Schoolfotografie, wel of niet?

Wanneer u vragen heeft over foto's dan wel het fotograferen zelf, of wanneer u juist tips daarover heeft, dan kunt u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Vrouwenhof

Schoolfotografie, wel of niet?

Bericht door Vrouwenhof » ma okt 19 2009 11:42 am

Wij wonen in een klein dorp en de directie van de lokale basisschool (waar onze twee kids ook op zitten) heeft gevraagd om dit jaar de schoolfoto's voor onze rekening te nemen.
Prima, alleen hebben we thuis nu een levendige discussie, ik zal 'm met jullie delen :D

Optie 1:
Per kind meerdere variaties uitwerken (zw/w etc.) en dan via Oypo o.i.d. online zetten. Voordeel is dat je dan niet al te veel werk hebt, bestellen en afrekenen gaat allemaal via internet.
Bijkomend meer mogelijkheden om meer foto's per kind te verkopen plus de mogelijkheid voor de ouders om posters, mokken etc. te bestellen.

Optie 2: "Ouderwets" printen, meegeven met de ouders en centjes ontvangen in envelopjes.

Ikzelf ben absoluut voor optie 1, ok je levert wat marge in aan Oypo, maar hebt verder geen sores aan de afhandeling. Denk zelf dat je zo ook meer kunt verkopen. Daarnaast weegt de misgelopen marge aardig op tegen de kosten die je hebt voor doorzichtige "onscanbare" enveloppen, niet afgenomen foto's etc.
Mijn vrouw daarentegen is voor optie 2, zij denkt dat ouders alleen maar bestellen/kopen als ze de foto effectief in handen krijgen. Bestellen via internet is toch vaak 'oh ja, dat zal ik nog wel een keertje doen'.

Graag jullie ervaringen, zijn er mensen die hier al ervaring mee hebben opgedaan?

Groetjes

Albert

Hans Braakhuis
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Re: Schoolfotografie, wel of niet?

Bericht door Hans Braakhuis » ma okt 19 2009 11:58 am

Waarschijnlijk klopt je redenering.
Bij de Nikon Club hebben we ruim 830 leden, waarvan er ongeveer 350 op dit forum herkenbaar zijn. De anderen zijn of digibeet of vinden het teveel moeite.

Jolanda
Clublid
Clublid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Bericht door Jolanda » ma okt 19 2009 12:02 pm

Zelfde hier aan de hand gehad. Ik heb overigens gepast toen ze me vroegen om de schoolfoto's te maken...

Ik kreeg de schoolfoto van Elyne in handen (1 A5, stuk of wat pasfoto's) met een envelopje. Tja, dan krijg je die foto en denk je toch die moet ik ook hebben. Dus geld in envelopje gestopt en niets over gezegd. Kwaliteit vond ik zozo, Elyne stond er ook niet echt mooi op. Maar ja hé, tis die schoolfoto die je ieder jaar MOET hebben.

Dus: gewoon je vrouw volgen en optie 1. Zorg wel voor goede prints (profotonet).

overigens kun je ze daarna toch nog op Oypo zetten voor evt. bijbestellingen?

Groeten,

Jolanda
click voor mijn foto's op flickr.

Dryade

Bericht door Dryade » ma okt 19 2009 12:14 pm

Ik zou ook voor optie 2 gaan. De afdrukken vallen thuis ook beter op. Dan wanneer je ze op internet moet gaan opzoeken. Op internet wordt veel gauwer vergeten om te gaan kijken. De ouders worden er vaker aan herinnerd als je de afdrukken meegeeft. Bv. bij ons staan ze altijd op de piano en elke keer al je erlangs loopt zie je ze. Opa 'en Oma's reageren dan ook gauwer dat ze een afdrukje willen hebben.

Bij te veel keuze zoals bij optie 1 weten heel veel mensen niet meer wat ze willen en vergeten een bestelling te doen.

MartijnM
Clublid
Clublid

Bericht door MartijnM » ma okt 19 2009 1:01 pm

Waarom geen combinatie van beide opties? Lever de foto in enveloppe af en vermeld daarbij de site waar ze er meer (of andere fotoproducten) kunnen bestellen als ze daar behoefte aan hebben...
Buy film, not megapixels...

Vrouwenhof

Bericht door Vrouwenhof » ma okt 19 2009 1:06 pm

MartijnM schreef:Waarom geen combinatie van beide opties? Lever de foto in enveloppe af en vermeld daarbij de site waar ze er meer (of andere fotoproducten) kunnen bestellen als ze daar behoefte aan hebben...
Daar zit 'm nu net de kneep, als je voor het traditionele printen gaat zit je met een partij werk van heb ik jou daar! Alles printen, sorteren, envelopjes doen etc. Ook het 'afval' van niet afgenomen foto's blijft bestaan.
Dat wil ik nu juist voorkomen met de online aankopen.

Thanks!

Albert

Riemke
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Riemke » ma okt 19 2009 1:08 pm

Zoveel mensen, zoveel wensen :D Ik zou in deze moderne tijd voor het gemak van Oypo kiezen. Je hoeft geen bewerkingen te maken, want bij Oypo kun je zelf de foto bij bestelling omzetten in Z/W of sepia. De foto's van Oypo worden keurig bij Profotonet afgedrukt, dus je hebt prima kwaliteit. Goed je betaalt wat aan Oypo, maar daar kies je voor.
Je zit nu commercieel gezien in een prima tijd. Sinterklaas en Kerst naderen, dus wat is nou leuker dan een koffiebeker met een foto van je kind of kleinkind? Daar kun je reclame voor maken bij de ouders en jij verdient er zijdelings dan ook nog wat extra's aan.

Als je kiest voor optie 2 heb je denk ik veel administratieve rompslomp. Niet alle ouders nemen het hele setje af, je moet achter betalingen aan enz., enz.
Mocht je voor deze optie gaan.....Profotonet biedt in de afdrukmogelijkheden ook schoolfotosets aan. :D

In ieder geval heel veel succes!
The single most important component of a camera is the twelve inches behind it.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » ma okt 19 2009 3:34 pm

Er zitten haken en ogen aan bepaalde werkwijzen.

Om de beste omzet te genereren bij schoolfotografie moet je het de mensen aan wie je verkoopt en met wie je samenwerkt (de school) makkelijk maken (niet jezelf makkelijk maken). Bedenk daarbij dat "makkelijk" net zo goed tegen je kan werken, omdat er te weinig stimulans kan uitgaan om foto's te kopen. Ik betwijfel daarom ten zeerste of je een maximum aan verkooprendement hebt als mensen enkel foto's online kunnen bekijken en van daaruit hun bestellingen kunnen doen.
Mensen die te laks zijn om moeite te doen, bestellen dan al sowieso niks. Er zit ook minder menselijke emotie om foto's online te bekijken.

Die emotionele kant is veel sterker, als mensen direct werkelijk afdrukken reeds thuis in het handje krijgen. Ze hebben de foto's dan reeds in huis, kunnen de werkelijke kwaliteit beoordelen en moeten binnen de gebruikelijke verkoopwijze hoe dan ook actie ondernemen. Laks zijn, en niet reageren binnen 7 dagen, dus foto's niet teruggeven aan de school, impliceert dat ze die volgens de voorwaarden die een schoolfotograaf meestal hanteert, ze die foto's gewoon gekocht hebben. Dus ze moeten ofwel de foto's teruggeven, ofwel als ze ze wel mooi vinden de actie ondernemen om gewoon te betalen.

Dus er wordt gewoon 100% actie gevraagd bij het in de hand meegeven van foto's thuis, tegenover een "maar afwachten" actie als je moet vertrouwen op een volledige vrijblijvendheid van enige actie bij online aanbieden van foto's ongeacht of ze positief of negatief reageren.

Dan komt het volgende als je foto's in een enveloppe meegeeft, en verlangt betalingen via geld in een enveloppe terug te krijgen. Een betaalwijze van geld in een enveloppe is iets wat een school doorgaans helemaal niet prettig vind. Want het kost een hoop werk voor de school om bij te houden wie wat betaald heeft en of er wel voldoende inzit in een enveloppe.
Je verliest als fotograaf ook het totale overzicht wie wat betaalt, omdat de praktijk is dat ouders niet altijd met gepast geld aankomen en er dan met andere enveloppen op school wordt gekeken hoe die ouders dan weer geld terug te geven, wat uit andere enveloppen wordt gehaald.
Bovendien is er -zeker tegenwoordig- een erg groot risico dat bij verzameling van al dat "kasgeld" als omzet van een complete school, inbraken worden gepleegd op scholen die er met de volledige "resette" van doorgaan. Scholen willen dat risico niet.

Doorgaans werken schoolfotografen dan ook met een eenmalige incasso, of acceptgiro om al dit soort risico's uit te sluiten.

De beste methode is dan ook, wel een enveloppe mee naar huis geven met een basisset aan foto's (3 of 4), met een goede logistieke verwerking, met op naam gestelde enveloppen van de leerling met eenmalige incasso of acceptgiro.
Zodat de school zelf er het minste werk aan heeft en het minste risico. Je als fotograaf ook exact weet wie wel en niet betaald heeft en er maatregelen op kunt treffen.

Nabestellingen zou je dan het makkelijkste wel weer online kunnen doen. (Door de ouder met wachtwoord in te loggen waarbij het wachtwoord reeds genoteerd is bij het op naam gestelde setje wat reeds is afgeleverd).

Overigens verwacht geen filnke bergen met nabestellingen hoor. Wie en wat er bijbesteld wordt, kan ook wel eens verbazing oproepen afhankelijk waar de school gelegen is en van welke sociale klasse de leerlingen en ouders zijn samengesteld. Je verwacht het misschien niet, maar mensen vanuit volkswijken zijn dikwijls erg goede nabestellers. (Foto's voor oma's, opa's, ooms, tantes).

Last but not least. Afgezien van de logistiek (waar velen zich op verkijken), is het belangrijk dat je goede foto's maakt, en goede sociale vaardigheden hebt om met kinderen en mensen om te kunnen gaan. Dat staat voorop. Daar is de omzet (inclusief nabestellingen) aan gerelateerd. Dan komen er ook weinig fotosetjes terug (bij mij circa 2-3%).
Vriendelijke groet, Léon Obers

evertfoto

Bericht door evertfoto » di okt 20 2009 12:35 pm

Optie 2, omdat men voor zijn/haar geld iets in handen wil hebben.
En aangezien het een klein dorp is, zullen het niet al te veel opnamen zijn.
Ga voor kwaliteit en niet voor "gemakkelijk". Als je het goed doet volgen er
misschien nog meer opdrachten. Laat de opnamen afhalen en hang dan op de achtergrond
enkele vergrotingen die in het oog springen. Kijken doet verkopen!

psilin
Forumlid
Forumlid

Bericht door psilin » di okt 20 2009 5:52 pm

Hans Braakhuis schreef:Waarschijnlijk klopt je redenering.
Bij de Nikon Club hebben we ruim 830 leden, waarvan er ongeveer 350 op dit forum herkenbaar zijn. De anderen zijn of digibeet of vinden het teveel moeite.
Ik neem aan dat je de avatar bedoeld. Dan vergeet je de optie dat het een bewuste keuze kan zijn om niet vol herkenbaar in beeld te staan.

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » di okt 20 2009 5:58 pm

Nee, wat Hans schrijft, klopt. De club heeft ongeveer 830 leden, waarvan er nu 350 een donkerblauw kleurtje hebben.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

SwederD70
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: ****
Contacteer:

Bericht door SwederD70 » di okt 20 2009 6:14 pm

Om hoeveel kinderen gaat het eigenlijk....?? 10...? 30....100?
Als je bijv. 100 hebt dan is het idd een hele klus om alles handmatig te doen en bij te houden. Maar zijn het er 10 dan is het nog wel te overzien.
Niet Ziet Jij Wat Zie Zie, Ik Ik

https://www.flickr.com/photos/roder16078/

Marco

Bericht door Marco » di okt 20 2009 6:43 pm

Cees Laarman schreef:Nee, wat Hans schrijft, klopt. De club heeft ongeveer 830 leden, waarvan er nu 350 een donkerblauw kleurtje hebben.
En wat moet de TS verder met zo'n stelling ?

Ik zou de ouders de mogelijkheid geven te kiezen voor een van de 2 optie's.
Wie optie 2 kiest, wel de mogelijkheden van Oypo meegeven bij de afdrukken, om achteraf nog extra's te kunnen bestellen.

Succes met je opdracht !

Plaats reactie

Terug naar “Vragen en tips over foto's en fotograferen”