Bij grauw weer fotograferen, welke instellingen?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Bij grauw weer fotograferen, welke instellingen?

Bericht door Patrick » do okt 08 2009 10:52 pm

Nou vind ik hier het paard persoonlijk er niet fraaier op geworden... Het komt nu onnatuurlijk over.

Het blijft lastig dat nabewerken. Ik moet maar weer eens wat minder forum en wat meer Photoshop en zo gaan doen... :huh:

We zij het er denk ik wel over eens dat je een prima basisfoto hebt. Het is aan mijn gebrek aan PhotoShopkwaliteiten te wijten, niet aan de foto op zich.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Foxy

Bericht door Foxy » do okt 08 2009 10:58 pm

Dat bedoelde ik inderdaad Léon. Maar ik ga met Patrick mee, ook in dit geval vind ik de foto niet verbeterd. Nou helpt het niet mee dat het paard heel erg bezweet was van het half uurtje buiten spelen voor het rijden dus de vacht ziet er sowieso raar uit.

Maarre, de eigenlijke vraag was of ik iets aan mijn instellingen kan veranderen om dit te verbeteren of dat ik me neer moet leggen bij dit resultaat bij dergelijk weer.

Patrick
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Patrick » do okt 08 2009 11:11 pm

Foxy schreef:Dat bedoelde ik inderdaad Léon. Maar ik ga met Patrick mee, ook in dit geval vind ik de foto niet verbeterd. Nou helpt het niet mee dat het paard heel erg bezweet was van het half uurtje buiten spelen voor het rijden dus de vacht ziet er sowieso raar uit.

Maarre, de eigenlijke vraag was of ik iets aan mijn instellingen kan veranderen om dit te verbeteren of dat ik me neer moet leggen bij dit resultaat bij dergelijk weer.
De belichting was prima; niets overbelicht of totaal onderbelicht. Je had "levendig" of zo op de camera kunnen selecteren, maar ik zou dat zelf nooit doen. Maakt ook niet zoveel uit in mijn geval, want ik schiet altijd in NEF formaat.

Zoals gezegd: prima materiaal om mee te beginnen te werken.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

yoyo

Bericht door yoyo » do okt 08 2009 11:38 pm

Het contrast stond al maximaal kreeg ik de indruk. Zowel in de hoge lichten als onderin was er al clipping. De verzadiging staat ook al vrij maximaal. Die heiige achtergrond is een gegeven. Die kun je nog wel opwerken, maar of dat zinnig is..?
Overall is het orgineel misschien iets te blauw. Witbalans misschien op bewolkt i.p.v. auto..? Ik heb iets geel toegevoegd...

Ik heb ook wat zitten spelen :
Afbeelding

Orgineel :
Afbeelding

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » do okt 08 2009 11:57 pm

Foxy schreef:Dat bedoelde ik inderdaad Léon. Maar ik ga met Patrick mee, ook in dit geval vind ik de foto niet verbeterd. Nou helpt het niet mee dat het paard heel erg bezweet was van het half uurtje buiten spelen voor het rijden dus de vacht ziet er sowieso raar uit.
Bewerken vanuit een webplaatje geeft nooit die marge wat je nog wel hebt met het NEF-formaat.
(Overigens wel een mooie ingetogen bewerking van Yoyo)

Maar het probleem hier is eigenlijk ook iets anders omdat het licht er niet lekker opzit. Het is wel egaal grauw weer, waarbij het lijkt of je een mooie egale verlichting hebt, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat het licht te weinig vanuit de voorkant op je onderwerp valt.
In een wat grauwe maar toch enigszins "dun" betrokken lucht heb je vanuit de zonkant altijd een hogere concentratie licht, dan vanuit een andere plek. Paard en berijdster staan tegenover de lucht niet goed in het licht.

Verder kan er mogelijk nog wat meer zijn wat invloed heeft op het licht.
Heb je achter je rug toevallig de stallen of het manege-gebouw (de binnenbak)?
Vanuit die positie zou er ook meer licht "van boven" kunnen komen en minder van achteren uit naar voren toe. Ga eens een wei in (maar ja daar heb je weer geen zand), of kies een plek met achter je "open veld". Zodat licht meer vrij van achteren vandaan om je heen naar voren kan komen en houdt de actuele plek in de gaten van waaruit het meest geconcentreerde licht uit de lucht komt. Overdag is dat ergens vanuit het zuiden. Ga dan niet vanuit de noordkant richting zuiden fotograferen.
Sterk overdreven is dat een soort "tegenlicht", ook bij bewolkte hemel, alleen minder opvallend.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Foxy

Bericht door Foxy » vr okt 09 2009 9:23 am

Yoyo, fijne bewerking, hier kan ik me wel in vinden! Had WB idd op auto en niet op bewolkt. Volgende keer even proberen.
Alleen clipping? Wasda?

Léon, dank voor je uitgebreide advies. Ik denk idd dat mijn positie tov het licht niet helemaal goed is. Volgende keer beter op letten en wat meer 'probeerfoto's' maken.

Anne nikond40

Bericht door Anne nikond40 » vr okt 09 2009 9:44 am

Bij het origineel houden Foxy!! Als je de bewerkte zo ziet is jouw origineel toch het beste, vind ik.. Soo nu zijn we weer on-topic! :lol:

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”