Hema en grote afdrukken

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
pepyn

Hema en grote afdrukken

Bericht door pepyn » za okt 10 2009 1:47 pm

Hallo,

Laatst een vergroting besteld bij de Hema 40x60 geloof ik.
Maar als dan de vergroting klaar is bieden ze de foto opgerold in een koker aan. Als ik hem dan in een lijst wil doen, blijf je zien dat de foto opgerold is geweest.... een golvend patroontje. Eigenlijk moeten ze zo'n foto plat afleveren vind ik.
Heeft iemand hier ook al ervaringen mee en eventueel tips om de foto wel strak in het lijstje te krijgen? :?:

thom

Re: Hema en grote afdrukken

Bericht door thom » za okt 10 2009 2:03 pm

Ook als Hema het niet in een koker aanbied zal de foto na enige tijd gaan golven (uitzakken). Als je het echt goed wil doen laat je de foto door een lijstenmaker op Kappa of aluminium lijmen. Het kost je snel zo'n 50 euro's maar het heeft weinig zin om het zelf te doen, te dikke lijm laag, stof enzov.. Je kan ook direct naar een foto-lab gaan, zij werken meestal samen met lijstenmakers en kan je gelijk een goede prijs maken voor het afdrukken, evt lamineren, lijmen en als je wil ook inlijsten.

Groet,
Thom

Arend-ho

Bericht door Arend-ho » za okt 10 2009 2:54 pm

expo, in dit geval den helder, bood mij aan een vergroting van 100 x 75cm op polyester te plakken
kosten 15 euro !
misschien een optie ??
Expo deed het overigens niet zelf...uitbesteding...weet alleen niet aan wie ?!

Arend

Gobert
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Gobert » za okt 10 2009 4:10 pm

Arend-ho schreef:expo, in dit geval den helder, bood mij aan een vergroting van 100 x 75cm op polyester te plakken
kosten 15 euro !
misschien een optie ??
Expo deed het overigens niet zelf...uitbesteding...weet alleen niet aan wie ?!

Arend

Mijn lijstenmaker doet dit allemaal. Ook het verlijmen van canvas is mogelijk. Dan hoef je niet met een baklijst te werken. Niet iedereen is daar nl van gecharmeerd. Ik heb het enkele maanden geleden eens laten doen en moet zeggen da'k zeer gecharmeerd ben van het resultaat (het hangt aan m'n muur).
Ik laat bij een printer-print ook vaak een folie onder hoge druk aanbrengen over de foto ter bescherming.
Mijn lijstenmaker levert evenwel niet aan particulieren.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » za okt 10 2009 4:23 pm

Gobert schreef:Mijn lijstenmaker levert evenwel niet aan particulieren.
Geeft niet joh, we zijn toch MKB-jongens onder elkaar ...

?????
Willem.

Gobert
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door Gobert » za okt 10 2009 6:12 pm

wblink schreef:[quote="Gobert]Mijn lijstenmaker levert evenwel niet aan particulieren.

?????[/quote][/quote]

Ik ben maar een parttime KB'er.
Gobert - La passione passa dal cuore
Eroe Nazionale

wblink
Forumlid
Forumlid

Bericht door wblink » zo okt 11 2009 3:22 pm

Gobert schreef:
wblink schreef:[quote="Gobert]Mijn lijstenmaker levert evenwel niet aan particulieren.

?????
[/quote]

Ik ben maar een parttime KB'er.[/quote][/quote][/quote]

Ahhh, op die fiets.
Zou die lijstenmaker NikonClubNederland niet als klein bedrijfje willen zien?
Willem.

JacTrum
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door JacTrum » zo okt 11 2009 4:03 pm

Ik heb grote foto's voor ik ze inlijstte altijd op karton / aluminium / kunststof geplakt. Ik heb tot 1995 fotowinkels gehad en daar verkocht ik ze in alle soorten en maten. Dus ik dacht "dat spul moet toch nog wel ergens leverbaar zijn!" en heb wat gegoogled. Zie hieronder. Een plaatje van 20x30 cm kost 1,95! Dat ligt dicht in de buurt van wat ik gewend ben.

Ik vind het zelf overigens handiger om 50 x 60 cm. of 70x100 cm. platen te bestellen. Wanneer je er daarvan wat in huis hebt kun je daar zelf uitstekend maatwerk van snijden. Om foto's strak in te lijsten is 0,8 mm al voldoende. Het opplakken zelf is trouwens wel een 'kunstje' dat je even onder de knie moet krijgen, waarbij het belangrijk is het papier in eerste aanzet op de goeie plaats te krijgen en vervolgens ontspannen verder te wrijven met een doek. Het gaat best wel eens fout en dat kost je dan een plaat en een foto, want verkeerd geplakte foto's kun je niets meer mee.

(www.hokaponline.nl)

Zelfklevend karton 0.8mm
[SCANSTICK08] €

Grotere Afbeelding
Zelfklevend karton met schutvel kan op iedere gewenste maat besteld worden. Dit karton kan gebruikt worden voor het opplakken van o.a. posters, foto's, kaarten, etc.

Korting: 5 stuks en meer van gelijke maat minus 5 %
Korting: 25 stuks en meer van gelijke maat minus 10 %

Dikte: 0.8 mm
Lijmlaag: Ja
Maximale maat: 70 x 100
Nikon D700 / Nikon 1.4/50 / NikonAF-S Nikkor 24-70mm 2.8 G ED / Nikon AF-S Nikkor 70-200mm 2.8GII / Micro Nikkor 2.8/105G ED / Nikon Speedlight SB910

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”