afkortingen objectief aanduidingen?

Alles dat niet in een van de overige secties over objectieven past, kan je hier kwijt
Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Re: afkortingen objectief aanduidingen?

Bericht door Marten » wo okt 07 2009 10:08 am

yoyo schreef: Jaren = meervoud.
Met de tekst "de laatste jaren" zit ik dus lekker safe...
Ok, duidelijke toelichting.

En verder: volkomen met je eens wat betreft dat gezeur over G objectieven. Nu weer met het argument dat je je objectief niet meer kunt omkeren. :shock: Het is wat!
Sommigen zijn echt stil blijven staan in de vorige eeuw.
Dan zijn er toch waarachtig belangrijker zaken zoals de bouwkwaliteit van de 24-70/2.8.

yoyo

Bericht door yoyo » wo okt 07 2009 10:23 am

A.Translator schreef:
joepert schreef: Dat je dus geen scherptediepte-voorbeeld (in het Engels noemen ze het DOF-preview; DOF= Depth of focus) kunt zien, ligt dat bij de huidige generatie apparatuur welbeschouwd niet aan het objectief maar aan je camera.
Dat begrijp ik. De mop is dat ik bij aankoop van de D60 nog aan de verkoper heb gevraagd of ik de scherptediepte kon zien zoals ik dat van mijn analoge SLR gewend was. Nee, dat kon niet, zei hij - maar hij zei er niet bij dat dat bij een niet-instapmodel wel kan. Ik moet maar roeien met de riemen die ik heb.
Het is echt niet zo dat iedereen steeds zijn scherptediepte controleert hoor. Je wil veel of weinig scherptediepte. Weinig is objectief vol open of iets dicht vanwege de algehele scherpte, of zo ver mogelijk dicht tegen difractie aan. En als je te weinig licht hebt en onvoldoende ondersteuning dan moet je daar ook mee schipperen. Na de opname kun je nog inzoomen op je foto om één en ander te controleren. Beter dan op welke manier dan ook.

Een uitgeklede body is een uitgeklede body. Dingen die je niet veel gebruikt, zeker een instapper, die laat een fabrikant dan weg.

yoyo

Bericht door yoyo » wo okt 07 2009 10:34 am

yoyo schreef:En met een tabel zie je veel beter hoeveel scherptediepte je werkelijk hebt. Die is namelijk ook afhankelijk van de sensor die je gebruikt. En dat weten die letters op het objectief niet. Die moeten dan steeds verschuiven. Erg lastig.
Ik bedoel hier natuurlijk indirect afhankelijk van de sensor. De sensor opzichzelf doet niets. De beeldhoek, afbeeldingsmaatstaf en CoC als gevolg van het gebruik van een ander formaat sensor wel.
Maar hier is ook al genoeg over gezegd...

A.Translator

Bericht door A.Translator » wo okt 07 2009 10:39 am

yoyo schreef: Een uitgeklede body is een uitgeklede body. Dingen die je niet veel gebruikt, zeker een instapper, die laat een fabrikant dan weg.
Dat begrijp ik. Ik klaag ook niet, maar ik ben er intussen wel achter dat ik dit forum beter had kunnen gaan volgen vóórdat ik een camera kocht. En dat ik naar een andere winkel had moeten gaan... Heb notabene met opzet niet online gekocht omdat ik advies wilde.

Plaats reactie

Terug naar “Overig objectieven”