Ik wou vanmiddag een foto maken vd lucht waar dan de huizen/bos in een donker contrast staan ... Hoe leg ik dit het best vast en waar leg ik mijn focus?? Ik kon er maar niet echt uitkomen welk diafragma ik moest nemen met welke sluitertijd, en waar ik dus de focus moest leggen ...???? (als je een kleine diafragma neemt om veel scherptediepte te creeeren, groot getal dus, dan heeft de sluiter toch meer tijd nodig om licht te vangen? Maar in dit geval had ik zoveel licht omdat ik er tegenin fotografeer dat ik een mega sneller sluiter moest kiezen 1/1250 anders krijg ik geen detail in de lucht, dit is toch goed gedacht of??)
Mijn vragen in 't kort; Had ik een groot diafragma moeten nemen? f3.5 of f5.6 ofzo ipv f11? En waar leg ik de focus neer bij dit soort foto's?
Foto1 is zoals deze van de camera komt (ik schiet nog gewoon in jpeg yeah yeah now don't shooooot me).
Foto2 heb ik via Gimp automatische kleurversterking gedaan waardoor de lucht wel ineens heeeeeeel anders werd (verschoot ervan ik doe bewerking tot zover ik dat kan op de gok), beetje surrealistich of...??
Foto3 Dit is foto 2 omgezet in z/w en vind dit persoonlijk wel iets hebben zo,ondanks dat ik toch het gevoel heb dat er iets flink mis is ....
Foto1

Foto2

Foto3