Nikkor 24-70 2.8; zoomring stroef?

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
George Fennes
Clublid
Clublid
Ervaringsniveau: *
Foto's bewerken toestaan: Ja

Re: Nikkor 24-70 2.8; zoomring stroef?

Bericht door George Fennes » do okt 22 2009 12:26 am

Léon Obers schreef:
Marco schreef:On topic, alles was toch al gezegd ? :mrgreen:
Eigenlijk is helemaal niet alles gezegd. Ik vind dat Georges gewoon gelijk heeft.
Alleen verzanden de reacties inderdaad in "alles is al gezegd" en verder gebeurd er niks. Geen, actie niets.
Zo'n draad bloed dood zonder resultaat. Daarmee worden die problemen niet opgelost en komt de gebruiker, nog Nikon verder.

Ik probeerde in een andere draad met een reactie een insteek te maken hoe als voorbeeld zoiets bij iemand met een Canon daarmee eens startte, en met succes daar verder mee kwam. Niet één opmerking op die reactie.
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 58#p309258

Ik zou zeggen, ga met een clubje bij elkaar zitten om een plan de campagne te maken om gestructureerd wat zaken op een rij te zetten, voor mijn part een aparte website op te zetten die gericht is om dit probleem aan te pakken, zoek contact internationaal, en bel Nikon daarna op om tot een tot een gesprek te komen hoe verder te komen met een open brede communicatie met respect voor elkaars doelen maar zonder je eigen doelen dan maar geheel weg te strepen.

Klantgericht denken vanuit een bedrijf vergt tegenwoordig iets anders als wat er nu gebeurd. Nikon moet inzien dat een brede discussie en ideeën uitwisseling tussen klant en bedrijf veel meer oplevert dan een houding die nu kennelijk wordt uitgedragen of alles maar normaal is en er eigenlijk niks aan de hand is.

En als je dan uiteindelijk open met elkaar een gesprek hebt met Nikon moet dat niet een vrijblijvend gesprek zijn, maar eentje waar verdere bindende afspraken gemaakt worden in de uitwisseling bijv. met Nikon Japan en daar terugkoppeling van wilt hebben. Dan beleg je weer een nieuwe "vergadering" om de zaken met elkaar door te nemen enz.
Bedankt Léon tenmiste één die mij begrijpt :wink:

Groetjes George :D
Blijf het objectief bekijken

Marten
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Marten » do okt 22 2009 8:21 am

Een compilatie van actieplannen:
George Fennes schreef:Wat die brandbrief betreft, zou het mogelijk zijn dat alle forumleden die geklaagd hebben, bij mij hun klachten schriftelijk/email zouden inleveren. Dan wil ik ze verder wel bundelen en opsturen naar Nikon Nederland/Europa/Japan.
George Fennes schreef:Alleen we moeten een vuist kunnen maken tegen Nikon en zo voor degenen die door een slecht product benadeeld zijn door Nikon hier een genoegdoening uit kunnen halen. Als niemand zijn mond opendoet zal er niets veranderen.
George Fennes schreef:In het verleden heb ik ook dingen kunnen regelen en nog probeer ik dingen te regelen.
Soms rechtstreeks met Beverwijk en anders door mensen met klachten met de juiste personen in contact te brengen.
Dus zou ik in feite behulpzaam willen zijn om mensen te bundelen die klachten hebben en zo een weg te vinden om Nikon tot actie te bewegen.
"Brandbrief", "vuist maken tegen Nikon", "dingen regelen"...
Vertel George. Hoe staat het met al die plannen?
Welke dingen probeer je te regelen? En die brandbrief waar je het over had, is die al opgesteld?

Cees
Forumlid
Forumlid

Bericht door Cees » do okt 22 2009 9:26 am

George Fennes schreef: Velen zijn hier niet tevreden mee en daar wil ik proberen iets aan te doen.

Groejes George :D

George, afgelopen zaterdag waren er ook een aantal 24-70 gebruikers mee naar de Botlek. Geen onvertogen woord gehoord. Het aantal objectieven waar wat mis mee is, is een klein percentage van de geleverde. Anders was het zowel bij Evert van Stijn in Beverwijk als in Lijnden wel bekend dat er iets fundamenteel mis zou zijn met dit objectief.
Jij kent Evert goed, bel hem op en vertel wat je ervan vindt, maar vraag vooral ook even wat hij vindt!
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

George Fennes
Clublid
Clublid

Bericht door George Fennes » do okt 22 2009 9:30 am

Marten schreef:Een compilatie van actieplannen:
George Fennes schreef:Wat die brandbrief betreft, zou het mogelijk zijn dat alle forumleden die geklaagd hebben, bij mij hun klachten schriftelijk/email zouden inleveren. Dan wil ik ze verder wel bundelen en opsturen naar Nikon Nederland/Europa/Japan.
George Fennes schreef:Alleen we moeten een vuist kunnen maken tegen Nikon en zo voor degenen die door een slecht product benadeeld zijn door Nikon hier een genoegdoening uit kunnen halen. Als niemand zijn mond opendoet zal er niets veranderen.
George Fennes schreef:In het verleden heb ik ook dingen kunnen regelen en nog probeer ik dingen te regelen.
Soms rechtstreeks met Beverwijk en anders door mensen met klachten met de juiste personen in contact te brengen.
Dus zou ik in feite behulpzaam willen zijn om mensen te bundelen die klachten hebben en zo een weg te vinden om Nikon tot actie te bewegen.
"Brandbrief", "vuist maken tegen Nikon", "dingen regelen"...
Vertel George. Hoe staat het met al die plannen?
Welke dingen probeer je te regelen? En die brandbrief waar je het over had, is die al opgesteld?
Beste Marten, gezien het niet mijn klachten zijn, maar die van mijn mede club/forum-leden heb ik hun gegevens nodig om iets te kunnen doen.
Dingen die ik al geregeld of behulpzaam bij ben geweest weten de desbetreffende club/forum-leden zelf wel, hoef ik niet aan de grote klok te hangen.
Maar sommige dingen kan ik niet alleen en daarom een vuist maken doe je met z'n allen.
Zo te zien berusten de meeste van de klagers in hun situatie :wink:

George Fennes
Clublid
Clublid

Bericht door George Fennes » do okt 22 2009 9:35 am

Cees Laarman schreef:
George Fennes schreef: Velen zijn hier niet tevreden mee en daar wil ik proberen iets aan te doen.

Groejes George :D

George, afgelopen zaterdag waren er ook een aantal 24-70 gebruikers mee naar de Botlek. Geen onvertogen woord gehoord. Het aantal objectieven waar wat mis mee is, is een klein percentage van de geleverde. Anders was het zowel bij Evert van Stijn in Beverwijk als in Lijnden wel bekend dat er iets fundamenteel mis zou zijn met dit objectief.
Jij kent Evert goed, bel hem op en vertel wat je ervan vindt, maar vraag vooral ook even wat hij vindt!
Cees dan vraag ik mij af hoe we aan die bijna 30% klachten komen :wink:
Waren dan alleen degenen mee die tot de 70% hoorden die geen klachten hadden :lol:
Maar als initiatief om iets aan de situatie te doen niet wordt gewaardeerd, is dat voor mij geen probleem hoor.
Of is het zo dat de NCN geen slecht imago wil krijgen bij Nikon :oops:

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » do okt 22 2009 9:49 am

Onbegrijpelijke reactie, George.
Cees doet je een prima suggestie aan de hand:
Cees Laarman schreef:Jij kent Evert goed, bel hem op en vertel wat je ervan vindt, maar vraag vooral ook even wat hij vindt!
en jou antwoord is:
George Fennes schreef:...Maar als initiatief om iets aan de situatie te doen niet wordt gewaardeerd, is dat voor mij geen probleem hoor.
Ken je dit gezegde?
http://www.onzetaal.nl/advies/gespin.php

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Bericht door Léon Obers » do okt 22 2009 10:15 am

Ach, er zijn veel meer "foute" 24-70mm/2.8 lenzen dan menigeen erg in heeft. Het wordt door veel gebruikers simpelweg niet opgemerkt omdat ze er schijnbaar blind voor zijn. Op dpreview de camerabesprekingen / reviews waarbij zo'n lens gebruikt wordt zie ik bij de full res beelden van een aantal opnamen de lensfouten zo zitten waarbij ik achter de oren krab.
Geen woord erover in het artikel zelf.

Full res beeld van de volgende opname bij 38mm. Kijk in de uiterste hoeken en dan met name rechtsboven. Als dat nu bij volle opening zou zijn, OK, kan ik me voorstellen. Maar beslist niet bij de gebruikte f 7.1
http://a.img-dpreview.com/gallery/nikon ... c_3070.jpg

Ander voorbeeld opname op 70mm, met een diafragma van nota bene f 9.0. De scherptediepte voor in de verte moet met deze opening zodanig groot zijn dat alles van links naar rechts scherp is. De scherpte links is beslist iets minder, maar rechts valt het nog veel sterker op. Kun je nagaan wat er aan kwaliteit overblijft bij volle opening. Sorry, maar met dit soort kwaliteit zou ik daar mijn goede geld niet aan spenderen. http://a.img-dpreview.com/gallery/nikon ... c_0157.jpg

3e voorbeeld op 48mm diafragma f 5.6 met een wel heel vreemd scherpteverloop aan de bovenkant voor delen die niet in focus zijn, alsof er een verticale beweging heeft plaats gevonden. Dat zou in de gegeven omstandigheid van binnenopname een mogelijkheid kunnen zijn als een langzame sluitertijd was gebruikt, maar niet met een 1/100 sec. belichtingstijd en waarbij er net onder in het centrum helemaal niets van die "bewegings-onscherpte" is terug te vinden.
http://a.img-dpreview.com/gallery/nikon ... c_4012.jpg

Vreemd genoeg zijn er ook opnamen (review Nikon D3x) die wel voldoen. Of daarbij dan een ander exemplaar lens is gebruikt, of dat fouten afhankelijk zijn van bepaalde zoom-instellingen is dan maar gissen. Vast staat dat de 3 hiervoor gegeven voorbeelden bij de die gebruikte werkdiafragma's voor mij onder de maat zijn voor een lens die zoveel kost.
Vriendelijke groet, Léon Obers

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » do okt 22 2009 10:42 am

Cees Laarman schreef:Het aantal objectieven waar wat mis mee is, is een klein percentage van de geleverde. Anders was het zowel bij Evert van Stijn in Beverwijk als in Lijnden wel bekend dat er iets fundamenteel mis zou zijn met dit objectief.
Cees, nu val jíj in herhaling. Ik wijs op wat ik hier eerder over gezegd heb:
http://www.nikon-club-nederland.nl/foru ... 05#p308455

Ik heb een D60 met het zgn. knipperende schermpjes-probleem. Dat is hier op het forum besproken. Ik herinner me goed dat ik mijn eerste camera met dat probleem weer heb ingeleverd in de winkel. Die ging "DOA" terug naar Nikon (is dus een duidelijk signaal lijkt mij). Met de tweede had ik het ook. Nou ja, jammer dan, dan zet ik die oogherkenningsfunctie wel uit. Intussen zie je op fora meer vragen komen. Ook toen 'herkende' Nikon het probleem pas nadat George actie had ondernomen! Dat was een geheel onbaatzuchtige actie, maar heeft wel de ogen van de medewerkers van het NSP in Beverwijk geopend.

Ik vind de wijze waarop George nu wordt bejegend niet gepast. Wellicht chargeert hij het verhaal, maar hij denkt wel oplossingsgericht, terwijl anderen alleen de knuppel in het hoenderhok gooien.

Ik vind dat je met de enquête van Marten niet kunt onderbouwen dat er iets fundamenteel mis is, maar je kunt er wel aan aflezen dat er in ieder geval ten aanzien van dit objectief buiten verwachting veel mensen in meer of mindere mate problemen ervaren. Dat wordt nu door anderen weer gebagatelliseerd. Zoals ik al aangaf lijkt mij dat bezitters van het objectief die een probleem (denken te) hebben baat zouden hebben bij het feit dat in Beverwijk in ieder geval bekend is dat er bij meerdere mensen vergelijkbare klachten zijn gesignaleerd, in plaats van dat iedereen daar weer van voor af aan met z'n verhaal moet beginnen. George heeft zich bereid getoond dit namens de 'klagers' te doen, maar krijgt kennelijk niet veel materiaal aangeleverd en wel de kous over de kop van anderen. Zoals gezegd, dat vind ik niet chique.

Maar er kan nog iets anders aan de hand zijn: mensen zeggen wel dat ze problemen hebben, maar als puntje bij paaltje komt laten ze het er maar bij zitten, omdat ze het eigenlijk het sop de kool niet waard vinden. Ook ik ben met mijn D60 uiteindelijk niet naar Beverwijk gegaan, hij werkt zo ook en, poeh, wat een hoop gedoe om daar helemaal heen te rijden!

Tja George, als meer mensen zo in elkaar zitten als ik, dan is het misschien ook parels voor de zwijnen om je nek uit te steken.
Ik weet ook nog een gezegde:
http://www.dbnl.org/tekst/stoe002nede01 ... 1_2248.htm

George Fennes
Clublid
Clublid

Bericht door George Fennes » do okt 22 2009 11:06 am

Marten schreef:Onbegrijpelijke reactie, George.
Cees doet je een prima suggestie aan de hand:
Cees Laarman schreef:Jij kent Evert goed, bel hem op en vertel wat je ervan vindt, maar vraag vooral ook even wat hij vindt!
en jou antwoord is:
George Fennes schreef:...Maar als initiatief om iets aan de situatie te doen niet wordt gewaardeerd, is dat voor mij geen probleem hoor.
Ken je dit gezegde?
http://www.onzetaal.nl/advies/gespin.php
Marten het gezegde veel geschreeuw en weinig wol is geheel voor jouw eigen rekening.
Persoonlijk vind ik dat ook van weinig tot geen repect getuigen naar mijn persoon toe.
Behalve deze opmerkingen, wat heb jij in het verleden tot heden voor de club betekend?
Vraag je dat zelf maar eens af voordat je iemand belachelijk probeert te maken.
Dit zegt meer over je eigen instelling dan over mij.
De weg die ik wil bewandelen om een bepaald resultaat te bereiken, mag ik hopenlijk zelf wel uitmaken en hoeft mij niet door anderen gedicteerd te worden.
Net als wat Léon zegt zijn er heel wat meer foute 24-70mm 2.8 VR objectieven in omloop dan nu bekend is.
Soms zien de gebruikers dat zelf niet en zullen ze niet klagen en komen wij dat ook nooit te weten.
Nikon zal het tot in de tenen blijven ontkennen dat er problemen zijn met de 24-70mm 2.8 VR en waarom?
a. het is hun paradepaardje en toegeven dat er fundamenteel iets mis is, is gezichtsverlies en speelt de concurent in de kaart.
b. wat dacht je dat als Nikon gaat toegeven dat er wel wat aan dit objectief mankeert, wat dit voor resultaat zal hebben?
Iedereen die dit objectief heeft zal kritisch gaan kijken en fouten kunnen ontdekken, met als resultaat dat Nikon overspoelt gaat worden met garantieclaims.
Daar zit Nikon nu echt niet op te wachten.
Het zal hun veel geld kosten om deze claims in behandeling te nemen en het imago van Nikon zal een vreselijke opduvel krijgen.
Daarom wil ik gegevens verzamelen, deze bundelen en Nikon hier mee confronteren.
Met een gewoon gesprek kom je er niet, dat wordt afgewimpeld als incidenteel.
Dus denk de volgende keer eerst goed na voordat je van die denigrerende opmerkingen plaatst.
Verder is Nikon Beverwijk niet de partij om zaken mee te doen in dit opzicht.
Nikon Beverwijk is een op zichzelf staande organisatie die garantiewerk mag uitvoeren voor Nikon en wel op de voorwaarden die Nikon stelt.
Het zou niet eerlijk zijn om Evert van Stijn mijn vriend voor het karretje te spannen om uitspraken te laten doen die de relatie van hun bedrijf met Nikon Nederland/Europa zouden kunnen schaden.
Zeker als dit muisje nog een staartje kan krijgen.
En uitspraken die Evert in de privé sfeer aan mij doet, zal ik zeker niet hier op het forum publiceren, dat zou niet netjes zijn.
Dus de sugestie vraag het aan Evert is hier niet aan de orde en kan vanwege de beperkingen geen enkele toegevoegde waarde hebben in onze strategie.
Mijn vriendschap met Evert ga ik niet in de waagschaal stellen voor belangen van derden, dat moge duidelijk zijn.

Marten
Forumlid
Forumlid

Bericht door Marten » do okt 22 2009 11:18 am

George, ik wens je oprecht alle succes met je acties.
Hoop het resultaat t.z.t. hier te vernemen.
groet,
Marten

Grojan
Forumlid
Forumlid

Bericht door Grojan » do okt 22 2009 11:39 am

George, de 24-70 heeft geen VR :wink: .

Groeten Jan.

slofsky

Bericht door slofsky » do okt 22 2009 11:45 am

Beste George,
Omdat ik net zo verbolgen resp. verontwaardigd ben als jij over hetgeen er nu al maanden over dit objectief wordt geschreven en er ook eerlijk gezegd geen nieuwe argumenten zijn aangebracht, kan ik niet anders doen dan je mijn hulp aanbieden in de organisatie van e.e.a.

nee ik heb het objectief niet, ja ik heb het in mijn favoriete fotozaak al zo vaak in mijn handen gehad dat het bijna een tweede hands objectief geworden is. Toch gezien de al meer dan een jaar durende discussie durf ik het niet aan het te gaan kopen. Geen zaak van financiën maar gewoon de moed niet. Als je pech hebt gaat een banaan af die op je gericht is. Ook een oud Nederlands gezegde.

Dus ja zo gauw Nikon iets onderneemt, weet ik tenminste wat ik als potentiële koper mag verwachten.
Laat maar weten of ik iets in dezer voor je kan doen.
Groet
Slofsky

George Fennes
Clublid
Clublid

Bericht door George Fennes » do okt 22 2009 11:56 am

Grojan schreef:George, de 24-70 heeft geen VR :wink: .

Groeten Jan.
Jan ik schaam mij diep :oops: :oops: :oops: bedankt voor je correctie.
Kan je zien dat ik het objectief zelf niet bezit.
Ik ging er van uit dat Nikon op zijn nieuwe objectieven VR had zitten, dus niet.

Isflicka

Bericht door Isflicka » do okt 22 2009 12:03 pm

Hallo Léon,

Met een D3x zakt bijna elk objectief door het ijs....

Groet,

Hulda

Léon Obers schreef:Ach, er zijn veel meer "foute" 24-70mm/2.8 lenzen dan menigeen erg in heeft. Het wordt door veel gebruikers simpelweg niet opgemerkt omdat ze er schijnbaar blind voor zijn. Op dpreview de camerabesprekingen / reviews waarbij zo'n lens gebruikt wordt zie ik bij de full res beelden van een aantal opnamen de lensfouten zo zitten waarbij ik achter de oren krab.
Geen woord erover in het artikel zelf.

Full res beeld van de volgende opname bij 38mm. Kijk in de uiterste hoeken en dan met name rechtsboven. Als dat nu bij volle opening zou zijn, OK, kan ik me voorstellen. Maar beslist niet bij de gebruikte f 7.1
http://a.img-dpreview.com/gallery/nikon ... c_3070.jpg

Ander voorbeeld opname op 70mm, met een diafragma van nota bene f 9.0. De scherptediepte voor in de verte moet met deze opening zodanig groot zijn dat alles van links naar rechts scherp is. De scherpte links is beslist iets minder, maar rechts valt het nog veel sterker op. Kun je nagaan wat er aan kwaliteit overblijft bij volle opening. Sorry, maar met dit soort kwaliteit zou ik daar mijn goede geld niet aan spenderen. http://a.img-dpreview.com/gallery/nikon ... c_0157.jpg

3e voorbeeld op 48mm diafragma f 5.6 met een wel heel vreemd scherpteverloop aan de bovenkant voor delen die niet in focus zijn, alsof er een verticale beweging heeft plaats gevonden. Dat zou in de gegeven omstandigheid van binnenopname een mogelijkheid kunnen zijn als een langzame sluitertijd was gebruikt, maar niet met een 1/100 sec. belichtingstijd en waarbij er net onder in het centrum helemaal niets van die "bewegings-onscherpte" is terug te vinden.
http://a.img-dpreview.com/gallery/nikon ... c_4012.jpg

Vreemd genoeg zijn er ook opnamen (review Nikon D3x) die wel voldoen. Of daarbij dan een ander exemplaar lens is gebruikt, of dat fouten afhankelijk zijn van bepaalde zoom-instellingen is dan maar gissen. Vast staat dat de 3 hiervoor gegeven voorbeelden bij de die gebruikte werkdiafragma's voor mij onder de maat zijn voor een lens die zoveel kost.

George Fennes
Clublid
Clublid

Bericht door George Fennes » do okt 22 2009 12:05 pm

Hallo Slofsky bedankt voor je aanbod, ik zal er zeker gebuik van maken als dat mogelijk is.
Maar dan heb ik wel harde feiten nodig van mensen die nog steeds problemen hebben met dit objectief.
En van degenen die klachten hebben gehad en op welke manier deze klachten zijn opgelost en tegen eventueel welke vergoeding en/of men tevreden was met de totale afhandeling van de klacht enz.

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”