Luchtfotografie advies a.u.b.

Plaats hier foto's (gemaakt met een Nikon camera) die je graag wilt laten zien. Het gaat hier om de inhoud van de foto's, en niet zozeer om de technische kwaliteiten.
Plaats reactie
davieson

Luchtfotografie advies a.u.b.

Bericht door davieson » ma okt 12 2009 7:17 pm

Mensen,

Ik wou vanmiddag een foto maken vd lucht waar dan de huizen/bos in een donker contrast staan ... Hoe leg ik dit het best vast en waar leg ik mijn focus?? Ik kon er maar niet echt uitkomen welk diafragma ik moest nemen met welke sluitertijd, en waar ik dus de focus moest leggen ...???? (als je een kleine diafragma neemt om veel scherptediepte te creeeren, groot getal dus, dan heeft de sluiter toch meer tijd nodig om licht te vangen? Maar in dit geval had ik zoveel licht omdat ik er tegenin fotografeer dat ik een mega sneller sluiter moest kiezen 1/1250 anders krijg ik geen detail in de lucht, dit is toch goed gedacht of??)

Mijn vragen in 't kort; Had ik een groot diafragma moeten nemen? f3.5 of f5.6 ofzo ipv f11? En waar leg ik de focus neer bij dit soort foto's?

Foto1 is zoals deze van de camera komt (ik schiet nog gewoon in jpeg yeah yeah now don't shooooot me).
Foto2 heb ik via Gimp automatische kleurversterking gedaan waardoor de lucht wel ineens heeeeeeel anders werd (verschoot ervan ik doe bewerking tot zover ik dat kan op de gok), beetje surrealistich of...??
Foto3 Dit is foto 2 omgezet in z/w en vind dit persoonlijk wel iets hebben zo,ondanks dat ik toch het gevoel heb dat er iets flink mis is ....

Foto1
Afbeelding

Foto2
Afbeelding

Foto3
Afbeelding
Laatst gewijzigd door davieson op ma okt 12 2009 9:36 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Patrick
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *****
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Re: Luchtfotografie advies a.u.b.

Bericht door Patrick » ma okt 12 2009 7:21 pm

Wellicht een goed idee je onderwerpnaam te veranderen; ik denk heel ergens anders aan bij luchtfotografie... :egeek:
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

davieson

Bericht door davieson » ma okt 12 2009 7:24 pm

?? Ik wou proberen de lucht te laten spreken t.o.v. de rest vandaar de titel.. (waarom ik eigenlijk de focus dan zo kort boven t huis leg vraag ik me nu ook af :lol: ) ..

Boldey
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Boldey » di okt 13 2009 3:59 am

Als je de voorgrond als silhouet wilde hebben is dat geslaagd, f11 lijkt me prima, misschien wel hoger gezien de lucht nu erg overbelicht is. Als je niet in jpeg had geschoten had je dat misschien kunnen corrigeren. Maar het is beter er rekening mee te houden tijdens het schieten. Hier moet je dus wat onderbelichten. Misschien een goed idee om je "hoge lichten" stand op de je camera te gebruiken of je goed naar je histogram kijken.

En fotobewerking moet je niet op de gok doen, gewoon veel oefenen en rustig voor gaan zitten, zo ingewikkeld is het eigenlijk niet eens. Ik zie je al helemaal zitten, op een willekeurig knopje drukken en dan :oohh: haha... ik dacht eerst ook dat het zo werkte maar het kan ook precies zoals je wil...

davieson

Bericht door davieson » di okt 13 2009 10:56 am

@ boldey

Bedankt voor je antwoord/tips! Wat betreft de focus, had ik deze dan ergens midden van t beeld in de lucht moeten leggen ? En het is was idd mijn bedoeling de voorgrond als silhouet te laten weergeven.
En euhm de bewerking gaat soms zoals jij het beschrijft idd :lol:

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di okt 13 2009 11:05 am

Focus met de hand, of focus op iets op oneindig ergens op de grond en dan focus vasthouden en herkaderen.
Verder kun je de ISO verder naar beneden zetten, je hebt volgens de EXIF nu ISO 220/24 gebruikt, kan dus lager.
Overigens een vreemde ISO waarde. Officieel komt in het ouderwetse ASA of DIN systeem 24 Din overeen met 200 ASA
(Weergave EXIF in PhotoME).
Vriendelijke groet, Léon Obers

davieson

Bericht door davieson » di okt 13 2009 12:32 pm

@ Leon

Ik probeer hem te snappen, maar lukt me niet haha..

Wat bedoel je met de focus op de grond...en dan herkaderen? Krijg je dan 2 scherpstelpunten (lucht en grond? en dan met een klein diafragma de juist scherptediepte creeeren tussen deze 2 punten?ofwat) Want dan moet ik dat even gauw zien te leren.

Wat betreft de iso heb ik op auto matisch tussen low0.3 -1600, dat 24din zegt me niet zoveel :oops:

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » di okt 13 2009 4:50 pm

Je hebt moeite met focussen. Ja, dat kan ik me voorstellen met lucht als onderwerp, daar werkt je scherpstelling meestal ook niet, dan gaat je camera "hunten" (op en neer gaan met de scherpstelling). Dus je moet scherpstellen op iets van bomen of huizen ergens op de grond waar de autofocus wel op pakt. Maar dat is mogelijk een andere uitkadering als je bijvoorbeeld het middelste scherpstelveldje gebruikt. Dan moet je herkaderen. Dus eerst scherpstellen, de AF-vergrendelknop vasthouden en de compositie uitkadering maken die je wilt, dan doordrukken.

Andere mogelijkheid is een ander scherpstelveldje gebruiken ter hoogte van huizen, bomen op de achtergrond.
davieson schreef: Wat betreft de iso heb ik op auto matisch tussen low0.3 -1600, dat 24din zegt me niet zoveel :oops:
Ik weet niet wat voor camera je hebt, maar van de auto-ISO afhalen, en met de hand op ISO low1 of op ISO 100
Laatst gewijzigd door Léon Obers op wo okt 14 2009 1:28 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

davieson

Bericht door davieson » di okt 13 2009 5:23 pm

Bedankt nu snap ik hem! (niet dat je geen duidelijk antwoord gaf, maar die fotografie taal is me soms nog onduidelijk haha)

Maar dit had ik dus ook gedaan. Ik heb de focus op t puntje van 't middelste huis gelegd dmv een laag scherpstelpuntje(dus niet t middelste) zodat ik anders kon kaderen. Ik heb trouwens een Nikon d-90 + 18-105mm 3.5/5.6.

Rob Smit
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Rob Smit » di okt 13 2009 7:03 pm

Of je zet de auto focus uit...

Plaats reactie

Terug naar “Foto presentaties”