We hebben het nut van een grijskaart even getest in de avondschool cursus fotografie.
Volgende link levert het bewijs...
http://www.photografie.be/index.php/Sof ... eloos.html
Wat mij betreft dus een nuttige aanvulling van de fototas...
Mvg,
Den Door.
Grijskaart, nuttig of waardeloos ?
Re: Grijskaart, nuttig of waardeloos ?
Leuke foto's.
EMdeklerk
EMdeklerk
Als ik me niet vergis gebruik je een grijskaart om een zo ideaal mogelijke belichting te meten, terwijl je voor het vinden van de juiste witbalans een witte kaart moet gebruiken. In het verhaal wordt zowel over belichting als over witbalans door elkaar gesproken en wordt enkel de grijskaart gebruikt. Ik ben nu in de war. 

- keenoncoolstuff
- Clublid
- Ervaringsniveau: ****
- Foto's bewerken toestaan: Nee
- Contacteer:
Je kunt een grijskaart ook gebruiken om je witbalans mee in te stellen. Enige voorwaarde hiervoor is dat de kaart neutraal grijs is, dus geen afwijking qua kleur.joepert schreef:Als ik me niet vergis gebruik je een grijskaart om een zo ideaal mogelijke belichting te meten, terwijl je voor het vinden van de juiste witbalans een witte kaart moet gebruiken. In het verhaal wordt zowel over belichting als over witbalans door elkaar gesproken en wordt enkel de grijskaart gebruikt. Ik ben nu in de war.
Mocht je geen grijskaart of wit stuk papier bij de hand hebben, gebruik dan een grijze stoeptegel of een stukje asfalt. Gaat in 90% van de gevallen goed. En ja, natuurlijk zijn er elegantere methoden.
Bij het witten op een A4tje moet je wel even uitkijken dat het geen ecologisch/milieuvriendelijk/ongebleekt papier is, want je krijgt onherroepelijk blauwere foto's dan de bedoeling is.
Groet, Rob.
All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.
flickr
If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.
flickr