Bericht
door Léon Obers » wo nov 04 2009 4:38 pm
De AF-motor van mijn D700 draait ongeveer dubbel zo snel als van mijn D80. Gewoon met normaal licht, zelfde onderwerp is de scherpstelling dan ook circa 2x zo snel als dezelfde lens op die D80. Onder moeilijke lichtomstandigheden of contrast-arme onderwerpen zal de D80 met zijn wat meer eenvoudig AF-systeem misschien minder goed reageren (ik heb het niet met elkaar vergeleken), en daarmee zou het verschil met een D700 dan alleen nog maar groter worden.
Maar afgezien dus van het reageren, wat geen functie heeft met betrekking tot de motor zelf, is de snelheid van die motor op een D700 dus merkbaar sneller.
Een 70-210mm/4.5-5.6 AF zoomlensje stelt op een D80 van voor naar achteren scherp in pakweg 1 seconde, De d700 in pakweg een halve seconde.
(In het eerste geval kan ik tellen: "een-en-twintig", in het tweede geval "een-en", dan is het klaar).
Idem met een oude Nikon D1x, waar de electronische AF-module zeker niet beter is als van een D80, draait het AF-motortje op de dubbele snelheid dan die van de D80. Dus ook daar een snellere AF dan op een D80. Je kunt het bovendien horen aan de overbrenging van de tandwieltjes in de lens, waar het geluid van dezelfde lens op een pro-body duidelijk een hogere frequentie heeft dan op een niet pro body. (Het meest simpele bewijs dat het motortje sneller draait).
Dat "we" tot een slotconclusie waren gekomen dat het vooral de rekenkracht van de CAM-module zou betreffen was niet mijn conclusie en is het nog steeds niet. Het is slechts een onderdeel in de gehele keten van AF, die bij voldoende licht ondergeschikt is aan de verschillen van het vermogen/snelheid van het motortje en de rest van de tandwiel overbrengingen (de verhoudingen in die overbrengingen) en massa van lensdelen en de mate van verplaatsing ervan.
Vriendelijke groet, Léon Obers