Hebben deze foto's teveel ruis?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
lucy

Hebben deze foto's teveel ruis?

Bericht door lucy » wo okt 14 2009 10:32 pm

Ik ben net terug van een weekje Amerika. Ik had op de eerste dag te laat door dat de iso nog op 800 stond. (alles was zo spannend) Hebben deze foto's nu teveel ruis?
de foto's zijn onbewerkt.

1) Afbeelding

2) Afbeelding

GdP

Re: Hebben deze foto's teveel ruis?

Bericht door GdP » wo okt 14 2009 10:34 pm

Valt wel mee. Mij stoort het niet.

M.Oorthuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door M.Oorthuis » wo okt 14 2009 10:49 pm

Deze foto's hebben niet veel ruis, maar een hele grote rotzooi aan jpg artifacts.

Wat is dat toch met al die pixel peepers, zeuren om een beetje ruis zeg, Hou je bezig met compositie en betere belichting dat is al 80% van de foto.
http://www.oorthuisfotografie.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do okt 15 2009 2:22 am

Ik heb net anderhalve week terug foto's gemaakt waar ik juist een extra ruisje in heb gezet omdat het anders te "glad"is :lol:
Vriendelijke groet, Léon Obers

Daniël

Bericht door Daniël » do okt 15 2009 7:33 am

Foto's zien er goed uit. Ik kan niks storends zien. Dus lekker houden zo. Gewoon van genieten

lucy

Bericht door lucy » do okt 15 2009 10:14 am

Bedankt voor jullie reacties.
M. Oorthuis, wat voor tips heb jij ten aanzien van de belichting en compositie? Ik ben nu wel benieuwd.

pbreev

Bericht door pbreev » do okt 15 2009 10:10 pm

M.Oorthuis schreef:Deze foto's hebben niet veel ruis, maar een hele grote rotzooi aan jpg artifacts.

Wat is dat toch met al die pixel peepers, zeuren om een beetje ruis zeg, Hou je bezig met compositie en betere belichting dat is al 80% van de foto.
Zonder uit te leggen wat jpg artifacts zijn en hoe je het kunt voorkomen heb je een bijzondere bijdrage geleverd !!

Groet Patrick

PS. Wel wens ik je zoon een gezond leven toe. Gefeliciteerd!

yoyo

Bericht door yoyo » do okt 15 2009 11:54 pm

Ruis..? Ik kan het niet zien. Ik zie wel banding.
Ze zijn vooral erg klein en gecomprimeerd. Maar 42Kb..!
En ik mis vooral pit en scherpte. Je zou ze wat kunnen bewerken..?

Als deze weg moet hoor ik het wel...
Afbeelding

Orgineel
Afbeelding

George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Bericht door George Fennes » vr okt 16 2009 9:09 am

Yoyo dat is tenminste een waardevolle bijdragen waar de TS wat aan heeft, mijn complimenten :P

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

lucy

Bericht door lucy » vr okt 16 2009 7:27 pm

Yoyo, heel erg bedankt voor je reactie. Je bewerking vind ik mooi! Ik heb de foto's onbewerkt geplaatst omdat ik mij afvroeg was of er voor deze foto's teveel ruis in zou zitten. Normaal gesproken zou ik deze foto nooit met iso 800 genomen.
Zelf had ik de foto ook iets bewerkt. In een windows progammatje omdat ik nog geen andere software heb. (tjsa je begint met een spiegelreflex camera en dan blijkt dat er nog veel meer bij komt kijken) Is de foto zo beter?
Afbeelding

ps. ik denk dat ik met het uploaden iets fout heb gedaan zodat de foto erg gecomprimeerd is..

yoyo

Bericht door yoyo » vr okt 16 2009 10:03 pm

lucy schreef:Is de foto zo beter?
ps. ik denk dat ik met het uploaden iets fout heb gedaan zodat de foto erg gecomprimeerd is..
Voor mijn gevoel is hij zo wel beter dan je onbewerkte. Ik zou hem alleen nog iets verscherpen.
Hoe hoger je ISO deste minder kleurverzadeging een beeld vaak heeft. Dat moet je dan een beetje corrigeren. Het beeld was ook onderbelicht en dat moet je voor een goed eindresultaat ook corrigeren. Overigens moet je de volgende keer proberen te voorkomen dat je zo onderbelicht. Onderbelichten kost je informatie die je niet terugkrijgt. Verlies je heel veel dan ga je dat na je correcties zien als posterisatie. En in de schaduwen gaat de eventueel aanwezige ruis meer opvallen.

Die banding (je ziet echt gegroepeerde vierkantjes) komt volgens mij door de sterke compressie. Je laatste bestand is ook weer zo klein, 52Kb.
Ik weet niet hoe jij je foto's verkleind of waar je ze naartoe upload. Als ze al zo klein zijn voor je ze upload zit het bij je instellingen tijdens het verkleinen/wegschrijven van je foto's.

lucy

Bericht door lucy » vr okt 16 2009 10:25 pm

Yoyo, geen idee waarom ze zo klein worden, of wat ik verkeerd doe. Op mijn computer is de foto 751 KB. Ik upload ze hoogste kwaliteit naar picasa alvorens ik ze hier op het forum plaats. Je informatie is wederom erg zinvol voor mij. Ik moet nog veel leren. Ik heb de foto in A stand genomen. En meestal heb ik de camera op 'hoge lichten' staan om te zien dat ik niet overbelicht. Iets wat in het begin nogal vaak gebeurde.

yoyo

Bericht door yoyo » za okt 17 2009 12:35 am

lucy schreef:Op mijn computer is de foto 751 KB. Ik upload ze hoogste kwaliteit naar picasa alvorens ik ze hier op het forum plaats.
En meestal heb ik de camera op 'hoge lichten' staan om te zien dat ik niet overbelicht. Iets wat in het begin nogal vaak gebeurde.
Dan gaat er dus iets mis bij het uploaden naar Picasa of even daarna. Misschien dat Picasa zo erg comprimeert of dat je een link naar een kleinere versie linked. Ik gebruik Picasa niet, dus kan je daar niet bij helpen.
Staar je niet blind op de hoge lichten blicky's. Als je een heel groot contrast hebt met bijvoorbeeld een heel fel onderwerp in beeld dat secundair is dan ontkom je er soms niet aan om die gewoon te laten clippen. Als je bijvoorbeeld 's avonds een felle lamp in beeld hebt dan moet je die meestal laten clippen, omdat anders de rest van je foto te donker wordt. Leer vooral een histogram te 'lezen'.
Zorg dat zoveel mogelijk informatie rechts in je histogram staat. Net tegen de rand (clippen) aan. Heb je veel felle punten in beeld dan laat je het histogram gewoon clippen en zorg je dat er wel een bergje heuvelaf loopt aan de rechterkant van je scherm. Als je het veel doet weet je na een tijdje precies hoe het histogram er in een bepaalde situatie uit hoort te zien.
Bij twijfel kun je ook een belichtingstrapje maken. Dan kies je later de best belichte foto in je selectie/nabewerking.
http://www.dpreview.com/learn/?/key=histogram

lucy

Bericht door lucy » za okt 17 2009 7:44 pm

Yoyo, nogmaals bedankt voor je reactie. Ik zal kijken wat ikzelf kan ontdekken wat ik fout doe bij het uploaden van mijn foto's. Ook ga ik mij verdiepen in het lezen van histogrammen. Je informatie is heel duidelijk. Dit helpt mij weer aardig op weg! Dank je wel.
Lucy

Tobias

Bericht door Tobias » zo okt 18 2009 7:21 am

Toen ik dit draadje opende en de foto's bekeek is me de ruis enzo niet opgevallen. Vooral foto 1 vind ik wel wat hebben. De compositie spreekt me aan en het wolkendek maakt het beeld. Wat is mistte was het contrast en meer kleur om de foto nog aansprekender te maken.

Door lezend kwam ik bij de bewerking van yoyo. Zo'n zetje had deze opname nodig om hem boven het maaiveld te doen uitsteken.

Mooi voorbeeld hoe je samen de hobby kunt verbeteren.

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”