesten een snelle lens gebruiken (F/2.8 of sneller). Dan is er meestal miks aa nde hand. Maar bij de Katzeye geldt dat de tragere lenzen als gauw 1 tot 2 stops overbelichten als je spot gebruikt (en dat laatste hoeft natuurlijk ook niet altijd bij macro...).

Gebruik je de camera ook voor andere zaken en je zet er een tragere lens icm spotmeting, dan moet je dit toch wel in de gaten houden.

gijs sandberg
Clublid
Clublid

Re: kan leiden tot overbelichting

Bericht door gijs sandberg » di okt 06 2009 11:16 am

LS,
Een rake opmerking!
Ook in het verleden was dat al zo.
Nikon gaf per combinatie van matglas, lens en kamera (lichtmeter) een advies over de bruikbaarheid en benodigde correctie van de lichtmeter.
Bedenk eens hoeveel werk het moet zijn om dat allemaal te testen.
Ook: sommige combinaties werden sterk afgeraden, bij voorbeeld omdat de scherpstelling of lichtmeting onbetrouwbaaar kon blijken.
Voor mij een reden om niet te gaan experimenteren met matglazen van derden, zeker als het gaat om kamera's die Nikon niet ontworpen heeft om matglazen door de gebruiker te laten wisselen.
Groeten, GIjs
Ik heb zelf geen ervaringen met Katz, maar ik respecteer hun inspanningen (zeker hun service en voorlichting) maar er hangt wel een prijskaartje aan.
Overigens ben ik van mening dat G-lenzen verboden moeten worden. (vrij naar Cato de oudere)

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di okt 06 2009 1:02 pm

lock schreef:Realiseert ieder zich wel dat een split screen icm spotmeting met tragere lenzen kan leiden tot overbelichting ?
Dan kun je een spot-meetcelletje gebruiken niet in het centrum, maar er net buiten. Genoeg keus bij de huidige camera's.

yoyo

Bericht door yoyo » di okt 06 2009 2:42 pm

Léon Obers schreef:
lock schreef:Realiseert ieder zich wel dat een split screen icm spotmeting met tragere lenzen kan leiden tot overbelichting ?
Dan kun je een spot-meetcelletje gebruiken niet in het centrum, maar er net buiten. Genoeg keus bij de huidige camera's.
Leon, 99% van de mensen weet niet dat dat kan.
Ik heb jaren geleden een keer een draadje ergens gelezen van iemand die maar steeds verkeerd belichte foto's had. Die gebruikt Dynamische AF met Spotmeting... :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

lock
Forumlid
Forumlid

Bericht door lock » di okt 06 2009 3:30 pm

Léon Obers schreef:
Dat is natuurlijk waar. Maar die centrale sensor zit er natuurlijk niet voor jan-met-de-korte-achternaam.

Effe snel in elkaar gezet... hij is iets naar beneden geschoven maar het is zo ook wel te zien:

[gewijzigd zie hieronder !]
Laatst gewijzigd door lock op di okt 06 2009 4:49 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di okt 06 2009 3:50 pm

Ik weet niet hoe de lichtmeting precies loopt bij spotmeting. Er worden dan dezelfde vierkantjes gebruikt als van de autofocus vierkantjes maar of in dat geval de meting ook via de AF-sensoren zou plaatsvinden is me onbekend. Autofocus (de 51 vlakjes die in de reactie hierboven in een afbeelding wordt weergegeven) loopt namelijk in het geheel niet via het matglas, maar via de hulpspiegel naar een module in de bodem van de camera. Instelwiggen en prisma's hebben wat dat betreft geen enkele invloed op de autofocus.

Mocht het zijn dat dat spotmeting dus ook van diezelfde AF-celletjes gebruikt maakt, zou het in dat geval dan ook niks uitmaken. Alleen als de spotmeting separaat van die AF-kadertjes wordt gedaan, en die AF kadertjes slechts een (globale) indicatie is op welke plek spotmeting plaatsheeft, maar de meting heeft wel op het matglas plaats zou het matglas daar mogelijk wel invloed op kunnen hebben.

Matrixmeting en meting met nadruk op het centrum loopt zover ik weet wel via het matglas. Maar in dat geval lijkt me een dichtslaande instelwig relatief minder effect hebben op een meting in het totaal van het matglas, om echt enorme verschillen te veroorzaken van 1 of 2 stops. Misschien is er ergens wat meer technische info ter beschikking hoe de verschillende modules in de camera's zijn geplaatst en bij welke lichtmeetmethode welke cellen worden gebruikt.

lock
Forumlid
Forumlid

Bericht door lock » di okt 06 2009 4:47 pm

:oops: :oops: verkeerde plaatje gelinked !!!!
En dan zit ik naar dat plaatje zitten kijken ....en ik redeneer er vervolgens een compleet verhaal omheen ..waar deels geen hout van klopt !!!!
Dit zijn namelijk helemaal niet de sensoren voor de lichtmeting, maar voor de AF. Dank je Leon voor de oplettendheid...

Er valt voor het meten van licht niks aan sensors te kiezen. Je kiest gewoon voor spot, center weighted of matrix.

Gelukkig is niet alles onzin. Ik zal het direkt verbeteren.

Hieronder het correcte plaatje van de de Katz Eye met de sensor voor de lichtmeting:
Afbeelding

Het blauwe vlakje is de cirkel van 3 mm in diameter waarmee spotmeting wordt gedaan. Deze valt praktisch exact over de split screen.

Sorry voor de verwarring !

yoyo

Bericht door yoyo » di okt 06 2009 6:04 pm

lock schreef:Het blauwe vlakje is de cirkel van 3 mm in diameter waarmee spotmeting wordt gedaan. Deze valt praktisch exact over de split screen.
Dat hangt er maar helemaal vanaf hoe groot je je spotmeting hebt ingesteld en welk AF punt de camera kiest. Spotmeting is bij de meeste Nikons gekoppeld aan de AF. RTM.

Pim K

Bericht door Pim K » di okt 06 2009 7:26 pm

Tja, dat was ook nog een issue, de belichting.
Mevr. Katz-Eye geeft duidelijk aan dat de belichting NIET verandert.
Bij de voornoemde fabikant vind ik dat zo gauw niet, maar...
wat is er mis met op voorhand belichting corrigeren?

Enige nadeel dat ik me kan bedenken is dat
a: je Exif info niet helemaal juist is
b: het bereik van mogelijke correctie aan 1 kant kleiner is.

Please do correct me if I'm wrong...

lock
Forumlid
Forumlid

Bericht door lock » di okt 06 2009 7:49 pm

Op de d300 weet ik in ieder geval zeker dat deze 3 mm is. Vast. En dan is het dus ook de D700
Center weighted is instelbaar. Matrix is niet aan de orde.

Het koppelen van AF aan de meetmethode is vaak onderwerp van discussie. Wel of niet goed ?
Maar het heeft alleen betrekking op de matrixmeting. Verder levert dit hooguit een groter gewicht op aan het gemeten "AF"gebied.
Nikon geeft overigens vanaf de D3/D300 aan dat ze zowel AF, lichtmeting als ook WB tesamen gebruiken.

lock
Forumlid
Forumlid

Bericht door lock » di okt 06 2009 7:52 pm

Pim K schreef:Tja, dat was ook nog een issue, de belichting.
Mevr. Katz-Eye geeft duidelijk aan dat de belichting NIET verandert.

Please do correct me if I'm wrong...
Rechtstreeks van de website:

Metering Information
The Katz Eye™ focusing screen for the Nikon D300/D300s shows only a very minimal effect on light metering. In our testing, the Katz Eye™ screen tested within factory tolerance in nearly all situations. The only exception is when using spot metering mode with lenses having a maximum aperture smaller than f2.8 (higher numerical f-stop). With lenses slower than f2.8, it is advisable to use either centerweighted average metering or matrix metering to preserve accurate meter response. In the event that spot metering mode must be used with a slow lens, it is advisable to set an appropriate exposure compensation by reading the histogram of a test shot. Detailed test results for each of the three metering modes are as follows:

•Matrix Metering Mode: Our testing showed matrix metering mode to be within factory tolerance for all lenses having a maximum aperture of f5.6 or larger (lower f number).
•Center Weighted Average (CWA) Metering Mode: Our testing showed CWA metering mode to be within factory tolerance for all lenses having a maximum aperture of f5.6 or larger (lower f number).
•Spot Metering Mode: Our testing showed spot metering mode to be within factory tolerance for all lenses having a maximum aperture of f2.8 or larger (lower f number). Lenses having a maximum aperture smaller than f2.8 (lager f number) will show a shift toward increased exposure. The shift will be greater for lenses with smaller maximum apertures. When using spot metering mode, it is strongly advised to first take a test shot, check the histogram, and adjust exposure compensation as required. Starting points for exposure compensation are as follows: f3.5 lens: -1EV, f4.0 lens: -1 1/3EV, f5.6 lens: -2 1/3EV.

Plaats reactie

Terug naar “D100, D200, D300(s), D500, D700, D8x0(E)”