Grijskaart, nuttig of waardeloos ?

Discussies over al het andere dat je bij fotografie nodig hebt. Denk aan tassen, filters, etc.
Plaats reactie
dendoor
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Grijskaart, nuttig of waardeloos ?

Bericht door dendoor » ma okt 12 2009 9:11 pm

We hebben het nut van een grijskaart even getest in de avondschool cursus fotografie.

Volgende link levert het bewijs...

http://www.photografie.be/index.php/Sof ... eloos.html

Wat mij betreft dus een nuttige aanvulling van de fototas...

Mvg,

Den Door.

emdeklerk
Forumlid
Forumlid

Re: Grijskaart, nuttig of waardeloos ?

Bericht door emdeklerk » ma okt 12 2009 9:55 pm

Leuke foto's.

EMdeklerk

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » ma okt 12 2009 10:07 pm

Als ik me niet vergis gebruik je een grijskaart om een zo ideaal mogelijke belichting te meten, terwijl je voor het vinden van de juiste witbalans een witte kaart moet gebruiken. In het verhaal wordt zowel over belichting als over witbalans door elkaar gesproken en wordt enkel de grijskaart gebruikt. Ik ben nu in de war. :huh:

GdP

Bericht door GdP » ma okt 12 2009 10:08 pm

Zeker nuttig!

keenoncoolstuff
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door keenoncoolstuff » do nov 12 2009 1:00 am

joepert schreef:Als ik me niet vergis gebruik je een grijskaart om een zo ideaal mogelijke belichting te meten, terwijl je voor het vinden van de juiste witbalans een witte kaart moet gebruiken. In het verhaal wordt zowel over belichting als over witbalans door elkaar gesproken en wordt enkel de grijskaart gebruikt. Ik ben nu in de war. :huh:
Je kunt een grijskaart ook gebruiken om je witbalans mee in te stellen. Enige voorwaarde hiervoor is dat de kaart neutraal grijs is, dus geen afwijking qua kleur.
Mocht je geen grijskaart of wit stuk papier bij de hand hebben, gebruik dan een grijze stoeptegel of een stukje asfalt. Gaat in 90% van de gevallen goed. En ja, natuurlijk zijn er elegantere methoden.
Bij het witten op een A4tje moet je wel even uitkijken dat het geen ecologisch/milieuvriendelijk/ongebleekt papier is, want je krijgt onherroepelijk blauwere foto's dan de bedoeling is.

Groet, Rob.
All of life’s problems can be solved with two things: duct tape and WD40.
If it moves and it shouldn’t, you need duct tape. If it doesn’t move and it should, you need WD40.

flickr

Plaats reactie

Terug naar “Overige fotoapparatuur”