Ja, dat was vroeger ook al zo. Vandaar dat Nikon voor hun F-camera's zo'n grote verscheidenheid had om dat nog enigszins optimaal af te stemmen op een aantal brandpuntbereiken.Pim K schreef:Hmm, dat dichtslaan lijkt me duidelijk.
Was dat vroeger ook al zo?
Ikzelf zou denk ik voor het K3-type gaan. Vroeger was mijn indruk dat voor het gebruik van micro-prisma's het scherp stellen met net wat grovere prisma's daarbij makkelijker is, dan met kleinere microprisma's. Jammer alleen van de iets kleinere ring van prisma's. Maar dat zou je ook als voordeel kunnen zien als je terugvalt op dat deelbeeld. De extra grote cirkel van het K3-type geeft het gebied aan wat bij een lichtmeetmethode handig is waarbij het centrumdeel de nadruk ligt.Pim K schreef: Welk screen ik zou moeten kiezen is me echter nog niet duidelijk.
Vrouwe Pecunia wil me graag een FSB laten kopen, maar ik denk dat die extra dollars vast ergens goed voor zijn...
ZOu die instelcirkel van beide screens inderdaad van maat verschillen?
Vragen, vragen vragen...
Niet beschreven maar mogelijk wel als zodanig uitgevoerd en niet minder belangrijk, is dat het gedeelte van het matglas tussen de micro-prisma's in en die gegraveerde grotere cirkel van het K3-type, het matglas zelf een betere matte definitie zou kunnen hebben om op dat deel scherp te stellen. Zo was dat met matglazen indertijd namelijk het geval bij dit soort type matglazen.
Een fractie minder helder (daarom alleen in het centrum die samenstelling) maar veel beter om je beeld ook werkelijk op te kunnen beoordelen, met name ook hoe onscherpte zich manifesteert (en je scherptediepte). Grotere helderheden van matglazen zijn feitelijk minder "mat", en wordt het werkelijk beoordelen van scherp/onscherp steeds moeilijker, omdat in het effect van meer transparantie (meer helderheid) je tegen een aandeel "luchtbeeld" gaat aankijken, wat indien als het helemaal 100% luchtbeeld zou zijn, altijd als scherp wordt gezien zonder enige nuance in onscherpte. Een matglas moet een balans zijn in helderheid en nog goed te beoordelen scherpte/onscherpte.
Bij het FSB-type is het oppervlak van het gehele matglas hetzelfde tot aan de cirkels van micro prisma's.