Sigma 24-70mm 2.8 AF EX voor Nikon

Discussies over standaardzoom objectieven zoals de 18-70 mm, 28-80 mm of 24-120 mm
Plaats reactie
pixelpeter
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Ja
Contacteer:

Sigma 24-70mm 2.8 AF EX voor Nikon

Bericht door pixelpeter » wo nov 04 2009 12:44 pm

Ik heb de mogelijkheid een Sigma 24-70mm 2.8 AF EX voor Nikon te kopen voor 299,-- Euro
Het blijkt om de wat oudere versie te gaan zonder High Speed Motor. Mijn bedoeling is om
zo'n lens te kopen ter aanvulling op mijn onlangs gekochte 70 - 300 mm en dat alles omdat ik
binnen nu en enkele maanden een D700 hoop te kunnen aanschaffen.
Omdat ik denk dat op dit forum veel kennis aanwezig is verneem ik graag ieders commentaar
op deze aankoopmogelijkheid.
PixelPeter
PixelPeter
Al 50 jaar amateur

Léon Obers
Forumlid
Forumlid
Ervaringsniveau: *****

Re: Sigma 24-70mm 2.8 AF EX voor Nikon

Bericht door Léon Obers » wo nov 04 2009 1:29 pm

Op DX lijkt dat een prima objectief:
http://www.photozone.de/canon-eos/318-s ... ew?start=1

maar of het op FX ook voldoet is een tweede. Veel bult kun je er niet aan vallen met die prijs als je later besluit toch een andere lens te kopen.

Het nieuwe model lijkt het althans op FX formaat niet te kunnen halen (klik op results Canon 5D)
http://www.slrgear.com/reviews/showprod ... 236/cat/31
of je moet hem specifiek voor onderwerpen gebruiken waarbij alleen het centrum belangrijk is. Hoeken zijn slecht, ook bij diafragma f 8
Laatst gewijzigd door Léon Obers op wo nov 04 2009 1:34 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke groet, Léon Obers

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo nov 04 2009 1:34 pm

Lijkt me lastig om een beter objectief te vinden voor een D700 met dit bereik voor zo'n prijs. Voor zover ik weet is de enige die in de buurt komt een Tamron 28-75, een veel geroemd objectief. Net als deze Sigma wat in onmin geraakt in het DX tijdperk. Ik gok dat de prijzen met al die FX camera's van tegenwoordig weer wat gestegen zijn, met name tweedehands.
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

Skippy
Moderator
Moderator
Ervaringsniveau: ****
Foto's bewerken toestaan: Nee
Contacteer:

Bericht door Skippy » wo nov 04 2009 2:02 pm

Patrick schreef:Lijkt me lastig om een beter objectief te vinden voor een D700 met dit bereik voor zo'n prijs. Voor zover ik weet is de enige die in de buurt komt een Tamron 28-75, een veel geroemd objectief. Net als deze Sigma wat in onmin geraakt in het DX tijdperk. Ik gok dat de prijzen met al die FX camera's van tegenwoordig weer wat gestegen zijn, met name tweedehands.
Goede tip die Tamron 28-75 van Patrick. Ik heb deze 2e hands gekocht (in nieuwstaat) voor € 200. Op zich een goed objectief. Lichtsterk en toch relatief klein en compact. Minpunten; AF niet zo heel snel (geen AF-S) en pas goed scherp vanaf ca. f4.5. Nou ben ik wel kritisch hoor ...

Hier wat voorbeelden D700 + Tamron 28-75 2.8

1. f8
Afbeelding

2. f4.5
Afbeelding

3. f8
Afbeelding

pixelpeter
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door pixelpeter » wo nov 04 2009 2:08 pm

Bedankt Patrick & Leon!
Dat is toch nuttige info allemaal.
Als ik lees bij een van jullie links "Stopping down to ƒ/4 and ƒ/5.6 improves results for sharpness dramatically, similarly to what we noted with the 20D, but corner softness is still noteworthy. At ƒ/5.6, corner softness starts to settle down at 35mm and longer. The optimal setting for sharpness seems to be 35mm and ƒ/8" dan weet ik waar ik aan toe ben. Geen topper maar tja om mee te beginnen eventueel? Ik hoop met de hoge ISO's die met de D700 mogelijk zijn met wat stops diafragmeren toch nog redelijk te kunnen werken. (zonder de ISO over de top te jagen)
Maar hoe zit dat met het ontbreken van die HSM? Ik neem aan dat ie op een D700 automatisch focust maar doet ie dat dan snel genoeg? Ik heb er zelf onvoldoende verstand van vandaar mijn vraag.
En laatste puntje: is ie onhandig groot deze lens? (de nieuwe zou handzamer zijn) of valt dat wel mee?
Thanks again (ook Luc, zag net je bijdrage)
PixelPeter
PixelPeter
Al 50 jaar amateur

Cees
Forumlid
Forumlid
Foto's bewerken toestaan: Nee

Bericht door Cees » wo nov 04 2009 2:40 pm

Een iets minder lichtsterk, maar m.i. ook prima alternatief is de Nikon AF 28-105/3.5-4.5D. Tweedehands meestal niet meer dan zo'n € 100,00 - € 150,00.
Groet, Cees

Analoog Nikon-speelgoed en wat bijbehorend glaswerk
Lid NCN
In het land der blinden is éénoog koning

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo nov 04 2009 3:14 pm

pixelpeter schreef: Maar hoe zit dat met het ontbreken van die HSM? Ik neem aan dat ie op een D700 automatisch focust maar doet ie dat dan snel genoeg? Ik heb er zelf onvoldoende verstand van vandaar mijn vraag.
En laatste puntje: is ie onhandig groot deze lens? (de nieuwe zou handzamer zijn) of valt dat wel mee?
Autofocus met het "ouderwetse" AF overbrengingsstiftje hoeft geen beletsel te zijn. In de D700 als Pro-body zit een meer krachtige motor dan in bijv. een D80 of D90. Ik denk als je niet aan sportfotografie doet, je het niet zult merken in de autofocus tegenover AF-S (HSM).

Grootte? Bedenk dat de Nikon 24-70mm/2.8 daar nog pakweg 1,8 cm langer bij is en 185 gram meer weegt.
http://www.sigmaphoto.com/lenses/lenses ... avigator=2
http://www.nikon.nl/product/nl_NL/produ ... tions.html

Het is natuurlijk niet te vergelijken met losse primes.
Hier bijvoorbeeld het verschil tussen de Nikon 24-70mm.2.8 zonder zonnekap (wel een filter) en een Voigtländer 40mm/2.0 met "zonnekap" (dome).

Afbeelding

pietje-nukem
Forumlid
Forumlid

Bericht door pietje-nukem » wo nov 04 2009 3:22 pm

Is het niet beter hier verder te gaan :huh:
Nou, van mij ook de groeten

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » wo nov 04 2009 3:40 pm

pietje-nukem schreef:Is het niet beter hier verder te gaan :huh:
Had ik overheen gekeken. Draadje verhuisd naar een betere locatie... :D
Patrick | Instagram | Flickr | Nikon Z8 + Zf + D700 plus best veel glaswerk, een Fujifilm X-T3 met wat objectieven en een Leica Q3 point-and-shoot

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » wo nov 04 2009 3:50 pm

Léon Obers schreef:In de D700 als Pro-body zit een meer krachtige motor dan in bijv. een D80 of D90.
Daar heb ik nog nooit enig hard bewijs van gezien. In dit draadje kwamen we eerder tot de slotsom dat verschil in snelheid wordt veroorzaakt door de rekencapaciteit van de camera. Dat betekent uiteindelijk natuurlijk hetzelfde: de D700 zal daar sneller presteren.

Léon Obers
Forumlid
Forumlid

Bericht door Léon Obers » wo nov 04 2009 4:38 pm

De AF-motor van mijn D700 draait ongeveer dubbel zo snel als van mijn D80. Gewoon met normaal licht, zelfde onderwerp is de scherpstelling dan ook circa 2x zo snel als dezelfde lens op die D80. Onder moeilijke lichtomstandigheden of contrast-arme onderwerpen zal de D80 met zijn wat meer eenvoudig AF-systeem misschien minder goed reageren (ik heb het niet met elkaar vergeleken), en daarmee zou het verschil met een D700 dan alleen nog maar groter worden.
Maar afgezien dus van het reageren, wat geen functie heeft met betrekking tot de motor zelf, is de snelheid van die motor op een D700 dus merkbaar sneller.

Een 70-210mm/4.5-5.6 AF zoomlensje stelt op een D80 van voor naar achteren scherp in pakweg 1 seconde, De d700 in pakweg een halve seconde.
(In het eerste geval kan ik tellen: "een-en-twintig", in het tweede geval "een-en", dan is het klaar).
Idem met een oude Nikon D1x, waar de electronische AF-module zeker niet beter is als van een D80, draait het AF-motortje op de dubbele snelheid dan die van de D80. Dus ook daar een snellere AF dan op een D80. Je kunt het bovendien horen aan de overbrenging van de tandwieltjes in de lens, waar het geluid van dezelfde lens op een pro-body duidelijk een hogere frequentie heeft dan op een niet pro body. (Het meest simpele bewijs dat het motortje sneller draait).

Dat "we" tot een slotconclusie waren gekomen dat het vooral de rekenkracht van de CAM-module zou betreffen was niet mijn conclusie en is het nog steeds niet. Het is slechts een onderdeel in de gehele keten van AF, die bij voldoende licht ondergeschikt is aan de verschillen van het vermogen/snelheid van het motortje en de rest van de tandwiel overbrengingen (de verhoudingen in die overbrengingen) en massa van lensdelen en de mate van verplaatsing ervan.

joepert
Forumlid
Forumlid

Bericht door joepert » wo nov 04 2009 5:20 pm

En tóch blijf ik het dan idioot vinden dat dit in de specs van de camera's gewoon niet terug te vinden is.

pixelpeter
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door pixelpeter » wo nov 04 2009 5:38 pm

Als tussenbericht; alle inputters bedankt.
Ik leer hier veel :)
Maar moet vanavond weg helaas
PixelPeter
PixelPeter
Al 50 jaar amateur

pixelpeter
Forumlid
Forumlid
Contacteer:

Bericht door pixelpeter » zo nov 08 2009 1:49 pm

Ik heb inmiddels (dwz gisteren; 7 nov) die Sigma 24 - 70 mm f2.8, 2e hands gekocht :D (voor 285 Euro, incl. zonnekap, UV filter en tasje).
Bij de verkoper heb ik de lens op een D700 geprobeerd en de scherpstelling is voldoende snel.
De verkoper zei wel eerlijk erbij dat de "echte" Nikon variant bij slechte lichtomstandigheden het beter doet dan de Sigma.
Maar praat je wel over 1000 Euro meer!
Onderwerp kan wat mij betreft dicht. (hoewel ik niet weet hoe dat gaat!)
PixelPeter
PixelPeter
Al 50 jaar amateur

Patrick
Clublid
Clublid
Contacteer:

Bericht door Patrick » ma nov 09 2009 2:21 am

pixelpeter schreef:Onderwerp kan wat mij betreft dicht. (hoewel ik niet weet hoe dat gaat!)
Dat kan je het beste aanvragen door op het bordje met het uitroeptekentje staat te drukken. Dan zien de moderators direct dat er iets met een reactie in het betreffende draadje aan de hand is. Je kan een draadje dus niet zelf dichtzetten.

Ik sluit het draadje trouwens liever niet af. Vrijwel alle draadjes op een forum sterven een zachte dood doordat er niet meer op gereageerd wordt. Dat zal met deze ook gebeuren. En zo is het ook goed... :egeek:

Plaats reactie

Terug naar “Standaardzoom”